بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
از سوی کمیته پایش ریسک بازار اعلام شد؛

صدور مجوز انجام خرید اعتباری سهام بازار پایه

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از آنجا که درحال حاضر طبق دستورالعمل، ضریب تعیینی ۵۰ درصد قیمت سهم بوده لذا با تغییرات جدید، ۵۰ درصد آن ۵۰ درصد قبلی که معادل ۲۵ درصد خواهد شد، لحاظ می‌شود.
کد خبر : ۱۹۸۳۴۱

مجوز  انجام خرید اعتباری سهام بازار پایه صادر شد

به گزارش بورس نیوز، محمد عطایی اظهار کرد: با توجه به درخواست فعالان بازار سرمایه و از آنجا که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۷ مهر ۹۸ امکان انجام خرید اعتباری و قرار گرفتن سهام درج شده در بازار پایه را به عنوان ارزش تضمین تصویب کرد، مقرر شد ضرایب مربوط به این سهام توسط کمیته پایش ریسک بازار تعیین و ابلاغ شود.

وی افزود: با توجه به تفویضی که توسط هیات مدیره سازمان بورس صورت گرفته بود، کمیته پایش ریسک بازار روز گذشته ۲۲ مهر ۹۸ تصمیم گرفت در مورد سهام درج شده در بازار پایه زرد فرابورس ایران، ۵۰ درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران را در نظر بگیرد.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: به عبارت دیگر، از آنجا که درحال حاضر طبق دستورالعمل، ضریب تعیینی ۵۰ درصد قیمت سهم بوده لذا با تغییرات جدید، ۵۰ درصد آن ۵۰ درصد قبلی که معادل ۲۵ درصد خواهد شد، لحاظ می‌شود.

عطایی بیان کرد: به این ترتیب با این ابلاغیه، در بازار پایه زرد فرابورس تنها ۲۵ درصد قیمت سهم فعالان بازار به حساب تضمین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سهام درج شده در بازار پایه نارنجی فرابورس ایران، ۳۰ درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران اعمال خواهد شد. همچنین در مورد سهام درج شده در بازار پایۀ قرمز فرابورس ایران، صفر درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران ملاک عمل خواهد بود.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، توضیح داد: در مورد حق تقدم سهام درج شده در هر یک از بازار‌های پایه فرابورس ایران، ۸۰ درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام درج شده در آن بازار به شرح فوق در نظر گرفته خواهد شد.

عطایی گفت: ضرایب مصوب، با توجه به ضرورت اعمال این تغییرات در سامانه‌های مربوطه از جمله سامانه سکنا، از تاریخ ۴ آبان ۹۸ قابلیت اجرا خواهد داشت.

وی یادآور شد: این موضوع در تاریخ ۲۲ مهر ۹۸ یعنی همزمان با تصویب کمیته، طی ابلاغیه شماره ۱۲۲۵۵۴۰۲ به کلیه شرکت‌های کارگزاری مبنی بر جواز انجام خرید اعتباری سهام درج شده در بازار پایه فرابورس ایران و قرار گرفتن سهام مذکور به عنوان ارزش تضمین معاملات اعتباری ابلاغ شده است.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

سرمایه‌گذاران تصمیمات حرفه‌ای نمی‌گیرند

در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

نیروگاه‌های بورسی به دنبال افزایش نرخ

کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فروشندگان پشیمان خواهند شد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان:

سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از واسطه ها کمک بگیرند

ارسال نظر