بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
علی رغم آنکه کاهش قدرت فروش عرضه‌کنندگان سهام شرکت‌های مختلف از اتفاقات مثبت روز معاملاتی پیش بود، اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم معاملات بازار روز جاری هم افزایش میزان عرضه سهام محتمل است.
کد خبر : ۱۹۷۹۶۹

پیش گشایش

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت
به گزارش بورس نیوز، افت بیش از ۱۴۲۰ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که بخش بزرگی از صفوف فروش و عرضه‌های سنگین در نماد‌های مختلف توسط خریداران کنترل شد. رشد قیمتی نماد‌های فولاد خراسان، «شبریز» و «کگل» در روز چهارشنبه تا حد زیادی افت قیمتی و تاثیرگذار نماد‌های «وبملت»، «خودرو» و «رمپنا» جبران کرد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران بازار سرمایه تا حدودی به معاملات امروز خوشبین بمانند.
با این وجود عرضه‌های سنگین چهارشنبه و عدم تمایل بالای خرید سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی بازار از یک طرف و اخبار مخابره شده در خصوص انفجار نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان از طرفی دیگر شاید از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل محتمل عرضه‌های سهامداران در بازار امروز به شمار آید.


اخبار سیاسی
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار سیاسی کشور و حتی منطقه را در روز گذشته می‌توان انفجار نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان دانست. بر این اساس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش ایران، نفتکش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ دقیقه صبح روز جمعه در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.
با این حال بر اساس اطلاعیه تکمیلی شرکت ملی نفتکش، این سانحه آسیب‌دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده که منشا این حملات هنوز مشخص نشده است و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.
این کشتی خوشبختانه دچار حریق نشده و همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن به سر برده و کشتی نیز در حال حاضر با تلاش کارکنان کشتی و هدایت کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار دارد و این کشتی هم اکنون با سرعتی کم در حال ترک منطقه و حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس است.

اقتصاد کلان
از اخبار با اهمیت برای بازار سرمایه که شاید منجر به استقبال و پذیرش شرکت‌های با مسئولیت محدود بزرگ در بازار بورس و فرابورس شود، مصوبه هیات وزیران در جلسه دهم مهرماه ۱۳۹۸ و به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای مواد (۸) و (۹) قانون ثبت شرکت‌ها- مصوب ۱۳۱۰- و ماده (۱۳۵) قانون تجارت – مصوب ۱۳۱۱- و مواد (۵) و (۲۸۷) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت –مصوب ۱۳۴۷- بوده که بر این اساس تبدیل تمامی شرکت‌های موضوع ماده (۲۰) قانون تجارت به یکدیگر را مجاز اعلام کرد.
با تصویب هیات وزیران متن زیر به عنوان ماده (۳۶) به نظام‌نامه اجرای قانون ثبت شرکت‌ها- مصوب ۱۳۱۰- الحاق شده است:
ماده ۳۶- تبدیل تمامی شرکت‌های موضوع (ماده (۲۰) قانون تجارت –مصوب ۱۳۱۱- به یکدیگر مجاز است. نحوه تبدیل این شرکت‌ها به یکدیگر، به موجب دستورالعملی خواهد بود که ظرف سه ماه، توسط معاونت حقوقی رییس جمهور و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود.
لازم به ذکر است، براساس ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجارتی به شرکت سهامی، شرکت بامسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف تقسیم می‌شوند.
این تصویب‌نامه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای اجرا به وزارتخانه‌های دادگستری و امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی رییس جمهور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شده است.


ارز و سکه
شاید اخباره منتشره در خصوص انفجار نفتکش ایرانی و افت محسوس قیمت‌های جهانی طلا در روز جمعه را بتوان از اثرگذارترین اخبار منتشره بر بازار ارز و طلا دانست. هر چند که با توجه به از دست رفتن حساسیت‌های اخباری از جنس انفجار نفتکش ایرانی در ماه‌های اخیر، نمی‌توان تغییرات مشهودی را در معاملات بازار ارز متصور بود با این حال کاهش نرخ‌های جهانی طلا در روز جمعه احتمالا تا حدودی بر قیمت طلای داخلی و سکه بهار آزادی تاثیر خواهد داشت.

از جمله اظهارات جالب توجه در خصوص بازار جهانی طلا می‌توان به اظهارات لان یکی از کارشناسان بازار جهانی طلا اشاره داشت. وی اظهار داشت: ما اخباری داریم که در مورد مذاکرات تجاری مثبت است، اما راه حل واقعی هنوز وجود ندارد. بازار هنوز اندکی مردد است. برخی چیز‌ها هنوز مشخص نیست از جمله اینکه یک توافق برای برگزیت وجود ندارد. زمان از دست می‌رود، اما هیچ پیشرفتی رخ نمی‌دهد. اوضاع نیز در هنگ کنگ حل نشده است.

به نقل از ایشان پس از اینکه دونالد ترامپ گفت با مذاکره‌کنندگان ارشد چین دیدار خواهد کرد و مقامات کاخ سفید هم گفتند نخستین روز مذاکرات بهتر از انتظار بوده، ارزش بازار‌های اوراق قرضه بالا رفت.
ارزش هر انس طلا در روز جمعه با کاهشی ۲۰ دلاری در مقایسه با روز قبل تا محدوده ۱۴۸۰ دلار افت داشت که کارشناسان بخشی از این موضوع را نیز بی ارتباط با موضوع نفتکش ایرانی می‌دانند.

کدال نگر
در روز‌های انتهای هفته شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌های نیروکلر، هلدینگ خلیج فارس، قند جام بودیم. هلدینگ خلیج فارس با اعلام سودی ۱.۰۷۸ ریالی به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۸ توانست تعدیل مثبت ۱۳۶ درصدی را در مقایسه با سود خالص سال مالی قبل به ثبت رساند.
همچنین شرکت نیروکلر در سال مالی ۱۳۹۸ با تحقق فروشی ۱.۷۰۲ میلیارد ریالی و رشدی بیش از ۱۵۰ درصدی در مقایسه با سال مالی قبل موفق به تحقق سود خالصی ۶۵۱ میلیارد ریالی شد که البته قیمت‌های این روز‌های سهام شرکت با توجه به سود ۱.۲۵۴ ریالی هر سهم همچنان بالا به نظر می‌رسد.
شرکت قند تربت جام که از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار پایه فرابورس به شمار می‌آید، در سال مالی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۳۹۸ و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، با افزایش ۸۵ درصدی زیان خالص نسبت به سال مالی قبل از آن روبرو بوده است.

بازار امروز
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد علی رغم آنکه کاهش قدرت فروش عرضه‌کنندگان سهام شرکت‌های مختلف از اتفاقات مثبت روز معاملاتی پیش بود، اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم معاملات بازار روز جاری هم افزایش میزان عرضه سهام محتمل است.
انتشار صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌های متوسط و کوچک همچنان نشان دهنده عدم همخوانی قیمت‌های سهام این شرکت‌ها و سود‌های اعلامی است. البته نمی‌توان وجود سهام ارزنده در بازار کنونی را هم نادیده گرفت، اما با این وجود، شاید کلیت بازار در روز‌های آتی نیز اصلاح قیمتی در سهام بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام؛

زیان، شیرینی این قندی را تلخ کرد

دمای ۱۴۱درجه‌ای سود در کوره‌های این فولادساز ثبت شد؛

سودسازی ۵۱درصدی "فخاس" در تابستان

سومین خبر داغ صبح امروز از راه رسید؛

پای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار پایه باز شد

ارسال نظر