بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
معاون فرابورس ایران در پاسخ به صدای سهامدار بورس‌نیوز؛

امکان افزایش «حراج‌» و تغییر «دامنه‌نوسان‌» در بازار پایه وجود دارد

معاون بازار‌های خارج از بورس فرابورس ایران به سوالات مطرح شده در «صدای سهامدار» گروه رسانه‌ های بورس‌نیوز پاسخ داد.
کد خبر : ۱۹۵۸۰۲

بازار پایه

به گزارش بورس‌نیوز، در هفته گذشته و در حالی که بازار پایه و تغییرات آن بحث روز بازار سرمایه بود، بورس نیوز در مطلبی از خوانندگان خود خواست اگر سوال و ابهامی در مورد بازار پایه و قوانین جدید آن دارند مطرح نمایند تا از سوی صدای سهامدار بورس نیوز پیگیری شود. در مجموع از سوی فعالان بازار سرمایه و خوانندگان بورس نیوز سوالاتی مطرح شد  که 10 مورد مهم آن از سوی صدای سهامدار برای مدیران ارشد فرابورس ارسال و از ایشان درخواست شد تا پاسخ این ابهامات و سوالات را به صورت شفاف بیان کنند.

حال بهنام محسنی معاون بازار‌های خارج از بورس فرابورس ایران پاسخگوی صدای سهامدار بورس نیوز شده و پاسخ سولات خوانندگان قدیمی ترین رسانه بورسی را به شرح ذیل داده است.

نگاهی به محدودیت‌های معاملات

بسیاری از خوانندگان بورس نیوز در مورد «مجوز فروش سهم»، « نگرانی از دخیل شدن رفتارهای سلیقه ای » و « افزایش احتمالی بروکراسی و تلف شدن وقت سهامدار»  نگرانی هایی داشتند. بهنام محسنی در واکنش به این نگرانی ها گفت: در دستورالعمل جدید بازار پایه اساساً فروش سهم توسط سهامداران عمده بالای یک درصد محدود نشده، بلکه فروش معاملات خرد و بلوک آن‌هاست که شرایط معدودی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این گروه از سهامداران به هر صورت سهامدار استراتژیک شرکت محسوب‌ می‌شوند و طبیعتاً‌ می‌توانند در بازار معاملات عمده سهم خود را به خریدار جدید واگذار کنند اما؛ ایشان اگر بخواهند که سهم خود را خرد کرده و در بازار معاملات عادی یا حتی بلوک به افراد متعددی واگذار کنند نیازمند دریافت مجوز از کمیته درج خواهند بود. بنابراین هیچ اعمال سلیقه ایی در بازار رخ نخواهد داد و همه چیز شفاف خواهد بود.

معاون بازار‌های خارج از بورس فرابورس ایران افزود: سهامداران دارای بیش از ۲۵ درصد از سهام شرکت، تا سقف ۲ درصد را می‌توانند بدون اخذ مجوز واگذار کنند اما؛ سهامدارانی که ۲ درصد قانونی خود را عرضه کرده‌اند یا سهامدارانی که با کمتر از ۲۵ درصد، سهامدار عمده هستند، برای عرضه باید از کمیته عرضه مجوز لازم را دریافت کنند.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که در آیین‌نامه جدید محدودیت خاص دیگری لحاظ نشده است گفت: در مورد چگونگی دریافت مجوز فروش سهام  نیز مورد به مورد متفاوت بوده و بسته به میزان سهام شناور شرکت، احتمال دست‌کاری قیمت، تعداد سهامداران درگیر با سهم و اصولاً شرایط کلی شرکت متفاوت خواهد بود.

نگاهی به آینده و تغییر سقف نوسان بازار دوم

محسنی در پاسخ به سوالی در مورد «چگونگی سقف دامنه‌های ۵درصد» و  همچنین «حراج‌های هفتگی» اظهار کرد: همان‌طور که در دستورالعمل ذکر شده، سهام شرکت‌هایی که دارای بازارگردان هستند می‌توانند دامنه نوسانی تا ۲برابر دامنه نوسان عادی (بنا به درخواست بازارگردان) داشته باشند که البته، چون آیین‌نامه، سقف نوسان را مانند بازار دوم در نظر گرفته، در حال حاضر‌ نمی‌توانند درصد نوسانی بیشتر از ۵ درصد درخواست کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین سقف نوسان در تابلو قرمز حداکثر ۲ درصد، تابلوی نارنجی حداکثر ۴ درصد و در تابلوی زرد با توجه به قید ذکرشده، حداکثر ۵ درصد خواهد بود. اگرچه در آینده اگر سقف نوسان روزانه بازار دوم تغییر کند این موضوع‌ می‌تواند آثار خود را در بازار پایه نیز نشان دهد.

 اختیارات جدید هیات مدیره فرابورس

محسنی همچنین در مورد اختیارات جدید هیات مدیره فرابورس در بازار پایه تصریح کرد: دو اختیار به هیات‌مدیره فرابورس تفویض شده است، نخست اینکه هیات‌مدیره با به وجود آمدن شرایطی، بتواند تعداد حراج‌های هفته را افزایش دهد و دوم  دامنه نوسان را افزایش یا کاهش دهد. با این‌حال این دو مورد نیازمند وضع ضوابطی بوده که باید در هیات‌مدیره فرابورس تصویب شود و متعاقباً در زمان مقتضی به سهامداران اطلاع‌رسانی خواهد شود. در این میان ممکن است این ضوابط قبل یا بعد از ۲۵ ام شهریور تصویب شود که تماماً به رفتار بازار در شرایط جدید ارتباط دارد.

گره معاملاتی گشوده می‌شود

محسنی در پاسخ به این پرسش که « آیا دامنه ۳ درصدی در طول هفته به جای دامنه روزانه بعد از حراج قیمت، باعث ایجاد صف خرید و فروش مکرر سهام نمی‌شود؟» گفت: همان‌طور که در پاسخ به سؤال قبلی نیز اشاره کردم ، این امکان در اختیار هیات‌مدیره فرابورس قرار گرفته که در شرایطی، بسته به ضوابطی که اعلام خواهد شد، دامنه نوسان و تعداد حراج‌ها در هر هفته را تغییر  و از این طریق گره معاملاتی را باز کند.

قیمت مرجع بازارگردان، قیمت معامله شده نیست

بسیاری از خوانندگان بوس نیوز پرسیده بودند که « بر چه اساس باید بازار گردان قیمت اوپن را مشخص کند و آیا این عمل باعث نوسانگیری از اهالی بازار نمی‌شود؟» که محسنی در جواب ایشا اظهارکرد: ابتدا باید سوال را کمی تصحیح کنم. اصولاً قیمت آغازین (Opening Price) با قیمت مرجع (Reference Price) متفاوت است. قیمت آغازین قیمتی است که معاملات در ساعت ۹ صبح با آن شروع‌ می‌شود اما؛ قیمت مرجع که در دستورالعمل آمده،  قیمتی است که بر اساس آن دامنه نوسان تعیین‌ می‌شود. اگر بازارگردان قیمت مرجع را مشخص کرد آن قیمت لزوماً قیمت معامله‌شده نیست و صرفاً محدوده نوسان قیمت را مشخص‌ می‌کند.

محسنی ادامه داد: اعطای اختیار به بازارگردان ها برای تعیین قیمت مرجع، با تمامی استاندارد‌های بازارگردانی در دنیا مطابقت داشته و در تمامی کشور‌ها بازارگردان دارای اختیاراتی است و شاید در بسیاری از موارد از حد فعلی تعریف‌شده در دستورالعمل جدید ما نیز بیشتر است.

ذره‌بین روی بازارگردان‌ها است

این مدیر فرابورسی در مورد نگرانی سهامداران و فعالان خرد در مورد بازار گردان ها و نظارت بر اعمال ایشان گفت: برای رفع نگرانی ها ابتدا باید عرض کنم که  بازارگردان امکان دست‌کاری قیمتی ندارد و اصولاً بازارگردان نهادی تحت نظارت بوده و سازمان به راحتی مجوز  بازارگردانی  به کسی‌ نمی‌دهد،  به نحوی که در شرایط فعلی تنها صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی و نهاد‌های مالی هستند که مجوز بازارگردانی دارند.

وی افزود: بنابراین وقتی نهادی تحت نظارت قرار دارد به مراتب بیشتر از افراد عادی بر حرکات او توجه‌ می‌شود. از طرفی ایشان نیز حتماً در چارچوب مشخصی فعالیت‌ کرده و اگر مسجل شود که تخلفی انجام داده است، رسیدگی خواهد شد و چه بسی از تمامی فعالیت‌هایش جلوگیری شود. پس به سهامداران این اطمینان را‌ می‌دهیم که در زمینه دست‌کاری قیمت توسط بازارگردان ها جای هیچ نگرانی نیست.

بازار پایه ایران در جهان مشابهی ندارد!

محسنی در پاسخ به سوالی که پرسیده بود « آیا درباره نحوه معاملات شرکت‌هایی با شرایط مشابه شرکت‌های بازار پایه که در بورس‌های پیشرفته وجود دارند مطالعه‌ای صورت گرفته؟» گفت: در مورد شرکت‌هایی که در بورس‌های دیگر مشغول فعالیت هستند مطالعات گسترده‌ای انجام شده اما؛ شاید تکرار این موضوع برای سهامداران بی‌مورد نباشد که اساساً مشابه شرایطی که ما در بازار پایه داریم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بورس‌های کشور‌های دیگر مفهومی تحت عنوان پذیرش (Listing) داریم که شرکت‌ها طی آن در بورس اصلی یا در بخش فرعی بورس (Alternative Market) پذیرش‌ می‌شوند اما؛ دقت داشته باشیم که در این پذیرش اگر شرایط (فارغ از اینکه آن شرایط در بازار مربوطه به چه صورت باشد) از دست رفت لغو پذیرش (Delisting)‌ می‌شوند.

معاون بازار‌های خارج از بورس فرابورس ایران خاطرنشان کرد: ما در بازار پایه مفهومی جدایِ از پذیرش داریم که به آن درج می‌گوییم. شرایط در بازار پایه کشور ما به گونه‌ای است که لغو پذیرش نوجود ندارد و شرکت‌هایی که در بازار پایه قرار دارند به الزام قانون در این تابلو هستند. به لحاظ قانونی این امکان برای ما میسر نیست که در صورت عدم رعایت شرایط توسط شرکت، او را از بازار پایه اخراج کنیم.

محسنی در پایان تاکید کرد: قانونا اخراج از بازار پایه تعریف‌نشده و شرکت موظف است که در بازار پایه به صورت درج باقی بماند. این موضوع باعث شده که نتوانیم شرکت‌های بازار پایه را با نمونه‌های خارجی مطابقت دهیم و از روش‌های رایج در بازار‌های فرعی یا OTC‌ها در بازار پایه ایران استفاده کنیم.

همراهان همیشگی گروه رسانه های بورس نیوز، گفتگوی فوق بخشی از سوالات شما همراهان بورس نیوز از مدیران بازار سرمایه بود که توسط معاون فرابورس پاسخ داده شد اما؛ این تازه اول راه است و بورس نیوز در ادامه نیز سعی خواهد کرد دل نگرانی ها و سوالات شما را با مدیران ارشد بازار سرمایه درمیان گذاشته و پاسخ ایشان را منتشر نماید. ما صدای سهامدار هستیم و در این راه سعی خواهیم کرد همیشه بی طرف بمانیم.

این سوژه همچنان ادامه دارد...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
ضوابط مربوط به گره معاملاتی چرا ممکنه بعد بیست و پنجم بیاد؟! مگر سهامدار ها نباید شرایط بازار پایه براشون شفاف باشه که بتونن تصمیم درستو بگیرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
جناب محسنی نفرمودن چرا وقتی میخواهند قانونی تصویب کنند
سهامداران نقشی در تصویب قانون ندارند
حدود70درصد به این قانون سلیقه ای رای منفی دادن واقعا چرا در گوش خود پنبه زدن و صدای سهامداران رو نمیشنوند
به سوال اصلی سهامداران جواب ندان
سوال اصلی این بود آقا جان مااین قانون شما رو قبول نداریم
شایدم بورس نیوز این سوال رو جا گذاشتن
حسین
Albania
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
آقا اصلا بازار پایه رو تعطیل کنید که ما تکلیف خودمونو بدونیم اینقدر زجرکشمون نکنین
علی بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
آقایون بازار‌های خارج از بورس!
ضمن حمایت از شفاف شدن بازار پایه، باید بگم که ما سهامداران خرد، هزار و یک ایراد به قوانین جدید بازار پایه و نحوه‌ی اجرای فاجعه‌بارش داریم. مثل روز برای من روشنه که هنوز خودتون هم نمیدونید دارید چکار میکنید[یا میدونید!]... اگر میدونستید که قانون رو اجرا نمیکردین و بعد به فکر تغییر و اصلاح همون قانون جدید بیوفتید.
جالبه که از روز اول، مقرراتی برای رد صلاحیت شرکتهای مشکل‌‌دار در نظر گرفته نشده و بعد از این همه سال چون «قانونا اخراج از بازار پایه تعریف‌نشده و شرکت موظف است که در بازار پایه به صورت درج باقی بماند» اجازه میدین یه شرکت تا چندصدبرابر و بیشتر از ارزشش رشد حبابی پیدا کنه و بعد سهامدار رو بیچاره کنید با این توجیه که خودت از اول میدونستی و امضا کردی... این شده تمام هنر یه سازمان عریض و طویل!... قانون ندارید!؟ اول این قانون رو ایجاد کنید!
حضرات! شما باید قوانین لازم رو برای اخراج شرکتهای مشکل‌دار خیلی وقت پیش و قبل از رشدهای آنچنانی تصویب میکردید، الان هم تنها راهی که به ذهن خلاقتون رسیده اینه که دست بهش نزنید تا بوی گندش بیشتر در نیاد!!!
از اونجایی که هنر مدیریت و آینده‌نگری در این مملکت متاع نایابه، حداقل هنر تطبیق سازمان و قوانین مربوطه با بورسهای دیگر کشورها رو یاد بگیرید. تو رو خدا نگید کپی کردن هم بلد نیستین.
لطفاً حین کپی کردن، از وارد کردن خلاقیت نابتون در قوانین کپی شده خودداری کنید.
سید محسن عسگری طباطبایی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
با توجه به رشد سهام پایه با قانون جدید ضربه ای محکم به سهامدار خرد وارد کردند درصورتی که قبلا اعلام نمودند باید به تدریج اجرا میکردند صدای ما سهام دار خرد به جایی نمیرسد و به ما از طرف مدیر فرابورس ظلمی فاحش میشود چون سهامدار کل و بزرگ قبل اجرای قانون جدید سهام خود را فروختند
ناشناس
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
شک نداشته باشید که قطعا همینطوره...نزدیکان و مطلعین قبل از به فنا رفتن ما فروختن و حالشو بردن و دور هم به ریش ما خندیدن... عیب نداره آخه ما خکدمون امضا کردیم که اگه یه شبه قانون عوض شد و ضرر کردیم مقصر خودمونیم... خیلی دوست دارم طراح این قانون رو بشناسم و یه ... روانه صورت خوشگلش کنم
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
فقط توجیه گند کاری بود نه جواب به سئوالات سهامداران.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
در شرایطی بسته به ضوابطی یعنی چی؟؟؟؟خودتونم نمیدونین چی تصویب کردین.فقط ما رو بدبخت کردین.شدیم موش آزمایشگاهی.مگه قرار نبود این قانون مزخرف اول واسه چن تا سهام از گروه قرمز اجرا بشه؟؟؟؟کسی جوابگو هست آیا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
بورس نیوز جان، ضوابط مربوط به گره معاملاتی رو بیشتر پیگیری بفرمایید. ممنون.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
به فرض دوشنبه صف خرید بشه همه میفروشن میرن بازاراصلی وهفته بعد برمیگردن وعملا صف فروش نخواهیم داشت وروزهای دیگه بازارپایه تبدیل به متروکه خواهد شد
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
ماآخرش نفهمیدیم هفتهای حداکثر۶درصدبازارپایه رشدمیکنه یا۹درصدیا۱۸یا۲۴درصد.یکی بیادشفاف سازی کنه
سهامدار رنیک
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۳
اگر امکانش هست از مسولین بورس بخواهید که در عرضه اولیه ها در روزهای بعد از عرضه اولیه تعداد حجم خرید از پنجاه هزار به ده هزار و یا کمتر مثلا پنج هزار یا دوهزار تقلیل یابد که افراد بیشتری در روزهای بعد بتوانند خرید کنند
باتشکر
بیستون
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
با کمال احترام باید عرض کنم که بورس نیوز هم هیچ حمایتی از سهامداران بازار پایه نکرد.حد درک فهم این مدیران در همین حد که نوسان هفتگی 50 درصد رو با 3درصد ثابت در هفته جایگزین کردند.کجای دنیا اینجور تغییرات یک شبه رو انجام میدهند.؟این همه بگیر ببند و مچینگ و پیوسته و نظارت نیم ساعته برای چیست؟والله که خجالت داره