بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
محمد یوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد:

بودجه متکی بر مالیات محقق می‌شود؟

بودجه متکی بر مالیات محقق می‌شود؟
درآمد مالیاتی در بودجه سال آینده ۸۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده این درحالی است که درآمد مالیاتی سال قبل بالغ بر ۵۶۲ هزار میلیارد تومان بود؛ این ارقام حکایت از افزایش ۴۹ درصدی این محل تامین منابع در بودجه می‌دهد.
کد خبر : ۲۶۶۲۳۸

بودجه متکی بر مالیات محقق می‌شود؟

بورس نیوز:

محمد یوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در لوایح بودجه مطلب خاصی به نظر نمی‌آید، اما تمام موارد و لوایح نسبت به بودجه سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیداکرده است. درباره کسری در بودجه باید گفت که همان کسری سال قبل ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی بودجه‌بندی متکی بر مالیات خوش‌بینانه به نظر می‌رسد و احتمال محقق شدن آن کم است مگر اینکه با فرار مالیاتی مبارزه شود، این موضوع هم دور از ذهن است. درباره مالیات بر عایدی سرمایه باید گفت که همانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودرو‌های گران‌قیمت این طرح هم محکوم به شکست است، طرح‌های ارائه می‌شود، اما میزان اجرایی شدن آن در ابهام است.


بیشتر بخوانید: بودجه سال آینده متکی به درآمد‌های مالیاتی است


بودجه برای بازار خنثی است


این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: بودجه بیشتر دخل‌وخرج دولت را تعیین می‌کند و مبالغ دریافتی که از بازار سرمایه تأمین می‌شد را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده است، چندان موضوع عجیب‌وغریبی برای بورس نیست. البته که معتقدم دلیل ریزش بازار در روز گذشته هم‌زمانی ارائه بودجه به مجلس نبود. چراکه بازار ۳ تا ۴ روز مثبت را به خود دید و باید بهانه‌ای برای اصلاح ایجاد می‌کرد بازار که نباید هرروز سبز شود. یک روز باید ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد منفی را در خود داشته باشد در بین هفته و این خصلت آن است. مردم در تغییرات بازار آماده فروش هستند و در کوچک‌ترین خبری به‌صورت رگباری و به تقلید از یکدیگر فروش شروع می‌شود.

هزینه های کم شود تورم کنترل می‌شود 

امین داور با اشاره به افسارگسیختگی تورم تبیین کرد: برای تورم در بودجه نمی‌توان چاره‌ای اندیشید، بلکه این تورمک است که از بودجه‌بندی نشاءت می‌گیرد. زمانی که در بودجه کسری وجود داشته باشد تورم زیاد می‌شود، برای جلوگیری از آن باید هزینه‌های دولت کم شود که تابه‌حال نمود نکرده است البته که دیگر موارد هم باید اصلاح شود. بخشی از هزینه‌های دولت باید کم شود که به هر دلیل (نخواستن، نتوانستن و ...) انجام نمی‌شود.

بودجه نویسی تکلیف است


وی در پایان به بورس نیوز گفت: بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل تفاوتی ندارد که بازار سرمایه هراسی از آن داشته باشد، اما اتفاقات جدیدی مانند افزایش درآمد مالیاتی (افرادی که درآمد بالایی ۱.۶ میلیارد به‌صورت سالیانه دارند مالیات پرداخت‌کنند ) هرسال دیده‌شده است، اما این بار با ابهام مواجه شده است. در بودجه سال قبل مالیات بسته به درآمد اخذ می‌شد، اما امسال پر از ابهام شده، ولی در کل بودجه‌نویسی در کشور همانند تکالیف مدرسه شده است. به‌هرحال زمانی که دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در کشور دخل‌وخرج مشخصی ندارد کشور دچار بی‌ثباتی می‌شود. از نتایج بی‌ثباتی می‌توان به تورم، عدم رشد بورس، بالا رفتن نرخ دلار، هجوم افراد برای خرید طلا و ... اشاره کرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر