بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
نگاهی به وضعیت و عملکرد بیمه دی؛

حاشیه سود بالا و رشد سودآوری که بیمه شد

این شرکت بیمه‌ای بر اساس صورت‌های مالی سه ماهه نخست سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۸، سود خالص ۳۳۴میلیارد و ۹۹۰میلیون ریالی را که به ازای هر سهم معادل ۱۳۴ ریال بوده را محقق کرده است.
کد خبر : ۱۹۷۳۴۵

کسب سود خالص بیش از ۳۳۴ میلیارد ریالی این بیمه ای

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت بیمه دی بر اساس صورت‌های مالی سه ماهه نخست سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۸، سود خالص ۳۳۴میلیارد و ۹۹۰میلیون ریالی را که به ازای هر سهم معادل ۱۳۴ریال بوده را محقق کرده است.

با توجه به کسب سود خالص بیش از یک‌هزار میلیارد ریالی در سال گذشته، این شرکت پس از چند سال شناسایی و ثبت زیان انباشته موفق به ایجاد سود انباشته در پایان سال گذشته شد و در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت به ازای هر سهم سود نقدی ۵۰ ریالی تقسیم شد.

در جدول زیر روند کسب سود هر سهم شرکت طی سه سال گذشته و همچنین سه ماهه نخست سال جاری ارائه شده است. سرمایه فعلی شرکت مبلغ ۲.۵۰۰ میلیارد ریال است.

کسب سود خالص بیش از ۳۳۴ میلیارد ریالی این بیمه ای

همان گونه که در جدول فوق مشاهده می‌شود، شاهد افزایش مستمر سودآوری شرکت طی سه سال گذشته بوده‌ایم و انتظار می‌رود در سال جاری نیز با توجه به روند سودآوری سه ماهه نخست، شاهد رشد مجدد سودآوری این شرکت باشیم.

بر اساس گزارش‌های ماهیانه شرکت روند پرداخت خسارت شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روند نزولی داشته است.

لازم به ذکر است که بخش عمده‌ای از خسارت‌های پرداختی شرکت مربوط به رشته بیمه درمان بوده که بیش از ۹۰ درصد خسارت‌های پرداختی شرکت را به خود اختصاص داده همچنین حق بیمه صادر شده توسط شرکت (پس از کسر حق بیمه‌های اتکایی واگذاری) با ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲.۱۴۹ میلیارد ریال رسیده است.

با این حال با توجه به سیاست‌های شرکت در زمینه افزایش سهم بازار رشته‌های بیمه‌ای دارای حاشیه سود بالاتر (از جمله رشته‌های بیمه‌ای عمر و عمر و سرمایه گذاری و مسئولیت) و حفظ و کاهش سهم بازار رشته‌های بیمه‌ای فاقد حاشیه سود بالا و دارای حاشیه سود منفی (از جمله بیمه شخص ثالث)، کاهش حق بیمه صادره نمی‌تواند نشان‌دهنده کاهش سودآوری شرکت در سنوات پیش رو تلقی شود. در نمودار زیر روند تغییرات خسارت پرداختی و حق بیمه صادره (پس از کسر حق بیمه اتکایی واگذاری) ارائه شده است.

کسب سود خالص بیش از ۳۳۴ میلیارد ریالی این بیمه ای

روند مثبت درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاملا مشهود است.

حق بیمه صادره ناخالص شرکت در این سال به بیش از ۳۵ هزار و ۸۷۱ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم ۲۳ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریالی سال ۹۶ افزایش در حدود ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال با توجه به اینکه بخش عمده این حق بیمه‌ها مربوط به رشته بیمه‌ای درمان است، سود ناخالص شرکت بابت رشد حق بیمه‌های صادره افزایشی را نشان نمی‌دهد؛ سود ناخالص ناشی از فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت که شامل سود سرمایه‌گذاری‌ها و سود ناشی از تسعیر ارز نیز است به مبلغ ۱.۴۸۳ میلیارد ریال رسیده که افزایش ۳۵۰ میلیارد ریالی را نسبت به سال ۹۶ نشان می‌دهد. سود خالص کسب شده شرکت در سال ۹۷ به بیش از یک هزار و ۲۸ میلیارد رسیده است که نسبت به سال ۹۶ بیش از ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمع کل سود سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال ۹۷ شامل سود ذخایر فنی و سود سایر ذخایر مبلغ ۶۰۷ میلیارد ریال بوده که شامل ۳۶۹ میلیارد ریال سود ناشی از فروش سهام، ۳۲ میلیارد ریال سود سپرده کوتاه مدت، ۱۰۳ میلیارد ریال سود سپرده‌های بلندمدت، ۴۹ میلیارد ریال سود فروش اوراق و ۵۴ میلیارد ریال سود سهام دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده است.

همچنین در این سال سود ناشی از تسعیر به مبلغ ۲۹۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال شناسایی شده و لازم به ذکر است که در پایان دوره سه ماهه نخست سال مالی مانده خالص دارایی‌های ارزی شرکت شامل ۲میلیون و ۵۷۰ هزار دلار و ۹۱۵ هزار یورو بوده است. نرخ تسعیر دلار ۹۳.۳۷۴ ریال و نرخ تسعیر یورو نیز ۱۰.۶۰۰ ریال است.

همچنین سود عملیاتی ناشی از فعالیت‌های بیمه‌ای در سه ماهه نخست سال ۹۸ به ۳۳۵ میلیارد ریال رسیده که نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۷ رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ در این دوره مبلغ ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سود سرمایه‌گذاری شناسایی شده است. این سود در مدت مشابه سال گذشته مبلغ ۳۹ میلیارد ریال بوده است.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت بر اساس صورت‌های مالی ۳ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری شامل ۲.۴۰۰ میلیارد ریال سپرده بانکی کوتاه‌مدت، ۵۶۳ میلیارد ریال سپرده بانکی بلندمدت، ۲۰۱ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ۱.۳۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در سهام است.

بر اساس اعلام شرکت، توسعه فروش محصولات بیمه زندگی و افزایش سهم بازار شرکت از این رشته بیمه‌ای و همچنین رشد سهم بازار شرکت در رشته بیمه‌های آتش سوزی و حفظ سهم از بازار بیمه درمان و شخص ثالث از جمله برنامه‌های شرکت در سال جاری است. حرکت به سوی صدور بیشتر بیمه‌های با حاشیه سود بالاتر منجر به رشد سودآوری شرکت در سال جاری می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سود خالص شرکت به ۱.۷۹۲میلیارد ریال رسید؛

رشد محسوس سودآوری "ودی"

عبور این بیمه‌ای از عملکرد ۹۷؛

تغییر استراتژی در "ودی" جواب داد

تغییر پرتفوی بیمه‌ای شرکت در دستور کار مدیران نشست؛

صدور ۳۶میلیاردی بیمه‌نامه "ودی" در مهرماه

این شرکت بیمه در انتظار پاییز؛

«ودی» چرتکه انداخت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
جانبازان و ایثارگران که از دست بیمه دی بدبختر شدند ، پس سودها به کجا میره؟