بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
سنتیمنت بازار در شرایط فعلی به رشد تمایل دارد ؛

سهم‌های دارایی محور، زیر ذره‌بین تحلیلگران

سهم‌های دارایی محور، زیر ذره‌بین تحلیلگران
در حال حاضر بازار با اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نوساناتی را تجربه می‌کند که سبب شده تا سهم‌های دارایی محور، زیر ذره‌بین تحلیلگران قرار بگیرند.
کد خبر : ۲۷۷۳۰۸

سهم‌های دارایی محور، زیر ذره‌بین تحلیلگران

بورس نیوز:

حسین تقی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با عملکرد بازار سرمایه و بازار‌های موازی در ۳ ماه باقی‌مانده سال جاری این‌چنین گفت: از نظر بنده کلیت بازار سرمایه از منظر فاندامنتال در قیمت‌های فعلی نزدیک به محدوده‌های تعادلی است و ممکن است حرکات کوتاه‌مدت صعودی و نزولی متعددی را تا نوروز ۱۴۰۳ شاهد باشیم. همچنان تا شهریور ماه ۱۴۰۲ که آخرین گزارش پولی و بانکی توسط بانک مرکزی منتشر شده است، تغییری در روند‌های کلان اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شود و سیاست انقباضی بانک مرکزی کماکان ادامه‌دار است اما؛ نرخ بهره بین بانکی در هفته‌های اخیر روند آرام کاهشی را در پیش گرفته است. 

وی ادامه داد: سنتیمنت بازار در شرایط فعلی به رشد تمایل دارد و خرید در قیمت‌های فعلی ریسک به بازده منطقی دارد. در خصوص بازار‌های موازی با اعمال کنترل بانک مرکزی بر بازار دلار و نفوذ قیمت به محدوده‌های زیر ۵۰ هزار تومان، چشم انداز تورمی کشور در بین مردم تعدیل شده و تا پایان سال دلار در محدوده‌های فعلی با چند درصد نوسان دامنه‌های بالا و پایین منطقی به نظر می‌رسد و با توجه به این موضوع بازار طلا نیز از طریق پراکسی دلار حرکت خاصی نخواهد داشت و چشم انداز انس جهانی طلا عامل مؤثری در تغییرات قیمت در سه ماه باقی‌مانده است.

این کارشناس در خصوص صنایعی که تا پایان سال مستعد پیشتازی هستند عنوان کرد: در حال حاضر بازار با اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نوساناتی را تجربه می‌کند که سبب شده تا سهم‌های دارایی محور، زیر ذره‌بین تحلیلگران قرار بگیرند. به نظر بنده با وجود اخبار منفی که در خصوص صنعت تایر سازی منتشر شد و اعلام شد که سایه نرخ گذاری دستوری همچنان بر سر صنعت وجود دارد اما؛ این صنعت جز صنایع جذاب در گزارش‌های پاییز و زمستان خواهد بود که با ثبات نرخ دلار و افزایش نرخ‌های مصوب در مهرماه، شرکت‌های این صنعت می‌توانند بازدهی مناسبی را به سهام‌داران بدهند. 

وی ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی افزایش تقاضای سیمان در بهمن و اسفند هر سال می‌توان شاهد افزایش نرخ معاملات سیمان بورس کالا در بهمن و اسفندماه باشیم که این عامل می‌تواند موتور رشد شرکت‌های گروه را روشن کند.

تقی نژاد با توجه موضوعاتی همچون تجدید ارزیابی و بحث بودجه که در بازار به عنوان مهم‌ترین اخبار تلقی می‌شوند، در خصوص چشم انداز بازار تا پایان سال گفت: به نظر بنده اخبار تجدید ارزیابی در بازار تأثیر خود را برجای گذاشته و تک سهم‌ها رشد مناسبی را در همین مدت تجربه کردند. اخبار تجدید ارزیابی اگر مرتبط با هلدینگ‌های اصلی و یا شرکت‌های شاخصی بازار نباشد، نمی‌تواند به‌عنوان درایور رشد کلیت بازار نقش ایفا کند. 

وی افزود: بحث بودجه همچنان داغ است و باید دید اطلاعاتی که از جزئیات بودجه در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد چگونه خواهد بود اما؛ آنچه تاکنون مسلم است افزایش فشار دولت جهت دریافت مالیات بیشتر است و این موضوع می‌تواند قدرت خرید را در مصرف‌کنندگان بیش از پیش کاهش داده و سبب بروز رکود سمت تقاضا شود.

این کارشناس در خصوص تأثیراتی که ثبات نرخ ارز بر روند بازار سرمایه می‌گذارد این‌چنین گفت: ثبات نرخ ارز برای شرکت‌های ریالی و شرکت‌هایی که مواد اولیه آن‌ها تحت تأثیر نرخ‌های جهانی طی سالیان اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان عامل مؤثر در بهبود سودآوری شرکت‌ها نقش ایفا می‌کند. در حالیکه همین موضوع سبب ثبات و یا افت سودآوری شرکت‌هایی می‌شود که نرخ فروش محصولات آن‌ها متأثر از نرخ‌های جهانی و نرخ دلار است. در صورت عدم رشد نرخ دلار بازار آزاد به عنوان اصلی‌ترین عامل مؤثر بر انتظارات تورمی، همچنان انتظار حرکات آرام و به دور از هیجان را در بازار‌های مالی گوناگون دارم.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازار همچنان منتظر یک واکنش مثبت
احتیاط، در دستور کار سهامداران برای خرید قرار گرفت؛

بازار همچنان منتظر یک واکنش مثبت

دست‌کاری در گزارش‌ شرکت‌ها
افراد عامه‌ای که در سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه شدند فعلاً به بازار بر نمی‌گردند

دست‌کاری در گزارش‌ شرکت‌ها

افزایش نرخ بهره بین‌بانکی، باعث رکود در بازارهای مالی شده است؛

کنترل بازارها با سیاست انقباضی دولت

پتروشیمی و پالایشی، محرک‌های رشد بازار
کاهش ارزش معاملات در بازار بلکه در کلیه‌ی بازار‌های مالی قابل مشاهده است؛

پتروشیمی و پالایشی، محرک‌های رشد بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
بازار بورس بازار خرید توسعه حال واینده هست ودارایها هم هم سمس وفاسد دارد وهم مثبت اما انجه که اوزاع چهل ساله گویا هست اوزاع به شدت سمی فاسد وزلیل مرده هست بلتبع این دارایها فاسد هستند وسمی وبازیچه مفسدان برای قتل وعام حال واینده انسانها اینهارا گفتم تا قلم فروشان مزدور گه به بیارزشترین بها قلم فروشی میگنند متنبه شوند وهی درباخ سبز نشان ندهند نثل چهل سال گزشته