بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
حملات دریای سرخ باعث تغییر مسیر کشتی‌ها می‌شود / تهدیدی جدی برای تجارت بین‌المللی است!
حدود ۱۵ درصد از ترافیک حمل‌ونقل جهانی از طریق کانال سوئز که کوتاه‌ترین مسیر حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا است؛ منتقل می‌شود؛ با افزایش تنش‌ها در منطقه، آثار جانبی آن همچون افزایش حق بیمه کشتی‌ها و تغییر جهت برخی از شرکت بزرگ باربری و در نهایت محول شدن هزینه‌ها و تأخیر در سیستم حمل‌ونقل دریایی شده است. 
کد خبر : ۲۷۷۰۲۲

با شدت‌گرفتن حملات و تنش‌ها در دریای سرخ، ناوگان حمل‌ونقل دریایی دچار اختلالات اساسی شده است، به‌طوری‌که مسائلی همچون افزایش حق بیمه در پی افزایش ریسک در مناطق گسترده‌تری از مسیر کانال سوئز و تغییر جهت بسیاری از شرکت‌ها در صدر اخبار جهانی قرار گرفته است. گفتنی است این تنش‌ها منجر به قطع همکاری موقت برخی از شرکت‌ها و عدم‌پذیرش محموله‌های اسرائیلی شده است. در ادامه به جوانب مختلف این موضوع و بررسی آثار آن بر تجارت جهانی پرداخته شده است. 

به گزارش بورس نیوز به نقل از رویترز؛ حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ، تجارت دریایی را مختل کرده و تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ائتلافی برای مقابله با این تهدید را با تغییر مسیر شرکت‌های باربری در اطراف دماغه امید نیک برای جلوگیری از کانال سوئز مواجه کرده است.

این گروه اعلام کرد که روز دوشنبه به دو کشتی باری در این منطقه حمله کرد که آخرین مورد از مجموعه حملات موشکی و هواپیما‌های بدون سرنشین به کشتیرانی است که ادعا می‌کند پاسخی به حمله اسرائیل به نوار غزه است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به اسرائیل گفت: واشنگتن در حال ساخت ائتلافی برای رسیدگی به تهدید حوثی‌ها است و وزرای دفاع منطقه و فراتر از آن روز سه‌شنبه مذاکرات مجازی در این زمینه برگزار خواهند کرد.
نروژ اعلام کرد که آماده است به افسران نیروی دریایی این کشور کمک کند. این در حالی است که دیگر کشور‌های عضو ناتو اعلام کرده‌اند که آماده حمایت از این نیرو‌ها هستند.

حدود ۱۵ درصد از ترافیک حمل‌ونقل جهانی از طریق کانال سوئز که کوتاه‌ترین مسیر حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا است؛ منتقل می‌شود.

به گفته تحلیلگران این صنعت، چندین شرکت بزرگ باربری (از جمله MSC) شروع به حرکت به‌دور آفریقا کرده‌اند و هزینه‌ها و تا خیر‌هایی را که انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده افزایش یابد، اضافه کرده‌اند.
در همین راستا بازار بیمه دریایی لندن روز دوشنبه منطقه‌ای را در دریای سرخ که ریسک بالایی می‌دانست، گسترش داد و به پرداخت حق بیمه کشتی‌ها افزوده است. 
جنگ میان اسرائیل و حماس که از روز ۷ اکتبر آغاز شده است، موج‌های تکان‌دهنده‌ای را در منطقه به راه انداخته و تهدید به ایجاد درگیری‌های گسترده‌تر کرده است.

آلبرت جان سوارت، تحلیلگر (ABN Amro) در گفتگو با رویترز بیان داشت: شرکت‌هایی که کشتی‌ها را منحرف کرده‌اند کنترل حدود نیمی از بازار جهانی حمل‌ونقل کانتینری را در دست دارند.

شرکت بزرگ نفتی بی پی (BP. L) به طور موقت تمام ترانزیت‌ها از طریق دریای سرخ را متوقف کرد و گروه نفتکش فرونت لاین (FRO.OL) روز دوشنبه اعلام کرد که کشتی‌های این گروه از عبور از این راه‌آبی اجتناب خواهند کرد، نشانه‌هایی از گسترش بحران برای شامل کردن محموله‌های انرژی. قیمت نفت خام روز دوشنبه تحت‌تأثیر این نگرانی‌ها افزایش یافت.

لارس بارستاد، مدیرعامل فرون لاین به رویترز گفت: حق بیمه ریسک جنگ به طور طبیعی در حال افزایش است، اما با تغییر مسیر کشتی‌ها در اطراف آفریقا، با طولانی‌تر شدن سفر کشتی‌ها، عرضه کشتی‌ها سخت‌تر خواهد شد.

گروه انرژی نروژی اکوئینور (EQNR.OL) روز دوشنبه اعلام کرد که چند کشتی حامل نفت خام و گاز مایع (LPG) را از دریای سرخ دور کرده است. این شرکت از گفتن اینکه چه تعداد کشتی تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، خودداری کرد.

حملات حوثی‌ها همچنین برخی شرکت‌ها را وادار به تجدیدنظر در روابط با اسرائیل کرد. نیروی دریایی اورگرین تایوان (۲۶۰۳.TW) روز دوشنبه گفت که تصمیم گرفته است موقتاً پذیرش محموله‌های اسرائیلی را متوقف کند.

این تهدیدی جدی برای تجارت بین‌المللی است!


این دست حملات، کشتیرانی ایالات متحده و متحدانش را بر آن داشته است تا در مورد یک نیروی ضربت برای حفاظت از مسیر‌های دریای سرخ مذاکره کنند، حرکتی که تهران، به آمریکا و اسرائیل هشدار داده است که اشتباه خواهد بود.

آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدار خود از اسرائیل گفت: ما در دریای سرخ یک نیروی کار دریایی چندملیتی را رهبری می‌کنیم تا از اصل اساسی آزادی دریانوردی حمایت کنیم.

نروژ روز دوشنبه اعلام کرد که آماده همکاری با ۱۰ افسر نیروی دریایی به رهبری آمریکا است. ایتالیا اعلام کرد که در حال بررسی پیوستن به این پیمان است، درحالی‌که ترول لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک گفت که کپنهاگ بدون هیچ توضیحی در کمک به تأمین امنیت مشارکت خواهد کرد.

برخی ناظران اشاره کردند که علی‌رغم ادعای گروه حوثی مبنی بر هدف قراردادن تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، اهداف آن‌ها شامل کشتی‌هایی است که به‌سوی اسرائیل حرکت نمی‌کنند یا به آن‌ها وابسته هستند.

جک کندی از اطلاعات بازار جهانی (S&P) گفت: حوثی‌ها احتمالاً از قابلیت حمله خود در دریای سرخ برای اعمال‌نفوذ ژئوپلیتیکی بیشتر در منطقه علاوه بر تأثیر بر جنگ اسرائیل در غزه استفاده می‌کنند.

تأخیر‌های پی‌درپی، منجر به بالارفتن قیمت‌ها خواهد شد


انحرافات حمل‌ونقل می‌تواند منجر به محموله‌های بسیار کندتر و قیمت‌های بالقوه بالاتر برای مصرف‌کنندگان شود.
ریکو لومن، تحلیلگر ING، گفت: حداقل یک هفته زمان قایق‌رانی برای کشتی‌های کانتینری اضافه خواهد شد. به طور معمول، حمل کالا از شانگ‌های به روتردام حدود ۲۷ روز از طریق کانال سوئز طول می‌کشد.

لومن در ادامه افزود: این حداقل منجر به تأخیر در اواخر دسامبر خواهد شد، و اثرات ضربه در ژانویه و احتمالاً فوریه به‌عنوان دور بعدی نیز به تأخیر خواهد افتاد.

مارکو فورگیون، مدیرکل مؤسسه صادرات و تجارت بین‌الملل گفت: این اختلالات احتمالاً بر عرضه کالا‌های مصرفی پیش از سال جدید چین تأثیر خواهد گذاشت و تأخیر باعث می‌شود خرده‌فروشان موجودی غیرقابل‌فروش داشته باشند و در نهایت قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان بالا ببرند.

یکی از سخنگویان دانون (Danone) گفت: ما برنامه‌های کاهشی در دست اجرا داریم که در صورت ادامه وضعیت برای میان‌مدت تا بلندمدت فعال خواهد شد.

زوی شرایبر، مدیرعامل پلتفرم حمل‌ونقل جهانی فریتوس گفت: درحالی‌که نرخ حمل بار احتمالاً در این سفر‌های طولانی‌تر نیز افزایش خواهد یافت، شرکت‌های حمل‌ونقل در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای استفاده از ظرفیت مازاد هستند.

شرایبر با اشاره به اثرات اقتصادی کووید -۱۹ از سال ۲۰۲۰ گفت: بعید است که نرخ‌ها به سطحی که در طول همه‌گیری تجربه شده است، افزایش یابد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر