بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد:

دست‌وپا زدن "بانک‌ها" برای رقابت با بورس

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد گفت: با انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی از سوی دولت در بازار سرمایه راه برای تامین مالی بلندمدت گشوده شد هر چند هنوز بازار پول در حال رقابت با بازار سرمایه است، اما استقبال سرمایه‌گذاران از بورس تحولی قابل قبول بوده است.
کد خبر : ۲۰۱۷۵۳

هنوز بازار پول در حال رقابت با بازار سرمایه است

به گزارش بورس نیوز، مجتبی شهبازی درخصوص مزایای متعدد تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، ضمن کمک به تولید، ظرفیت شرکت‌ها را نیز چندین برابر می‌کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر در اقتصاد ایران، سهم بورس در تامین سرمایه شرکت‌ها تا حدودی افزایش یافته، اما همچنان این نسبت به سمت بانک‌ها سنگینی می‌کند و برخی شرکت‌ها همچنان برای تامین مالی بلندمدت به بانک‌ها مراجعه می‌کنند نه بازار سرمایه.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد ادامه داد: این مساله موجب به وجود آمدن رانت در اقتصاد کشور شده، زیرا ذینفعان هر دو دولتی هستند و کنترلی بر یکدیگر ندارند. همچنین پس از تاسیس بانک‌های خصوصی نیز این موضوع نه تنها اصلاح نشد بلکه پررنگ‌تر هم شده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: البته با انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی از سوی دولت در بازار سرمایه راه برای تامین مالی بلندمدت گشوده شد هر چند هنوز بازار پول در حال رقابت با بازار سرمایه است، اما استقبال سرمایه‌گذاران از بورس تحولی قابل قبول بوده است.

وی تاکید کرد: ذات کار بانک‌ها ایجاد کارمزد است. تامین مالی کوتاه مدت وظیفه اصلی بانک‌ها بوده، اما بعضا آن‌ها در پروژه‌های خودشان هم تامین مالی بلندمدت انجام داده و در مواردی از قانون عبور کرده‌اند؛ در صورتی که اگر این اقدامات در بازار سرمایه انجام می‌شد، به علت شفافیت این بازار هیچ کدام از مشکلات رانتی فعلی را شاهد نبودیم.

مدیرمعاملات کارگزاری بانک پاسارگاد: بزرگترین و مهم‌ترین ویژگی که بورس را نسبت به بانک‌ها متمایز می‌کند شفافیت و رقابتی بودن آن است.

شهبازی توضیح داد: در سیستم بانک اگر فردی درخواست وام بلندمدت کند هیچ رقیبی در میان نیست که در کشف نرخ سود تاثیرگذار باشد، اما در بازار سرمایه، هم در تامین مالی و هم در عرضه، رقابت وجود دارد. از طرفی تمامی قیمت‌ها روی تابلو معاملات درج می‌شود که این روش نیز مانع شکل گیری فساد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به دنبال واگذاری سهام بانک پاسارگاد؛

"وپاسار" فراخوان داد

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

خودتحریمی دولت علیه صنایع کوچک

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منفعت "بورس" از چکش "مالیات"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

معرفی ۳صنعت برتر بازار برای سرمایه‌گذاری

ارسال نظر