بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد رشد تدریجی تقاضا در گروه‌های بنیادی باشیم. با این حال انتظار ادامه عرضه‌ها در گروه‌های بانکی و خودرویی و سایر گروه‌های غیربنیادی بازار خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۹۸۲۷۳

عنوان گزارش: گزارش پیش گشایش بیست و سوم مهر ماه ۱۳۹۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، کاهش قیمت‌ها و افت شاخص‌ها را می‌توان نکته برجسته این روز‌های بازار سرمایه برشمرد. در معاملات روز گذشته شاهد کاهش شاخص کل به میزان ۶ هزار و ۳۱۹ واحد و معادل ۲ درصد بودیم. به این ترتیب شاخص کل مجددا به کمتر از ۳۲۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن افت سنگین‌تری را تجربه کرد و با ۳ درصد کاهش به ۸۹ هزار و ۷۴۷ واحد تنزل یافت. شاخص فرابورس نیز با ۱۰۳ واحد کاهش به ۴ هزار و ۵۷ واحد رسید.

کاهش ارزش معاملات نیز همزمان با افت شاخص ها، سیگنال منفی دیگری را به بازار ارائه کرده است. در حالی که در شرکت‌های بنیادی و سودده شاهد حضور خریداران مناسب در قیمت‌های منفی بودیم، در سایر گروه‌ها و به خصوص در گروه‌های زیانده و حبابی همچون خودرویی شاهد عرضه‌های سنگین و عدم استقبال خریداران بودیم. ارزش معاملات بورس و فرابورس در جریان معاملات دیروز به کمتر از ۲۳ هزار میلیارد ریال رسید که حداقل ۳۰ درصد کمتر از میانگین ارزش معاملات بازار طی سه ماه اخیر بوده است.

همچنین در جریان معاملات دیروز شاهد بازگشایی نماد «شپنا» پس از تصویب افزایش سرمایه آن بودیم. رشد ۱۵ درصدی قیمت سهام این شرکت منجر به اثر مثبت بیش از ۷۶۰ واحدی بر شاخص کل بورس شد. همچنین نماد‌های «رمپنا»، «اخابر» و «ومعادن» نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

نماد‌های «وبملت»، «شپنا»، «شبندر»، «چکاپا» و «ذوب» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


اقتصاد کلان
در بازار جهانی نفت شاهد افت بیش از ۲ درصدی قیمت‌ها هستیم. بهای هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و ۳۱ سنت افت به ۵۹ دلار و ۲۰ سنت رسید. ارائه چشم انداز ضعیف از اقتصاد جهانی در سال آینده توسط بانک جهانی و همچنین عدم اقناع سرمایه‌گذاران از نتایج مذاکرات چین و آمریکا منجر به کاهش قیمت نفت شد. قیمت جهانی طلا نیز همچنان در بهای کمتر از ۱۵۰۰ دلار بوده و در زمان تنظیم این گزارش هر اونس از این فلز گرانبها معادل ۱۴۹۴ دلار داد و ستد می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت یکهزار نفر در این صنعت مشغول به‌کار می‌شوند، از راهبرد وزارت نفت برای تحویل خوراک ترکیبی (گاز و مایع) به مجتمع‌های پتروشیمی خبر داد و اعلام کرد: صنعت پتروشیمی ایران سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک مصرف می‌کند که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز است.

بازار امروز
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد رشد تدریجی تقاضا در گروه‌های بنیادی باشیم. با این حال انتظار ادامه عرضه‌ها در گروه‌های بانکی و خودرویی و سایر گروه‌های غیربنیادی بازار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
حتما باید اعتماد مردم از بین بره بازار مثبت شه باز حرفهای الکی شروع شد