بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
پیرامون اونس جهانی طلا / پرواز طلا!
با نگاه به آینده باید دید که آیا قیمت طلا انگیزه جدیدی برای بازگشت به صعود پیدا می‌کند یا خیر. تحولات ژئوپلیتیک منطقه نیز نقش مهمی در حرکت قیمت طلا خواهد داشت.
کد خبر : ۲۷۶۵۶۰

بورس‌نیوز:

قیمت طلا در دقایق آغازین بازگشایی مارکت با افزایش شدید به بالاترین سطح تاریخی خود در محدوده ۲۱۴۶ دلار در هر انس رسید. عوامل متعددی را می‌توان به رشد‌های اخیر طلا نسبت داد.

شاخص تورمی PCE در هفته گذشته به ۳ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از مارس ۲۰۲۱ است. این شاخص در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به اوج ۷ درصدی رسیده بود.

فعالیت اقتصادی در صنایع تولیدی ایالت متحده برای دوازدهمین ماه متوالی در نوامبر کاهش داشت و شاخص مدیران خرید گزارش مؤسسه (ISM) در محدوده ۴۶.۴ بدون تغییر از اکتبر و همچنان پایین محدوده ۵۰ گزارش شد.

بازدهی اوراق‌قرضه خزانه‌داری آمریکا همچنان در پایین‌ترین سطح ماهانه خود نوسان می‌کند و همین امر موجب ضعیف نگه‌داشتن دلار می‌شود، زیرا شرط‌بندی‌های سرمایه‌گذاران مبنی بر این است که تنها سه یا چهار جلسه سیاست پولی با آغاز چرخه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو فاصله دارند.

طبق گزارش وال‌استریت، شواهد قطعاً نشان می‌دهد که تورم سریع‌تر از آنچه فدرال رزرو انتظار داشت کاهش‌یافته است. UBS انتظار دارد که فدرال رزرو به‌زودی در ماه مارس نرخ را کاهش دهد، با این انتظار که اقتصاد ایالت متحده تا سه‌ماهه دوم به رکود سقوط کند.

علاوه بر این، شرایط نقدینگی ضعیف در معاملات اولیه آسیایی به این افزایش کمک کرد. در همین حال، یک نظرسنجی توسط شورای جهانی طلا، نشان داد که ۲۴ درصد از بانک‌های مرکزی قصد دارند ذخایر طلای خود را طی ۱۲ ماه آینده افزایش دهند، زیرا به طور فزاینده‌ای نسبت به دلار آمریکا به‌عنوان دارایی امن بدبین شده‌اند.

با نگاه به آینده باید دید که آیا قیمت طلا انگیزه جدیدی برای بازگشت به صعود پیدا می‌کند یا خیر. تحولات ژئوپلیتیک منطقه نیز نقش مهمی در حرکت قیمت طلا خواهد داشت. سرمایه‌گذاران همچنان به عناوین مربوط به درگیری اسرائیل و حماس توجه خواهند داشت.

علاوه بر این، ترس از شیوع بیماری تنفسی مشابه کووید ۱۹ در چین همراه با بدتر شدن شرایط در دومین اقتصاد بزرک جهان، می‌تواند حمایت از صعود انس را ادامه دهد. بااین‌حال معامله‌گران ممکن است جهت تصمیم‌گیری‌های خود منتظر انتشار گزارش NFP در روز جمعه بمانند.

هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که پس‌زمینه کلان اقتصادی فعلی باعث ایجاد یک موج کامل برای طلا می‌شود و این فلز گران‌بها را به‌عنوان یکی از بهترین کالا‌ها در سال ۲۰۲۳ قرار می‌دهد.

پیرامون اونس جهانی طلا / پرواز طلا!

انس جهانی پس از برخورد به حمایت استاتیک، از محدوده ۱۸۱۰ دلار وارد فاز صعودی شد. قیمت در محدوده ۲۰۰۷ اصلاح داشت و بعد از واکنش به مویینگ ۱۰۰ روزه و کف کانال حمایتی کوتاه‌مدت، مجدد افزایش داشت و با رشد ۶ درصدی روند صعودی خود را ادامه داد. در حال حاضر طلا در سقف تاریخی خود قرار دارد و انتظار می‌رود باتوجه‌به شرایط فاندامنتال و تثبیت شرایط موجود، همچنان تقاضا برای آن بالا باشد.

آیسان علیزاده، کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
ببینید ارزشهای مفسدانه دلار دیگر چوابگوی اقتصاد چهانی نیست واین تخییر ارزشها به واقعیت با طلا شروع میشود و مطمن هستم طلا به پنچ هزار دلار خواهد رسید سال بعد درچنین روزهای قیمت طلا بایدحدا اقل دوهزار وپانصد دلار باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
ببینید ارزشهای مفسدانه دلار دیگر چوابگوی اقتصاد چهانی نیست واین تخییر ارزشها به واقعیت با طلا شروع میشود و مطمن هستم طلا به پنچ هزار دلار خواهد رسید سال بعد درچنین روزهای قیمت طلا بایدحدا اقل دوهزار وپانصد دلار باشد
M.A
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
بنظر میرسه پایان قدرت نمایی دلار باشه و آغاز سلطه طلا
تحلیل خوبی بود