بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
بانک مرکزی، ملزم به اصلاح سیاست‌های پولی؛

بازار در مسیر نسبتاً با ثباتی قرار گرفته است

بازار در مسیر نسبتاً با ثباتی قرار گرفته است
ثبات نرخ ارز اگر به معنی فیکس کردن آن بر یک قیمت باشد طبیعتاً تاثیر منفی و مهلک می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد.
کد خبر : ۲۷۵۵۴۹

بازار در مسیر نسبتاً با ثباتی قرار گرفته است

بورس نیوز:

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با این موضوع که آیا گزارش‌های ۶ ماهه شرکت توانسته تأثیری بر روند بازار سرمایه بگذارد یا خیر، بیان کرد: بله گزارشات از نظر من کاملا موثر بود هر چند با توجه به شرایط متلاطم تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله قیمت جهانی نفت، نرخ داخلی ارز و بالاخص جنگ اخیر منطقه گزارش‌های ۶ ماهه دست کم کف بازار را بست و بعد از عبور برخی تکان‌های جدی هفته‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که بازار در مسیر نسبتاً با ثبات قرار گرفته و نقاط حمایتی کماکان موثر عمل کرده‌اند.

میرزایی در خصوص اقداماتی که می‌تواند در شرایط کنون به بازار کمک کند این‌گونه گفت: به نظر من کلید حل چالش بازار سرمایه و جبران جاماندگی که نسبت به سایر بازار‌ها دارد با توجه به تورم شدیدی که در اقتصاد ما وجود دارد، سیاست‌هایی که در سیاست پولی هست عمدتا توسط بانک مرکزی تحمیل شده و نیاز به اصلاح دارد از جمله نرخ بهره بسیار بالا برای سرمایه‌گذارانی که در واقع تمایل به سرمایه‌گذاری فری ریسک دارند تا ۳۰ درصد نیز می‌توانند در این بازار کسب سود کنند و همچنین بحث نرخ دلار مبنای فروش شرکت‌های صادراتی که در حال حاضر بر قیمت ۳۸ هزار تومان قفل شده است.

این کارشناس در رابطه با عواملی که می‌تواند اعتماد را به سرمایه‌گذاران برگرداند بیان کرد: یکی از نکات درخواستی ما در ماه‌های گذشته این بود که نرخ گاز با یک فرمول مشخص و منطقی با توجه به نرخ جهانی آن مشخص شود تا افراد بتوانند در بازار چند ساله محاسباتشان را انجام بدهند و تصمیم به ورود و خروج به سهم‌ها بگیرند. به نظر من این موضوع باید در رابطه با سایر عوامل تاثیرگذار بر بازار نیز قانون‌گذاری و رعایت شود از جمله؛ بحث نرخ بهره‌ای که وجود داشت، فرمول نسبتی نرخ دلار نسبت به دلار فروش شرکت‌ها نسبت به دلار بازار آزاد که ترجیحاً بهتر است به سمت تک نرخی برویم و نسبت یک به یک داشته باشند و حالا سایر متغیر‌هایی که به نوعی می‌شود از بند سیاست‌های ضد تولیدی رها بشوند و بازار بتواند آن مسیر عقلانی خودش را در پیش بگیرد.

با توجه به این موضوع که محرک اصلی بازار سرمایه دلار است، نیما میرزایی در پایان در خصوص ثبات نرخ ارز بر بازار افزود: ثبات نرخ ارز اگر به معنی فیکس کردن آن بر یک قیمت باشد طبیعتاً تاثیر منفی و مهلک می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد، کما اینکه این اتفاق را مشاهده کردیم.

در ماه‌های گذشته نیز بازار افت شدیدی را تجربه کرد اما؛ تاکید می‌کنم اگر نرخ فروش شرکت صادراتی متناسب با واقعیت‌های اقتصاد و نرخ ارز باشد و حول میانگین حرکتی نرخ ارز بتواند کمترین نوسانات را داشته باشد کاملا به بازار سرمایه کمک خواهد کرد و بازار سرمایه نیز به تثبیت روند بازار ارز و کنترل قیمتی آن در یک روند متعادل قطعاً کمک خواهد کرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گزارش های فصلی نمیتواند موتور محرک بازار باشد
غیرکنترل بودن دلار در نرخ زیر ۵۰ هزار تومان؛

گزارش های فصلی نمیتواند موتور محرک بازار باشد

گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد
در پی تصمیمات دولت، بازار سرمایه از روند صعودی جا ماند؛

گروه خودرویی مستعد مسیر صعود / بازار سرمایه نسبت به باقی رقبا جاماندگی دارد

حرکت قوی‌ بازار در صورت اصلاح نرخ گاز
در ۲ سال آینده بازار سرمایه بازده مناسبی خواهد داشت؛

حرکت قوی‌ بازار در صورت اصلاح نرخ گاز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار معترض
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
پیگیری کنید چرا کارگزاری اطمینان سهم 3 ماه است معاملات آنلاین را بر همه مشتریان بسته است و هر روز مدیر معاملات در قسمت پیام ها اعلام می کند تا اطلاع ثانوی قادر به انجام خرید و فروش در این کارگزاری نیستید و اگر قصد فروش دارید تغییر ناظر بزنید! اگر کارگزاری تخلف کرده یا غیر مجاز است فوری به عموم مردم اعلام کنید تا فردی فریب نخورد و ضرر مالی به سهامداران این کارگزاری وارد نشود.
باتشکر