بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
شلوغ ترین و خلوت ترین استان ‌ها در نوروز
وزارت گردشگری آمار رسمی از شلوغ ترین و خلوت ترین استان ها در نوروز را بر اساس تعداد هتل ها و بلیط هواپیما رزرو شده منتشر کرد.
کد خبر : ۲۶۹۵۰۳

شلوغ ترین و خلوت ترین استان ‌ها در نوروز

به گزارش بورس نیوز، شهروندان معمولا به شهر‌های شناخته شده‌ای مانند مشهد، مازندران، شیراز، اصفهان و یا کیش می‌روند. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به شهری خلوت‌تر بروند. با سفر به شهر‌های خلوت‌تر در ایام نوروز، علاوه بر اینکه می‌توانند در زمانی خلوت از شهر بازدید کنند، هزینه سفر آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

از آنجا که بیشترین هزینه سفر نوروزی را رزرو بلیط هواپیما و همچنین هتل در بر می‌گیرد، ایده خوبی است که شهر‌های خلوت را برای سفر در این ایام انتخاب کنید. در ادامه مقاله خلوت‌ترین و شلوغ‌ترین استان‌ها در نوروز را بررسی می‌کنیم.

شلوغ ترین و خلوت ترین استان ‌ها در نوروز

شلوغ‌ترین استان‌ها در نوروز

شاید تصور کنید شلوغ‌ترین استان‌ها در نوروز ۱۴۰۲ و سال‌های قبل، استان‌های معروف مانند مازندران و یا استان خراسان رضوی است. اما با بررسی آماری که وزارت گردشگری در پایان نوروز امسال منتشر کرد، استان‌های دیگری در این لیست به چشم می‌خورند.

استان خوزستان از شلوغ‌ترین استان‌ها در نوروز

استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز در بین استان‌های شلوغ در نوروز ۱۴۰۲ قرار دارد. طبق آمار منتشر شده از وزارت گردشگری توسط مدیر کل این وزارت، حدود ۹۰ درصد مراکز اقامتی در استان خوزستان رزرو شدند. با وجود گرمای هوا در این ایام در اهواز، اما جاذبه‌های گردشگری متنوع این شهر، نظر بسیاری از مسافران را جلب کرده است. با بررسی بیشتر می‌توان متوجه شد که بلیط هواپیما برای پرواز تهران اهواز، بیشترین بلیط فروخته شده به مقصد این شهر می‌باشد. به دلیل افزایش تقاضا برای خرید بلیط هواپیما تهران اهواز در این ایام، پرواز‌ها از چند روز قبل از پرواز رزرو شدند.

شلوغ ترین و خلوت ترین استان ‌ها در نوروز

استان تهران از شلوغ‌ترین استان‌ها در نوروز

شاید تصور کنید که در ایام نوروز، بیشتر شهروندان تهرانی از این استان به شهر‌های دیگر سفر می‌کنند و باید شهر خلوتی در ایام نوروز باشد. اما آمار وزارت گردشگری چیز دیگری نشان می‌دهد. در ایام نوروز، مسافران زیادی از شهر‌های نزدیک برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعی این استان به تهران سفر می‌کنند. بطوریکه فروش بیشتر بلیط هواپیما در پرواز شیراز تهران در ایام نوروز نسبت به روز‌های دیگر، نشان دهنده این امر است که بیشتر مسافران از شهر‌های دیگر به این استان سفر کرده اند. بلیط هواپیما شیراز تهران در نوروز ۱۴۰۲ از چندین روز قبل از نوروز رزرو شده بودند.

در ایام نوروز ۱۴۰۲ حدود ۸۰ درصد مراکز اقامتی در تهران رزرو شدند که نشان می‌دهد این استان جزء مقاصد پر طرفدار در ایران بوده که مسافران زیادی از شهر‌های مجاور به این استان سفر کردند. جاذبه‌های تاریخی متعدد مانند کاخ‌های تاریخی، مراکز تفریحی، مراکز خرید متنوع و همچنین جاذبه‌های طبیعی در این شهر، باعث شد که تعداد زیادی از مسافران در این ایام به تهران سفر کنند.

سیستان و بلوچستان از استان‌های شلوغ در نوروز ۱۴۰۲

طبق آماری که وزارت گردشگری منتشر کرد، بیشتر از ۹۰ درصد مراکز اقامتی در سیستان و بلوچستان رزرو شدند که نشان می‌دهد این استان در بین شلوغ‌ترین استان‌ها در نوروز ۱۴۰۲ بوده است. این آمار می‌تواند گویای دو احتمال متفاوت باشد. نخست به دلیل جاذبه‌های طبیعی و بکر در این استان و به ویژه چابهار است که مسافران زیادی به این استان سفر کردند. احتمال دیگر نیز ممکن است نشان دهنده عدم توسعه صنعت گردشگری در سیستان و بلوچستان و تعداد کمتر مراکز اقامتی باشد. شاید اگر تعداد مراکز اقامتی رزرو شده در این استان را اعلام کنند، تحلیل بهتری را می‌توان برای میزان سفر‌ها به این استان انجام داد.

هرمزگان از استان‌های شلوغ در نوروز

استان هرمزگان با وجود داشتن جزایر کیش، قشم، هرمز و بندر‌های متعدد، یکی از چند استان شلوغ ایران در ایام نوروز است. حدود ۹۰ درصد مراکز اقامتی این استان در نوروز ۱۴۰۲ رزرو شدند که بیشتر آن‌ها مربوط به جزیره کیش و قشم است. در این دو جزیره جاذبه‌های گردشگری و همچنین هتل‌های متعددی وجود دارد که سفر به این استان را راحت ساخته است.

استان مازندران از استان‌های شلوغ در نوروز

در ادامه بررسی استان‌های شلوغ ایران در ایان نوروز، استان مازندران است. بیشتر مسافران از شهر‌های نزدیک مانند تهران و قزوین به این استان سفر می‌کنند که شهر‌هایی مانند ساری، آمل و بابل از مقاصد مهم آن‌ها برای سفر است. به دلیل آب و هوای مناسب و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعدد در این استان، حدود ۹۰ درصد از مراکز اقامتی مازندران رزرو شدند که شامل هتل ها، سوئیت ها، کلبه‌های جنگلی و اقامتگاه‌های بومگردی هستند.

شلوغ ترین و خلوت ترین استان ‌ها در نوروز

خلوت‌ترین استان‌های ایران در نوروز

طبق آمار منتشر شده برخی از استان‌ها در میان خلوت‌ترین استان‌های ایران قرار داشتند که می‌توانید ناشی از این باشد که افراد کمتری با آن آشنا هستند و یا اینکه امکانات گردشگری مناسبی ندارند. اما این استان‌ها از چندین نظر برای سفر در ایام نوروز مناسب‌تر هستند:

• فرصت مناسبی برای سفری راحت و به دور از شلوغی است.

• هزینه‌های مربوط به بلیط هواپیما، قطار، هتل و یا خرید در این ایام کمتر است.

• برخی از این استان‌ها مانند کردستان دارای آیین‌های قدیمی هستند که تنها در ایام نوروز برگزار می‌شوند.

• بیشتر جاذبه‌های گردشگری این استان ها، بکر بوده و کمتر شناخته شده است.

کردستان از خلوت‌ترین استان‌های ایران

استان کردستان با رشته کوه زاگرس و برف‌های سخت در طول زمستان شناخته شده است. اما طبیعت این استان در طول بهار و به ویژه نوروز، روی دیگر این استان را نشان می‌دهد. با این وجود طبق آمار وزارت گردشگری، در ایام نوروز تنها ۶۰ درصد مراکز اقامتی این استان رزرو شدند که نشان دهنده استقبال کمتر از این استان در نوروز است. این استقبال کمتر می‌تواند به دلیل امکانات گردشگری کمتر و یا دور بودن آن از سایر استان‌های دیگر می‌باشد.

همدان از استان‌های خلوت در نوروز

با وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعدد در استان همدان، اما این استان در نوروز امسال، تنها ۶۰ درصد مراکز اقامتی آن رزرو شد. این استقبال کمتر می‌تواند ناشی از شناخت کمتر این استان باشد. فرودگاه این شهر نیز میزبان پرواز‌های اندکی از مشهد و کیش است که این مورد نیز می‌تواند علت استقبال کمتر مسافران از این استان در نوروز باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر