بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
از نکات قابل توجه این هفته، نامه دادگستری استان تهران به معاون دادستانی و ذکر ایرادات مربوط به قانون تعیین مصادیق مجرمانه موضوع بند سوم ماده ٤٦ قانون بازار اوراق بهادار بوده است. کارشناسان محترم حقوقی نهاد رگولاتور بازار سرمایه، چنان قانونی نوشته‌اند که انگار تدوینش کار یک نوجوان ١٢ ساله بوده! و جالب‌تر آنکه همین‌ها که ٤ خط متن حقوقی را با ٤٠ غلط ارائه می‌کنند؛ صبح تا شب در کمین نشسته‌اند از رسانه‌های بورسی آتو بگیرند و طرح شکایت کنند!
کد خبر : ۲۷۸۶۹۳

به گزارش میرزاقلمدون بورس نیوز، هفته‌ای که گذشت با افت نزدیک به ٢٠ هزار واحدی شاخص کل و کاهش ١١ هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن به پایان رسید تا یادمان نرود ریزش قیمت‌ها در بورس کاملا طبیعی است! 

 

آنچه گذشت

 

رئیس بزرگ در یک گردهمایی هم حضور به هم رسانده و در مقابل مدیران کل امور اقتصاد و دارایی کشور، خبر دادند که "از ابتدای سال، ٦٠٠ همت تامین مالی از بازار سرمایه صورت گرفته که ٢٥٠ همت آن از محل انتشار اوراق در بازار بوده و این رقم تا پایان سال به ٧٥٠ همت می‌رسد. " خلاصه که روی روز‌های پایانی سال هم حساب نکنید که رئیس سازمان کمک به تامین مالی همه جا از جیب سهامداران، قول مساعد داده که آخر سالی، چاله‌ها را پر خواهد کرد.

 

قانون پرغلط حقوقدانان

از دیگر نکات قابل توجه این هفته، نامه دادگستری استان تهران به معاون دادستانی و ذکر ایرادات مربوط به قانون تعیین مصادیق مجرمانه موضوع بند سوم ماده ٤٦ قانون بازار اوراق بهادار بوده است. کارشناسان محترم حقوقی نهاد رگولاتور بازار سرمایه، چنان قانونی نوشته‌اند که انگار تدوینش کار یک نوجوان ١٢ ساله بوده! و جالب‌تر آنکه همین‌ها که ٤ خط متن حقوقی را با ٤٠ غلط ارائه می‌کنند؛ صبح تا شب در کمین نشسته‌اند از رسانه‌های بورسی آتو بگیرند و طرح شکایت کنند!

 

امان از برخی رسانه‌ها 

سری به رسانه‌ها زدیم، دیدیم برخی‌شان بدجور ماست‌ها را در قیمه ریخته‌اند!

رسانه رسمی تخت‌طاووس، (همانی که حقوق پرسنلش از کارمزد معاملات ما پرداخت می‌شود تا اخبار بازارمان را سریع و صحیح منعکس کنند)، کم تا قبل از این به جای تحلیل بازار و صنایع خودمان، تحلیل شاخص هنگ‌کنگ و ژاپن و آمریکا و... از خود در می‌کرد؛ این هفته حرفه‌ای‌تر عمل کرده و تیتر زده "ارزش بازار شرکت انویدیا از آمازون عبور کرد"! ما که نفهمیدیم چه ربطی به سهامداران نگون‌بخت بورس ایران داشت!

در مقابل، رسانه تخصصی بازار مسکن، زحمت کشیده و یک تحلیل مفصل و تخریبی از بازار سرمایه ارائه کرده است! البته در جایی که رسانه رسمی خود تخت‌طاووس، بورس را قبول ندارد و سیگنال خرید خارجی می‌دهد، توقعی از رقبا نیست.

 

اختصاد کلان

اهالی پاستور سال آینده ٢٥٤ همت از کسری بودجه‌شان را از طریق فروش اوراق در بازار سرمایه تامین خواهند کرد! برای درک عمق فاجعه کافی‌است بدانید امسال فقط ١١١ همت اوراق فروخته‌اند!

 

مسئولان ملت شادکن

وزیر صمت هم مژده داده "اگر شرکتی بدون گرفتن رانت، کالایی صادر کند، ارز آن برای خود شرکت است. " در اینکه خبر خوبی برای خیلی از صادرکنندگان است، شکی نیست؛ اما شادی بابت این خبر از جنس شادی کاهش اندک قیمت‌ها بعد از جهش‌های قیمتی چند ده درصدی است. مثل همان وقتی که دلار ٣ هزار تومانی، جهشی به ٥٠ هزار تومان رسید و سفره خانوار‌ها را خالی کرد و بعد، شاد شدیم که مدتی در همین محدوده نوسان خواهد کرد! حالا هم همین که زبانی تایید کنند درآمد یک شرکت، مال خودش است، تحول بزرگی است. خدا سایه مسئولان دلسوزی را که این‌چنین مردم را شاد می‌کنند از سر این مملکت کم نکند.

 

تحقق شعار سال

اقتصادخوانده‌های وابسته به پاستور، تحلیل کرده‌اند که سال آینده تورم ٦٠ درصدی خواهیم داشت! یک نفرشان هم فریاد برآورده که مگر نه آنکه ٤٠ سال است تمام مسوولان کشور، مرتب دم از مهار تورم می‌زنند و سمینار و نشست و هم‌اندیشی برگزار می‌کنند و ریشه‌یابی می‌کنند و... پس چرا هر سال میگوییم دریغ از پارسال؟

در یکی از همین نشست‌های ریشه‌یابی تورم هم، یکی از اساتید که چندسال مدیریت یکی از بانک‌های به‌گل نشسته را هم در رزومه خود دارد، هشدار داد که مجموع زیان انباشته ١٤ بانک، بیش از ٣٧١ همت است و برای جبران کسری بودجه، دیواری کوتاه‌تر از بانک‌ها نیافته‌اند و داروغه را سراغ همین بانک‌های زیان‌ده فرستاده‌اند و قطعا این مالیات، به قیمت خلق پول و افزایش تورم، پرداخت خواهد شد! باز هم خداراشکر که در تحقق شعار سال و مهار تورم، موفق عمل کردند...

 

زرشک طلایی برای نمایندگان بهارستان

و، اما زرشک طلایی این هفته هم می‌رسد به اهالی بهارستان! طبق اسناد و اطلاعات افشا شده از سایت بهارستان بعد از هک شدن این سایت، میانگین حقوق خردادماه ٢٢٦ نفر از نمایندگان محترم ٢٠٠ الی ٢٥٠ میلیون تومان بوده! در ٦ ماهه نخست امسال، ٣٧٥٠ میلیارد تومان هم وام از خزانه بیت‌المال گرفته‌اند! ٣ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان هم کمک هزینه خرید آجیل شب یلدایشان بوده؛ رانت هم دارند و به مناسبت‌های مختلف پاداش‌هایی همچون خودرو شاسی بلند و... دریافت می‌کنند؛ ناهار روزانه‌شان هم که در حد سلف سرویس رویال پالاس است و... آن وقت توقع داریم این جماعت، فشار تورم بر گرده مردم عادی را درک کنند!

باز هم اختلاس

این هفته یک خبر هم از اختلاس ٢ هزار میلیارد تومانی کوروش کمپانی داشتیم. خداراشکر که شاید روزی، آسمان با ما قهر کند و نبارد؛ اما اختلاس‌گران محال است ملت ایران را فراموش کنند! فقط مانده‌ایم با سیستم بانکی که ادعای نظارت بر گردش حساب‌ها را دارد، چطور به این راحتی می‌توان در چندماه، ٢ همت جمع کرد و بالا کشید و رفت و بعد، صدایش دربیاید؟

 

نگاهی به سایر خبرهای هفته‌ای که گذشت 

 

قیمت خودرو روند کاهشی نخواهد داشت

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت هم گفته: مگر مرغ و روغن ارزان شده که خودرو ارزان شود؟ در سال جدید قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت.

 

تولید ۲۷ میلیون تن فولاد خام در کشور

تولید فولاد خام کشور در ۱۰ ماهه سال جاری با ۵.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از مرز ۲۷ میلیون تن فراتر رفت.

 

ترانزیت خارجی رکورد زد

سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد ترانزیت خارجی کشور در پایان دی ماه امسال با ٣٠ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از مرز ۱۴.۲ میلیون تن گذشت.

 

درآمد ۹ هزار میلیارد تومانی سازمان اموال تملیکی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ 

معاون فروش سازمان اموال تملیکی از درآمد ۹ هزار میلیارد تومانی سازمان اموال تملیکی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ خبر داد.

 

توافق وزارتخانه‌های راه و صمت برای نوسازی ناوگان‌ ریلی

وزیر راه و شهرسازی از امضای توافق نامه با وزارت صمت برای نوسازی ناوگان‌ حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت: بخشی از ناوگان باید از طریق واردات تامین شود که برای این کار منع قانونی داریم و در حال رایزنی برای رفع این ممنوعیت هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جمعه بازار بورس - شماره ۱۷ - ۲۲ دی ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۷ - ۲۲ دی ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۲
بورس زیر ذره‌بین میرزاقلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Poland
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
نمایندگان خدا لعنت شون کنه من که رای نمیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
سهامداران کامل بخوانید تا خسارت بگیرید.بخصوص سهامداران شرکتهایی با قیمتگذاری دستوری:
ایران خودرو نیز با انتشار گزارش شش ماهه خود در سامانه کدال باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت به نقل از حسابرس قانونی شرکت و با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرده است که سهامداران خرد ایران خودرو می‌توانند طبق ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، زیان متحمل شده بابت قیمت گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند.
این ماده قانونی به این موضوع اشاره دارد که چنانچه دولت به هر دلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید.
از همین رو گفته می‌شود که پرداخت زیان سهامداران ایران خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری به عهده دولت است!
نکته: باید سهامداران از طریق دیوان عدالت اداری علیه تمام بخشنامه های غیر قانونی و زیان زننده دولت درباره شرکتهای بورسی شکایت و ادعای خسارت کنند.بخصوص سهامداران خودرویی پالایشی لاستیک و مواد غذایی.