بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
در پی تصمیمات دولت، بازار سرمایه از روند صعودی جا ماند؛

گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد

گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد
بازار سرمایه در دو، سه سال اخیر نسبت به بازار‌های رقیب جاماندگی داشته، اما اکنون در نقطه جذابی قرار دارد.
کد خبر : ۲۷۳۸۲۶

گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد

بورس نیوز:

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص افزایش نرخ ارز و شکل‌گیری تورم بالا اظهار کرد: عواملی دیگری می‌تواند باعث امیدواری در رشد بازار سرمایه شود. باتوجه‌به اینکه بازار سرمایه ناشی از تصمیم‌گیری‌هایی که توسط دولت در ماه گذشته اتفاق افتاد، از روند صعودی جا موند و دچار اختلال رفتاری شد، با بازگشت سیاست‌گذاری بر ریل معقولانه، انتظار بازگشت مجدد شاخص و کلیت بازار سرمایه به مسیر صعودی را داریم. در کنار این‌ها گزارش‌های ماهانه نیز در حال مخابره شدن است و نشان از افزایش سودسازی شرکت‌های مختلف نسبت به گذشته دارد. می‌توانیم به مسیر صعودی بازار خوش‌بین باشیم.

وی ادامه داد: بازار سرمایه در واقع به جایگاه اصلی خود نرسیده و طبق آنچه که بازار‌های مختلف به لحاظ تورم تراز شده‌اند، این جاماندگی در صورت عدم رشد متغیر‌هایی که اشاره شد، می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا بازار روند متعادل و صعودی را در پیش گیرد

گروه خودرویی، مستعد رشد بیشتر در بازار

کارشناس بازار سرمایه درباره عامل رشد بازار سرمایه در سال جاری و سال آتی افزود: افزایش مجدد نرخ ارز حتی اگر نرخ دلار بازار مبادله‌ای رشد نکند، کمک خواهد کرد تا صنایع دلاری مورد توجه بازار قرار گیرند و رشد متعادلی را داشته باشند اما؛ از نظر جهش قیمتی باتوجه‌به افت شدید گروه خودرویی در ۳ ماه اخیر سهم‌های زیادی را در این گروه می‌توانیم داشته باشیم که رشد بیشتری را ثبت کنند. باتوجه‌به اینکه احتمال اخبار مثبت گروه خودرو در ماه‌های آینده زیاد است، می‌توان این گروه را جزو گروه‌هایی در نظر گرفت که می‌تواند رشد بیشتری را داشته باشد.

بازار سرمایه در نقطه جذابی قرار دارد

میرزایی درباره سناریو‌هایی که میتواند پیش روی بازار قرار بگیرد، بیان کرد: سناریو‌های پیش روی بازار عموماً بد نیست. باتوجه‌به اینکه بازار سرمایه در دو، سه سال اخیر نسبت به بازار‌های رقیب جاماندگی داشته، اما اکنون در نقطه جذابی قرار دارد. در سناریو‌های خوش‌بینانه می‌توانیم به افزایش نرخ دلار، رسیدن به ارزش ذاتی و اینکه دلار بازار آزاد به‌نوعی توسط بازارساز در حال کنترل‌شدن است، متکی باشیم.

وی در این باره خاطرنشان کرد: در صورت متعادل شدن نرخ ارز وضعیت بازار سرمایه می‌تواند درخشان باشد و جذابیت بیشتری را نسبت به سایر بازار‌ها به همراه آورد. سناریو‌های بدبینانه بیشتر به تصمیمات دولت که تصمیمات غیرکارشناسی است، بر می‌گردد و بازار از این جهت ضربه می‌خورد اما؛ احتمال بالایی را برای آن متصور نیستم. از سوی دیگر، افت قیمت‌های جهانی و یا کاهش نرخ ارز جزو عواملی است که می‌تواند به بازار لطمه بزند.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص آثار ارتباطات جدید بین‌المللی بر بازارسرمایه نیز عنوان کرد: همیشه بهبود تعاملات بین‌المللی به بازار سرمایه و بخش تولید از دو جهت کمک خواهد کرد.

وی افزود: اول اینکه موجب کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری می‌شود و می‌تواند جذب سرمایه را افزایش دهد. این نکته بسیار مثبت است و دیگری به افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های برگشت پول بر می‌گردد که خود را در افزایش سودآوری شرکت‌ها، صورت‌های مالی و گزارش‌ها نشان می‌دهد؛ بنابراین ارتباطات بین المللی اتفاق مثبتی است. البته بهتر است خیلی خوش‌بینی بالایی را در این مقطع نداشته باشیم؛ چون عضویت‌ها و زیر ساخت‌هایی که ایجاد می‌شود تا به بار بنشیند و این افزایش تعاملات نمود پیدا کند، زمان بر است. ضمن اینکه نگاه بدبینانه نباید داشته باشیم.

میرزایی گفت: به نظرم باید هیجانی و مثبت رفتار نکنیم و اجازه دهیم تا زمان نشان‌دهد که ظرفیت‌ها بالفعل شوند و اثر آن را در صورت‌های مالی مشاهده کنیم.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
با نهایت تاسف
سوژه هفته: انتظارمان از بازار سهام در سال ۱۴۰۲ چیست؟

با نهایت تاسف " سهامداران به چیزی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی دل نبندند "

حرکت قوی‌ بازار در صورت اصلاح نرخ گاز
در ۲ سال آینده بازار سرمایه بازده مناسبی خواهد داشت؛

حرکت قوی‌ بازار در صورت اصلاح نرخ گاز

چهارشنبه‌های داغ: تاراج دارایی‌های "مرقام" و دست‌خالی سهام‌داران خرد؛

"در راستای اقدامات عجیب برخی سهام‌داران عمده" لطف یا تملیک خصمانه؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
سال ۹۹ دلار ۲۲ هزار تومان ، سکه‌ حدود ۸ میلیون تومان، پراید حدود ۷۰ میلیون تومان و شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد . بعد از گذشت ۳ سال و در حال حاضر دلار با رشد ۲/۵برابری رسیده به ۵۰ هزار تومان ، سکه‌ با رشد ۳/۵برابری رسیده به ۳۰ میلیون تومان. پراید با رشد ۵ برابری رسیده به ۳۵۰ میلیون تومان. قیمت زمین و ملک که ۱۰ برابری شده ولی شاخص کل بورس هنوز حول عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ می چرخد و این نشان از سوء مدیریت ، ناتوانی ، بی کفایتی و نالایقی عشقی هست. با دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه ی ۳۰ میلیون تومانی و پراید ۳۵۰ میلیون تومانی ، شاخص کل بورس باید در حال حاضر بالای ۵ میلیون واحد باشه نه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ . عشقی بی کفایت و نالایق .