بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
با انتشار گزارش همبستگی بالای صندوق شاخصی کارآفرین با شاخص بورس تهران

تناقض پاسخها با واقعیت منتشر شده صندوق شاخصی ادامه دارد !

پس از انتشار خبر " در طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک شاخصی مشکلات زیادی وجود دارد " کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درگزارشی که به سایت سنا متعلق به سازمان بورس داد نقش و جایگاه صندوق های سرمایه گذاری شاخصی را در بازار سرمایه تشریح کرد.
کد خبر : ۵۵۵۹۴

پس از انتشار خبر " در طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک شاخصی مشکلات زیادی وجود دارد " کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درگزارشی که به سایت سنا متعلق به سازمان بورس داد نقش و جایگاه صندوق های سرمایه گذاری شاخصی را در بازار سرمایه تشریح کرد.

گزیده گزارش افشین عزیزیان دانشجوی دکترای مدیریت مالی در ذیل آمده است و متن کامل آن در بخش اخبار مرتبط موجود است .

صندوق­ سرمایه ­گذاری شاخصی در واقع نوعی از صندوق­های سرمایه ­گذاری است که در آن­ مدیر صندوق تلاش می­کند با شکل­دهی سبدی از اوراق بهادار با ترکیب و اوزان متناسب با یک شاخص معین –شاخص مبنا- عملکردی مشابه با عملکرد آن شاخص را برای سرمایه ­گذاران در صندوق به ارمغان بیاورد. بنابراین در این صندوق­ها نقش مدیریت، تنها تلاش در انطباق ترکیب اوراق موجود در سبد با شاخص مبنا می­باشد و مدیر صندوق نقش فعال در گزینش شرکت­ها و تعیین اوزان آن­ها برای سرمایه­ گذاری ندارد و به تبع آن هزینه­های مدیریت محدودتری به سرمایه ­گذاران در صندوق تحمیل می­شود.

راه ­اندازی نخستین صندوق سرمایه­ گذاری شاخصی در بازار سرمایه ایران

"صندوق سرمایه ­گذاری شاخصی ..." به عنوان نخستین صندوق سرمایه گذاری شاخصی در بازار سرمایه ایران و به همت کارشناسان شرکت کارگزاری بانک کارآفرین و با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار طراحی و در تاریخ 89.12.24 (تاریخ اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار) راه ­اندازی شد.

در صندوق سرمایه ­گذاری شاخصی کارآفرین به جهت تعدد شرکت­های عضو در بورس اوراق بهادار تهران و در نظر داشتن محدودیت­هایی همچون حجم مبنا و عدم نقدشوندگی مناسب برخی شرکت­های تابلوی بورس تهران، -که موجب می­شود شکل­دهی سبدی از تمام شرکت­های عضو، تقریبا غیرممکن باشد-، "رویکرد نمونه گیری طبقاتی"[2] برای تشکیل صندوق مورد توجه قرار گرفته است.

عملکرد صندوق سرمایه­ گذاری شاخصی ...

با توجه به اینکه برای مقایسه عملکرد صندوق سرمایه­ گذاری شاخصی ...با عملکرد شاخص مبنا لازم است از زمان اخذ مجوز فعالیت صندوق، فرصتی را برای تشکیل سبد صندوق در نظر گرفت، نمی­توان تاریخ اخذ مجوز فعالیت را مبنای مقایسه قرار داد.

چنانچه در عمل سه روز کاری باقیمانده از سال گذشته –به نسبت زمان اخذ مجوز فعالیت صندوق- را فرصت شکل دهی سبد صندوق شاخصی کارآفرین فرض کنیم؛ بررسی عملکرد صندوق مزبور از 89.12.29تا 90.6.31 نشان دهنده آن است که این صندوق، در دستیابی به هدف متصور برای آن تا حدود زیادی موفق بوده است.

به این معنی که صندوق نه تنها در تکرار عملکردی مشابه با عملکرد شاخص کل بورس تهران موفق عمل کرده است بلکه بررسی نوسانات بازدهی آن در دوره شش ماهه اخیر، از همبستگی بسیار بالای آن با عملکرد شاخص کل بورس تهران حکایت دارد. این موضوع در نموار زیر قابل مشاهده است.

بازدهی صندوق سرمایه­ گذاری شاخصی کارآفرین در دوره شش ماهه مذکور، معادل 13.2% بوده است، در حالی­ که شاخص کل بورس تهران در همین مدت به بازدهی 15.8% دست یافته است. لازم به ذکر است تفاوت 2.6% عملکرد صندوق سرمایه ­گذاری شاخصی کارآفرین در قیاس با عملکرد شاخص کل بورس تهران به شکل زیر قابل تفکیک است:

الف) 1% مجموع هزینه­ های صندوق از جمله کارمزد ارکان آن؛

ب) حدود 1% هزینه تنزیل سود نقدی که در شاخص مبنا اعمال نمی­شود؛

ج) 0.6% سایر عوامل از جمله عدم شکل ­گیری کامل سبد صندوق در روزهای ابتدای سال که همزمان بوده است با رشد سریع شاخص کل بورس تهران.

بر این اساس بررسی بازده سبد صندوق سرمایه ­گذاری شاخصی کارآفرین در ارتباط با بازده شاخص کل بورس تهران از همبستگی بالای دو بازده مذکور و انطباق عملکرد صندوق فوق با عملکرد شاخص مبنا حکایت دارد.


پاسخ بورس نیوز به گزارش فوق الذکر بشرح ذیل است :

1- تاریخ شروع فعالیت صندوق شاخصی در سایت صندوق و سایت رسمی  fipiran متعلق به مدیریت فناوری بورس 22 اسفند ماه 89 اعلام شده اما دوستان در محاسبات خود تاریخ 29 اسفند ماه را ملاک قرار داده اند که عملی خلاف مبانی تحلیلی است و این گونه استنتاج در یک پاسخ علمی بسیار جای تاسف دارد و حتی در بخشی از گزارش 24 اسفند ماه روزتاریخ اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان شده است .


2- به ایرادات قید شده در آن مقاله مثل توقف نمادها ، صف های خرید یا فروش و تاثیر سود نقدی در انحراف از عملکرد صندوق شاخصی متاسفانه هیچ پاسخی داده نشده و موضوع مسکوت مانده است .


پرسش هایی  از کارشناس محترم

حال باید از کارشناس محترم پرسید که آیا ارایه اطلاعات غلط ( زمان شروع به کار صندوق ) که مستقیما تحت نظر شما است کاری درست بوده ؟

با پیگیری های به عمل آمده مشخص شد حتی مدیران صندوق برای رفع این اشتباه بارها با واحد مربوطه نامه نگاری کرده اند اما ترتیب اثری داده نشده پس لطفا به این عدم اصلاح اشتباه هم پاسخ دهید .




از سوی دیگر اگر فرض را بر فعالیت صندوق شاخصی از ابتدای سال 1390 بگذاریم آنگاه در گزارش سایت صندوق و با بررسی بازدهی شش ماه گذشته می بینیم که شاخص کل  1.04 % مثبت و شاخص صندوق 1.5 % منفی بازده داشته که کاملا متفاوت و دارای انحراف اساسی است و به این دوره ایراد عدم بستن پرتفوی هم وارد نیست ! البته وضعیت در فعالیت 90 و 30 روزه هم کاملا دارای انحراف است و جادارد که اگر نرم افزار مشکل دارد نسبت به تصحیح و اطلاع رسانی اقدام شود و اگر هم فرمولها ایراد دارند اصلاح شوند .


در همین تصویر فوق بازدهی صندوق شاخص از 29 اسفند ماه تا 18 مهر ماه 11.5 % اعلام شده در صورتیکه بازدهی شاخص 15.1% بوده که بازهم بیانگر 32% اختلاف می باشد و  این بازه  هم از 29 اسفند ماه شروع شده است  در حالیکه در پاسخ کارشناس محترم اعداد دیگری ذکر شده که معلوم نیست ما باید به کدام اطلاعات استناد کنیم .

در نهایت مناسب بود قبل از اینکه مقاله ای در رسانه درج شود و در مقام پاسخگویی اطلاعات بدون پشتوانه و خلاف اطلاعات رسمی منتشر شده تا حال حاضر به خوانندگان ارایه شود به بررسی عملکرد صندوق ها پرداخته می شد و مشکلات گوشزد و نواقص مثل عدم اصلاح تاریخ فعالیت برطرف می شد .




اشتراک گذاری :
ارسال نظر