بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
بررسی حال و روز نفت در دنیا؛

جهش نفت با تشدید جنگ بین اسرائیل و غزه

جهش نفت با تشدید جنگ بین اسرائیل و غزه
همچنین یکی دیگر از دلایل رشد قیمت نفت علاوه بر جنگ، به دلیل ماه‌ها افت شدید عربستان سعودی و روسیه بود که سبب شد قیمت نفت برنت نزدیک به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.
کد خبر : ۲۷۵۷۴۰

بورس‌نیوز:

با تشدید اوضاع جنگ بین اسرائیل و نوار غزه شرایط نفت جهش بالایی پیدا کرد؛ اما باید به این نکته دقت کرد که اسرائیل تولیدکننده بزرگ نفتی برای جهان نیست؛ اما باید به دنبال بررسی این درگیری‌ها، تنش‌ها و اثرات آن بر تولید کشور‌های همسایه در مناطق تولیدکننده نفت باشیم.

طولانی شدت مدت‌زمان جنگ در نوار غزه و امکان گسترش و درگیری به کشور‌های دیگر، بازار‌های نفت و گاز را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و با افزایش قیمت نفت شاهد افزایش تورم در جهان نیز می‌شویم و این خود تهدید جدی و جدید برای اقتصاد‌های جهانی است.

با حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه بازار نفت دچار نوسانات زیادی شد؛ اما هنوز نمی‌تواند تهدیدی برای عرضه جهانی نفت و گاز باشد چرا، چون هنوز اسرائیل نتوانسته و سعی بر این نکرده که پای ایران را به معادلات جنگ باز کند اگر این اتفاق بیفتد، آنگاه می‌توان منتظر افزایش چشمگیر قیمت نفت بود. 

جهش نفت با تشدید جنگ بین اسرائیل و غزه

چیزی که مطرح است بیشترشدن قیمت نفت منوط به کشیده‌شدن ایران به جنگ است!

در ایران در ماه آگوست صادرات نفت از ۱.۳۵ میلیون بشکه به ۱.۷۹ میلیون بشکه نفت رسیده که بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۱۹ است.

این افزایش صادرات در ایران به نفع امریکا نیز بوده؛ زیرا قیمت‌هایی که عربستان در پی تصمیم کاهش یک میلیون بشکه در روز گرفته بود و همچنین کاهش تولید روسیه باعث افزایش قیمت نفت شده بود که با این افزایش صادرات باعث تعدیل قیمت نفت شد. از طرفی شرایط فعلی نفت ایران برای بازار‌های جهانی بسیار پر اهمیت شده است چرا که عرضه محموله‌های نفتی ایران به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده است.

همان‌طور که با جنگ پیشین روسیه و اوکراین قیمت غذا در سراسر جهان افزایش چشمگیری پیدا کرد و از طرفی با ادامه‌دار شدن جنگ غزه این بار موج جدیدی از افزایش قیمت در نفت را خواهیم داشت.

همچنین یکی دیگر از دلایل رشد قیمت نفت علاوه بر جنگ، به دلیل ماه‌ها افت شدید عربستان سعودی و روسیه بود که سبب شد قیمت نفت برنت نزدیک به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و این خود باعث افزایش نرخ بهره می‌شود.

چیزی که مطرح است جهان نیازمند صادرات نفت ایران است، زیرا در واقع ایران بود که در متعادل‌کردن قیمت سوخت در جهان به‌نوعی کمک کرده و وضعیت بازار نفت زمانی بیشتر متشنج می‌شود که پای ایران به جنگ باز شود.

سرور قاراخانی، تحلیلگر و معامله‌گر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شادی زود گذر/ قیمت روغن کاهش یافت!
بررسی صنعت روغن در جهان و تأثیرات آن بر بازار داخلی؛

شادی زود گذر/ قیمت روغن کاهش یافت!

ارسال نظر