بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
طلا زیر سایه تصمیمات بانک مرکزی
در قانونی که دی‌ماه از سوی مقامات بانک مرکزی منتشر شد، شرکت‌ها جهت رفع تعهد ارزی زین‌پس می‌بایست شمش خود را در بازاری موسوم به مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کرده و مطابق بخشنامه تمامی بانک‌هایی هم که در ازای مسکوکات طلا، شمش، گواهی سپرده صادر کرده‌اند، غیرقانونی اعلام شدند.
کد خبر : ۲۷۸۱۶۴

بورس‌نیوز:

در هفته‌های اخیر، طلا متأثر از تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر توقف عرضه گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا و همچنین ضرب سکه جدید بدون تاریخ، با نوسانات شدیدی همراه بود و موجب التهاب این بازار شد.

گواهی سپرده شمش طلا از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شده و نیمی از ظرفیت ۵.۶ تنی آن در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

تولیدکنندگان شمش و همچنین شرکت‌هایی که در قبل صادرات غیرنفتی، ملزم به رفع تعهد ارزی خود هستند، در طرف عرضه قرار دارند.

در بورس کالا کشف قیمت همواره توسط مکانیزم عرضه و تقاضا انجام شده و شفافیت و ایجاد زیرساخت‌ها جهت رفع موانع ارزی، جذابیت فعالیت در این بازار را برای سرمایه‌گذاران دوچندان کرده است، بطوری که تا کنون مطابق آمار‌ها چیزی قریب بر ۱۲ تن شمش وارد کشور شده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز درصد قابل‌توجهی از سبد خود را به گواهی سپرده شمش طلا اختصاص داده و دارایی تحت مدیریت آن‌ها در مجموع بیش از ۲۵ همت است، همچنین ابزار مشتقه آن که شامل قرارداد‌های آتی شمش و اختیار معامله است، در مجموع ۳۶۰۰۰ موقعیت باز دارد.

در قانونی که دی‌ماه از سوی مقامات بانک مرکزی منتشر شد، شرکت‌ها جهت رفع تعهد ارزی زین‌پس می‌بایست شمش خود را در بازاری موسوم به مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کرده و مطابق بخشنامه تمامی بانک‌هایی هم که در ازای مسکوکات طلا، شمش، گواهی سپرده صادر کرده‌اند، غیرقانونی اعلام شدند، درصورتی‌که این بانک‌ها از ابتدا با مجوز و تحت نظارت بورس کالا فعالیت می‌کردند. 

در پی انتشار این اخبار طلا و ارز شتاب صعودی به خود گرفت و هیجانات در بازار غالب شد.

حباب سکه در حال حاضر در محدوده ۲۵ درصد قرار دارد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بافاصله‌ای بیش از ۵ درصد از NAV خود معامله می‌شوند.

تجربیات حاصله در گذشته اثبات کرده است که این قبیل تصمیمات تأثیری در روند بلندمدت بازار نداشته و صرفاً تا بازار را به‌صورت مقطعی و گذرا کاهش می‌دهد.

طلا زیر سایه تصمیمات بانک مرکزی

آیسان علیزاده، کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اکبری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
تاریخ داره دوباره تکرار میشه . با این تصمیم ها نمیشه تقاضا رو فروکش کرد