بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
خروج آنگولا از اوپک راه را برای سرمایه گذاری بیشتر چین باز می‌کند
تصمیم آنگولا برای ترک سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، به‌اختصار اوپک؛ می‌تواند به‌عنوان بخشی از تعمیق روابط چند دهه‌ای، راه را برای پکن برای افزایش سرمایه‌گذاری در نفت این کشور و سایر بخش‌ها باز کند.آنگولا به دنبال افزایش سهمیه تولید اوپک بود. سهمیه‌بندی این گروه برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت طراحی شده است؛ اما می‌تواند توانایی یک تولیدکننده را برای جذب سرمایه‌گذاری نفتی در ظرفیت جدید محدود کند؛ زیرا می‌تواند درآمد‌ها را محدود کند.
کد خبر : ۲۷۷۰۹۹

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛ تصمیم آنگولا برای ترک سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، به‌اختصار اوپک؛ می‌تواند به‌عنوان بخشی از تعمیق روابط چند دهه‌ای، راه را برای پکن برای افزایش سرمایه‌گذاری در نفت این کشور و سایر بخش‌ها باز کند.
آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد به دنبال اختلاف با این گروه تولیدکننده بر سر میزان سهمیه تولیدش، از اول ژانویه اوپک را ترک می‌کند.این تصمیم همچنین در پی توافق امضا شده بین چین و آنگولا در ماه جاری در مورد افزایش همکاری‌ها اتخاذ شده است.
تت آنتونیو، وزیر امور خارجه آنگولا در جریان دیدار از پکن در زمان امضای این قرارداد گفت: چین به‌عنوان یک شریک محوری و اثبات شده مطرح است.


آنگولا که نفت ۹۰ درصد صادرات آن را تشکیل می‌دهد، به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است اما به درآمد نیز نیاز دارد و در همین راستا آنتونیو بیان داشت: آنگولا به اهمیت فن آوری، نیروی کار ماهر و مشارکت‌های استراتژیک که می‌تواند به حرکت کشور از نفت کمک کند، وی چنین اذعان کرد و خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر چین به‌ویژه در بخش‌های قهوه، باتری و انرژی خورشیدی این کشور شد.

آنگولا به دنبال افزایش سهمیه تولید اوپک بود. سهمیه‌بندی این گروه برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت طراحی شده است؛ اما می‌تواند توانایی یک تولیدکننده را برای جذب سرمایه‌گذاری نفتی در ظرفیت جدید محدود کند؛ زیرا می‌تواند درآمد‌ها را محدود کند.

بنابراین، آزادی از محدودیت‌های تولید اوپک می‌تواند به چین اجازه دهد نقش خود را در بخش نفت که از سال‌ها سرمایه‌گذاری کم با مشکل مواجه شده است، افزایش دهد.

یوت باب، مدیر پورتفولیو بانک سرمایه‌گذاری ویلیام بایر، دراین‌رابطه گفت: اگر آن‌ها احساس کنند که زمینه‌ای برای یافتن سرمایه‌گذاری جدید از چین برای رشد تولید نفت وجود دارد، پس شاید این منبع انگیزه برای تعامل مجدد با چینی‌ها باشد؛ زیرا درحالی‌که آن‌ها باید به‌دور از نفت به‌عنوان محرک رشد تنوع ایجاد کنند، منابع درآمد غیرنفتی کافی برای تأمین مالی این تنوع را ندارند.

خروج آنگولا از اوپک راه را برای سرمایه گذاری بیشتر چین باز می‌کند

چین به دلیل بدهی نزدیک به ۲۱ میلیارددلاری آنگولا به چینی‌ها، علاقه‌مند به بهبود اقتصاد آنگولا است.
(چین ممکن است از فرصت بهبود اقتصاد آنگولا برای گسترش نفوذ خود در این کشور استفاده کند. در حال حاضر، اقتصاد آنگولا با مشکلات مختلفی از جمله کاهش قیمت نفت و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است. این مشکلات باعث شده است که بدهی خارجی آنگولا به‌سرعت افزایش یابد. در این شرایط، چین می‌تواند با ارائه کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری در آنگولا، به این کشور کمک کند تا اقتصاد خود را بهبود ببخشد.)

بااین‌حال، برخی از کارشناسان نگران هستند که چین از این فرصت برای افزایش نفوذ خود در آنگولا استفاده کند. آن‌ها می‌گویند که چین ممکن است از آنگولا برای تأمین منابع طبیعی خود و همچنین برای اهداف سیاسی خود استفاده کند.
در نهایت، باید دید که چین چگونه از فرصت بهبود اقتصاد آنگولا استفاده خواهد کرد. آیا چین به دنبال کمک به آنگولا برای بهبود اقتصاد این کشور است، یا به دنبال گسترش نفوذ خود در این کشور خواهد بود)

بازسازی پس از جنگ / بدهی‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد

پس از پایان جنگ داخلی آنگولا در سال ۲۰۰۲، این کشور برای تأمین مالی بازسازی خود پس از ۲۵ سال خشونت وام‌های چینی دریافت کرد و هیدروکربن‌ها را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان فروخت. این کشور در سال ۲۰۰۶ برای مدت کوتاهی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین بوده است.
گفتنی است اخیراً، چین منابع بیشتری از روسیه دریافت کرده است، زیرا این کشور پیش از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به روابط با مشتریان غربی، مسیر نفتی را که به اروپا عرضه کرده بود تغییر داده است.
تولید نفت آنگولا به دلیل تمایل به سرمایه‌گذاری کاهش‌یافته است. در نتیجه، کاهش نزدیک به ۳۰ درصدی ارسال نفت آنگولا به چین بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بوده است.هرچند فعالان محیط‌زیست طرف‌دار خروج آنگولا از اوپک هستند تا نوید یک گذار سبز را نوید می‌دهند.
هانا رایدر، مدیرعامل شرکت مشاوره توسعه که یک شرکت مشاوره توسعه متعلق به آفریقا است و مقر آن در پکن قرار دارد، می‌گوید: تنوع بخشیدن به منابع انرژی و درآمد برای هر کشور آفریقایی غنی از منابع منطقی به نظر می‌رسد، حتی اگر سرعت آن‌ها از کشور‌های ثروتمندتر کندتر باشد

.
شرکت‌های چینی در دهه گذشته حدود ۱۴ میلیارد دلار در آنگولا سرمایه گذاری کرده اند که بخش اعظم آن در بخش انرژی بوده است.
بر اساس داده‌های اندیشکده آمریکایی Enterprise Institute، امسال سرمایه‌گذاری چین در آنگولا شامل ۲۵۰ میلیون دلار از PowerChina، یک شرکت مهندسی عمران دولتی، برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی آنگولا بوده است.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت دو سرمایه گذاری جداگانه ۱۶۰ میلیون دلاری و ۱۵۰ میلیون دلاری را در بخش‌های حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی آنگولا انجام داد.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز جمعه در یک کنفرانس خبری معمولی در پکن گفت: ما همیشه امیدواریم همکاری عملی با آنگولا را بر اساس برابری و منافع متقابل پیش ببریم.
در جدیدترین تلاش خود برای تعمیق روابط خود - و نفوذ اقتصادی خود - در آفریقا، چین از ۲۵ دسامبر، روز کریسمس، به شش کشور، از جمله آنگولا، دسترسی بدون تعرفه به بازار عظیم مصرف کننده خود در ۹۸ درصد کالا‌های وارداتی خود خواهد داد.
پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پایان عصر نفت
خلاصه‌ای از توافق کاپ ۲۸؛

پایان عصر نفت

ارسال نظر