بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
پیش گشایش؛

حباب تهدید

روز گذشته فاز اول قرارداد تجاری آمریکا و چین به امضا رسید و در پی آن حال بازار‌های جهانی بهتر از گذشته شده و نفت وارد کانال ۶۵ دلاری شد که همه این موارد خبر خوبی برای بازار سرمایه به شمار می رود.
کد خبر : ۲۰۲۹۵۱

صعود پرشتاب قیمت‌های جهانی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، افت ۴۷ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که در دو روز گذشته معاملاتی آن نیز شاهد رشد محسوس ارزش معاملات بودیم و نماد‌های "تاپیکو"، "رمپنا"، "فولاد"، "شیران"، "شتران"و "شبندر" بیشترین تاثیر مثبت و منفی را بر شاخص کل داشتند.

در حالی که بسیاری از فعالان بازار به دلیل عرضه‌های ساعات انتهایی معاملاتی روز سه شنبه، در انتظار عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های بازار بودند، رفته رفته و با حضور بیشتر سرمایه گذاران و سهامداران فعال، شاهد تعادل و حتی معاملات مثبت بسیاری از نماد‌های بازار بورس و فرابورس بودیم.

اقتصاد بین الملل
شاید در حالی که از منظر سیاسی بسیاری از کارشناسان اقتصادی در جهان در هفته‌های اخیر در انتظار عدم توافقات تجاری آمریکا و چین بودند، بلومبرگ در روز گذشته اعلام کرد، ایالات متحده در عرصه تجاری به توافق اصولی با چین دست یافته و ظاهرا این توافق باید به امضای ترامپ برسد. بدین ترتیب ممکن است عوارض بر کالا‌های چینی که قرار بود ۱۵ دسامبر اجرایی شود لغو شود.

پیش‌تر اعلام شده بود که توافق آمریکا و چین برای پایان دادن تدریجی به جنگ تجاری در حال آمادهسازی برای امضای ترامپ و شی جین پینگ روسای جمهور دو کشور است. مقامات چین و آمریکا اعلام کردند توافق کرده‌اند در صورت تکمیل مرحله اول قرارداد تجاری، عوارض وضع شده بر کالا‌های یکدیگر را لغو کنند. همچنین وزارت بازرگانی چین اعلام کرد دو کشور توافق کرده اند طی چند مرحله این عوارض را لغو کنند، ولی هیچ زمانی برای آن تعیین نشده است.

همچنین از دیگر اخبار تاثیرگذار روز گذشته می‌توان به انتخابات بریتانیا اشاره داشت. بر این اساس با اعلام نتایج رسمی شمارش نیمی از آراء انتخابات سراسری انگلیس، حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جاسون» نخست‌وزیر این کشور، توانست اکثریت قاطع پارلمان انگلیس را به دست بیاورد.

فرایند رأی گیری در انتخابات سراسری بریتانیا از روز پنجشنبه در چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی آغاز شد. این اولین انتخابات سراسری در انگلیس بود که به دلیل ناتوانی جانسون در تصویب طرح برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر آن (۳۱ اکتبر - ۹ آبان)، در آخرین ماه سال میلادی (دسامبر) برگزار شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» در حالی که افزایش آراء حزب جانسون همچنان ادامه دارد، نظرسنجی‌های پای صندوق نشان می‌دهد که این حزب می‌تواند تا ۳۶۸ کرسی پارلمان انگلیس را نیز به دست بیاورد.

قتصاد کلان 

از گزارش‌های منتشر شده در خصوص شرایط اقتصادی کشور می‌توان به گمانه زنی‌ها در خصوص شرایط نقدینگی کشور اشاره کرد. براساس آمار‌های به دست آمده، میزان پایه پولی کشور در پایان مرداد ماه امسال با ۲۵.۶ درصد افزایش نسبت به مرداد ماه ۹۷ به ۲۸۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین حجم نقدینگی در مرداد ماه سال جاری به عدد ۲۰۷۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۶.۱ درصد رشد نشان می‌دهد. ضریب فزاینده پولی هم در سطح عدد ۷.۲ قرار دارد که تغییر چندان نسبت به سال ۹۷ نداشته است.

همانگونه که مشهود است شاهد تغییرات چشمگیری در بهبود شرایط نقدینگی کشور در ماه‌های اخیر نخواهیم بود که این موضوع بی شک یکی از دغدغه‌های ادامه دار فضای اقتصادی و تورم کشور است.


نفت، ارز و سکه
پس از آنکه در هفته گذشته شاهد افت ارزش در حدود ۳۰ درصدی پول ملی بودیم و البته که متاسفانه بسیاری از فعالین و به اصلاح کارشناسان بازا سرمایه کشور نیز از این بابت ابراز خوشنودی می‌کردند، در روز‌های انتهایی هفته و با عرضه‌های سنگین بازار ساز و البته خروج نوسانگیران در قیمت‌های بالا شاهد کاهش نرخ دلار تا حدود ۱۲.۴۰۰ تومان بودیم.

بر این اساس به نظر می‌رسد با ادامه این عرضه‌ها در روز جاری و حتی روز‌های آتی شاهد بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۱.۰۰۰ هم باشیم.

قیمت هر انس طلای جهانی نیز در روز گذشته به ازای هر اونس طلا ۱۴۷۳ دلار قیمت‌گذاری شد و همچنین قیمت نفت سبک آمریکا در معاملات روز گذشته و با توجه به نشست اوپک و هم پیمانانش در هفته گذشته و احتمال بالای کاهش میزان تولید به ۵۹ دلار رسید تا همچپنان قیمت این ماده ارزشمند از ابهاماتی جدی برخوردار باشد.

در بازار‌های جهانی کالا نیز شاهد تغییرات عجیب قیمتی نیستیم و شاید رشد در حدود ۱.۲ درصدی قیمت جهانی روی و نیز افت در حدود ۰.۵ درصدی قیمت مس از مهمترین اتفاقات روز گذشته به شمار آید.

بازار امروز
همانگونه که در هفته گذشته بار‌ها در خصوص جزییات بودجه اعلامی دولت و ضعف این بودجه در استفاده از پتانسیل‌های مالیاتی سخن گفته شد، به نظر نمی‌رسد با بودجه اعلامی دولت خطر هزینه‌ای جدی‌ای نظیر هزینه‌های مالیاتی، قیمت خوراک و ...، شرکت‌های بزرگ فعال در بازار بورس را تهدید کند با این وجود شکل گیری حباب در قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های این بازار‌ها از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارشناسان این بازار به شمار می‌آید.

بر این اساس آنچه در بازار امروز بعید به نظر نمی‌رسد افزایش عرضه‌ها در نماد‌های کوچک و حبابی بازار بورس و فرابورس به ویژه در ساعات پایانی معاملات است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری امین سهم در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

مقصد نهایی، لمس کانال ۴۵۰ هزار واحد

ارسال نظر