بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
با توجه به رشد محسوس قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری، به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۰۲۵۷۸

پیش گشایش

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته به روند افزایشی خود ادامه داد و با بیش از ۴ هزار و ۹۴۲ واحد افزایش به ۳۳۲ هزار واحد و ۵۶۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد ۱.۷۲ درصدی را تجربه کرد و به بیش از ۱۰۲ هزار و ۷۹۹ واحد رسید. نماد‌های "وبملت"، "فولاد"، "کگل"، "فملی" و "کچاد" بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند. ارزش معاملات نیز روند رو به رشدی داشت و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید. البته لازم به ذکر است، ۴۰ هزار میلیارد ریال از ارزش معاملات روز گذشته مربوط به پذیره‌نویسی اوراق بدهی اسلامی در نماد‌های "افاد ۶۱" و "افاد ۶۲" بود.

روز گذشته شاهد ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی بودیم. واکنش بازار سرمایه نسبت به ارقام مندرج در بودجه مثبت بود. دلیل این امر را می‌توان ادامه روند معافیت مالیاتی شرکت‌های صادرات محور و همچنین عدم تغییر محسوس درآمد‌های دولت از محل حامل‌های انرژی و یا حق بهره‌برداری و حقوق مالکانه دولت‌ها دانست.

اقتصاد کلان و صنایع
بودجه عمومی ۵۶۳.۸۲۹ میلیارد تومان، منابع عمومی ۴۸۴.۵۹۶ میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۷۹ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی نیز ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان است. درآمد‌ها ۲۶۱ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه ۹۸.۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین درآمد‌های مالیاتی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در بخش هزینه‌ها جبران خدمت کارکنان که همان حقوق و دستمزد است نیز ۱۱۳ هزار میلیارد تومان تعیین شد. دولت برای سال آینده پیش‌بینی فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی کرده است. همچنین منابع حاصل از صندوق توسعه ملی که ناشی از کاهش سهم ۳۶ درصد به ۲۰ درصد بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه در بودجه تعیین شده است.

در خبری در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۲ میلیون لیتری مصرف بنزین کشور با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در روز‌های پایانی آبان ماه سال جاری خبر داد. امیر وکیل‌زاده در این باره گفت: با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، مصرف روزانه بنزین کشور از میانگین روزانه نزدیک به ۹۹ میلیون لیتر به حدود ۷۷ میلیون لیتر در روز رسیده که این رقم حاکی از صرفه‌جویی ۲۲ میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین کشور است. صرفه‌جویی در مصرف بنزین علاوه بر کاهش برخی محدودیت‌های زیست محیطی می‌تواند منجر به رشد درآمد‌های صادراتی کشور از محل عرضه بنزین به کشور‌های همسایه شود.


بازار امروز
با توجه به رشد محسوس قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری، به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌ها باشیم. با این حال، ادامه روند رو به رشد قیمت دلار در سطح بازار ارز منجر به افزایش مجدد حضور نقدینگی در بازار سرمایه شده و در صورتی که شاهد اصلاح قیمت دلار طی روز‌های آتی نباشیم، به طور قطع همچنان شاهد استقبال از سهام شرکت‌های صادرات محور و بنیادی باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

"بنیادی‌ها" و نه به بازدهی منفی

پیش گشایش؛

حباب تهدید

پیش گشایش؛

حضور نقدینگی

ارسال نظر