بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
سیگنال مثبت فدرال رزرو، سنتیمنت ریسک‌پذیری و صعود قرارداد‌های آتی طلا
ترازنامه فدرال رزرو همچنان در مسیر کاهش است. کاهش سرعت در برنامه QT باعث حمایت قابل‌توجهی از طلا خواهد شد. بااین‌حال، انتظارات تحلیلگران از ماه مارس تا ژوئن برای شروع چرخه کاهش نرخ بهره متغیر است.
کد خبر : ۲۷۶۹۳۳

بورس‌نیوز:

در هفته‌ای که گذشت آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو منتشر شد و نرخ بهره مطابق انتظارات در رقم ۵.۵ درصد ثابت باقی ماند. جروم پاول کاری برای عقب انداختن انتظارات بازار از کاهش در سال آینده انجام نداد و نمودار دات پلات نیز از این امر پشتیبانی کرد.

سیگنال مثبت فدرال رزرو، سنتیمنت ریسک‌پذیری و صعود قرارداد‌های آتی طلا

میانه پیش‌بینی‌های فدرال رزرو نشان‌دهنده کاهش ٠.٧۵ درصدی نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ و رسیدن نرخ بهره کل به ۴.۶ درصد است.

طبق خلاصه جدید پیش‌بینی‌های اقتصادی فدرال رزرو (SEP) شاخص هزینه مصرف شخصی که معیار مناسبی برای تورم اساسی در نظر گرفته می‌شود، تا پایان سال به ۳.۲ درصد کاهش می‌یابد.

مارکت این موارد را به‌عنوان چراغ‌سبز در نظر گرفت و تغییر موضع سیاست‌ها و داده‌های خوش‌بینانه منجر به تقاضای گسترده برای طلا شد.

سیگنال مثبت فدرال رزرو، سنتیمنت ریسک‌پذیری و صعود قرارداد‌های آتی طلا

طبق نمودار ترسیم شده، قیمت انس بعد از حمایت میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه، اکنون نزدیک به بالاترین حد هفتگی خود در محدوده ۲۰۴۰ دلار معامله می‌شود و انتظار می‌روند این فلز گران‌بها رشد خود را تا محدوده ۲۰۵۰ به لحاظ تکنیکالی ادامه دهد. مقاومت‌های اصلی به ترتیب محدوده ۲۱۰۰ و ۲۱۵۰ است.

ایندکس دلار به پایین‌ترین سطح پنج‌ماهه خود در محدوده ۱۰۲ دلار کاهش یافت و بازدهی اوراق خزانه داری ۱۰ ساله ایالت متحده به دلیل سنتیمنت ریسک پذیری فعالین، به زیر محدوده ۴ درصد سقوط کرد.

سیگنال مثبت فدرال رزرو، سنتیمنت ریسک‌پذیری و صعود قرارداد‌های آتی طلا

ترازنامه فدرال رزرو همچنان در مسیر کاهش است. کاهش سرعت در برنامه QT باعث حمایت قابل‌توجهی از طلا خواهد شد.

مؤسسه RBC عنوان کرد، مسیر تسهیل سیاست پولی تهاجمی‌تر فدرال رزرو، گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان‌بندی کاهش نرخ‌ها را برانگیخته است و اکنون زمان‌بندی کاهش نرخ بهره موضوع اصلی بحث است.

پایین آمدن مداوم شاخص CPI در ایالات متحده به کاهش نگرانی فدرال رزرو مبنی بر اینکه پس‌زمینه انعطاف‌پذیر اقتصادی باعث شعله‌ورشدن مجدد تورم در آینده می‌شود، کمک می‌کند و نشان می‌دهد در جهت رسیدن به فرود نرم موفق خواهد شد.

بااین‌حال، انتظارات تحلیلگران از ماه مارس تا ژوئن برای شروع چرخه کاهش نرخ بهره متغیر است.

مؤسسه بلک راک انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در بهار و تابستان را دارد.

نظر بلک راک در مورد زمان اولین کاهش نرخ از سوی فدرال رزرو کاملاً مبهم است و تنها اعلام کرده که این اتفاق در «حدود پایان بهار تا تابستان» رخ خواهد داد.

مؤسسه گلدمن ساکس انتظار دارد که چرخه تسهیلی در ماه مارس آغاز شود.

مؤسسه جی پی مورگان و بانک آمریکا، انتظار دارند که سیاست‌های تسهیلی در ژوئن آغاز شود.

مؤسسه بارکلیز نیز پیش‌بینی کرده که این امر در ماه ژوئن رخ خواهد داد.

این مؤسسه عنوان کرد اگر تورم ماهانه کمتر از پیش‌بینی‌هایش باقی بماند، کاهش نرخ بهره می‌تواند زودتر از پیش‌بینی ژوئن آغاز شود.

مؤسسه سیتی، اما نسبت به ریسک‌های صعودی تورم که هنوز آشکار نشده است، محتاط است.

در بازار داخلی، سیگنال مثبت فدرال رزرو و رشد انس جهانی، وضعیت فرسایشی قرارداد‌های آتی کالا را از بین برد و موجب پویایی این بازار شد.

در روز پنجشنبه آتی طلا موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت و در این بازار شاهد نوسانات مثبتی بودیم. قدرت خریداران بر فروشندگان بازار غلبه می‌کرد تا دست بالاتری را در کسب سود از بالارفتن قیمت‌ها داشته باشند.

در بازار آپشن‌ها نیز حجم معاملات افزایش داشت و با رونق بهتری نسبت به قبل ادامه پیدا کرد. در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار موقعیت تعهدی باز در این بازار وجود دارد.
با تعدیل انتظارات صعودی معامله‌گران در بازار مشتقه، انتظار می‌رود شاهد استقبال معامله‌گران، ایجاد تقاضا و رشد نماد دارایی پایه در هفته معاملاتی باشیم.

سیگنال مثبت فدرال رزرو، سنتیمنت ریسک‌پذیری و صعود قرارداد‌های آتی طلا

سیگنال مثبت فدرال رزرو، سنتیمنت ریسک‌پذیری و صعود قرارداد‌های آتی طلا

آیسان علیزاده، کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
saha
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
ابزار های خوبی در بازار کالایی راه اندازی شده . امیدواریم سررسید های دور تر رو هم برای نماد ها برقرار کنند
S.B
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
ظاهرا پاول مجبور به عقب نشینی شده . رسیدن به تورم هدف دور از دسترس نیست