بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
جزییات عملکردی ۶ ماهه نخست سال ۹۸ هلدینگ تابعه شستا منتشر شد؛

رشد ۱۹۹ درصدی سود خالص سرمایه‌گذاری صدر تامین

در یک سال گذشته و با خروج آمریکا از برجام، ایران با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو شده که می‌توان اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران را سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحریم در تاریخ تحریم‌ها خواند
کد خبر : ۲۰۲۹۵۷

رشد ۱۹۹ درصدی سود خالص سرمایه‌گذاری صدر تامین

به گزارش بورس نیوز، در یک سال گذشته و با خروج آمریکا از برجام، ایران با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو شده است. می‌توان اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران را سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نوع تحریم در تاریخ تحریم‌ها خواند.

تحریم‌هایی که بی شک می‌توان آن را تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نامید. در شرایطی که نقل و انتقالات مالی به سختی ممکن شده است، بنگاه‌های اقتصادی نیز با مشکلات زیادی مانند تامین مواد اولیه، کاهش نقدینگی، فروش و ... رو‌به‌رو شدند. اما در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین که از شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که یک شرکت معدنی- فلزی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه معدن و صنایع وابسته به آن حاشیه سود بسیار مناسبی نسبت به سایر صنایع دارد و تداوم رشد آن همواره در ایران و جهان قابل ملاحظه است، توانسته است رشد مناسبی داشته باشد.


در ماه‌های اخیر شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین در راستای دستیابی به آرمان‌های خود، چشم‌انداز نویدبخشی را ترسیم کرده که دسترسی به ۱۵ درصد بازار رده اول و دوم در بخش معادن و فرآوری سنگ آهن و نیز تولید فولاد، رده اول و دوم در بخش معادن را شامل شده و فرآوری مس، طلا، زغال‌سنگ، باریت، سرب، روی و اکسیدمنیزیم از طریق سرمایه‌‌گذاری در صنایع معدنی و فلزی را نشانه رفته است. گزارش‌‌های عملکردی ۶ ماهه این شرکت که با تغییرات مدیریتی همراه بوده نشان می‌دهد تاصیکو توانسته در راستای چشم‌انداز‌های تصویر شده گام بردارد.

۶۰۰۰ میلیارد ریال سود عملیاتی در ۶ ماهه نخست


بر اساس گزار‌ش‌‌های عملکرد تجمیعی هلدینگ "تاصیکو" این هلدینگ توانسته در طول یک سال درآمد‌های عملیاتی خود را ۷۷ درصد افزایش دهد و از ۹۰۰۰ میلیارد ریال به ۱۶ هزار میلیارد ریال برساند.

از سوی دیگر داده‌های این گزارش در خصوص سود عملیاتی این شرکت اطلاعات قابل توجهی را بیان می‌‌کند. سود عملیاتی قابلیت سوددهی یک بنگاه اقتصادی را آشکار می‌کند. سود عملیاتی نشان‌دهنده باقیمانده سود بعد از محاسبه تمام هزینه‌های عملیاتی مربوط به واحد تجاری است. در حقیقت تمام هزینه‌هایی که برای حفظ فعالیت واحد تجاری ضروری هستند، باید در محاسبه سود عملیاتی در نظر گرفته شوند.


گفتنی است، همه درآمد‌هایی که شرکت‌ها از طریق انجام عملیات اصلی خود کسب می‌کنند، درآمد‌های عملیاتی شرکت محسوب می‌‌شود. همچنین همه هزینه‌‌هایی که در فرآیند این درآمد‌های عملیاتی ایجاد شوند، جزء هزینه‌‌های عملیاتی شرکت هستند.

مقایسه عملکرد ۶ماهه ۹۸ با ۶ ماهه ۹۷ نشان می‌دهد سود عملیاتی هلدینگ صدر تامین رشد ۱۹۰ درصدی را تجربه کرده است. سود عملیاتی این هلدینگ از ۲۰۰۰ میلیارد ریال در ۶ ماهه ۹۷ به بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست ۹۸ رسیده است.

۵۲۳۹ میلیارد ریال سود خالص در ۶ ماهه نخست

"تاصیکو" در ۱۲ شرکت دارای سهام مدیریتی و در ۱۳ شرکت سهام غیرمدیریتی دارد که بیشتر آن‌ها در سال جاری عملکرد مناسبی داشته‌اند. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها زیر مجموعه این هلدینگ این ادعا را اثبات می‌کند. در راستایب سیاست‌گذاری‌های شستا، و برنامه‌های مدیران شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین مدیران این هلدینگ در پی آن هستند که در شرکت‌‌هایی که سهام غیرمدیریتی، پرتفو‌ها را ارتقا و بهینه‌سازی کنند همچنین در شرکت‌هایی که سهام مدیریتی آن را در اختیار دارند به‌دنبال افزایش بهره‌وری و شفافیت برای رسیدن به عملکرد و سودآوری بالاتر هستند.

ورود به بازار سرمایه و تحقق سود به سهام‌داران یکی دیگر از برنامه‌هایی بوده که توسط مدیران این هلدینگ دنبال شده است. به طور کلی یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای انتخاب سهام یک شرکت، میزان سودآوری آن شرکت است. طبیعتاً هر اندازه میزان سودآوری یک شرکت در مقایسه با قیمت سهام آن شرکت در بورس، بیشتر باشد، می‌‌تواند یکی از نشانه‌های ارزنده بودن سهم باشد؛ صورت سود و زیان، به‌خوبی بیانگر میزان سود یک شرکت است. گزارش عملکرد شرکت سرمایه‌‌گذاری صدر تامین به خوبی نشانگر این واقعیت است که این شرکت توانسته این اهداف را به خوبی دنبال کند و آن‌ها را تحقق بخشد. درصد رشد سود خالص عملکرد ۶ ماهه ۹۸ به 6ماهه ۹۷ تاصیکو ۱۹۹ درصد رشد را نشان می‌‌دهد. بر این اساس این شرکت توانسته ۱۷۵۴ میلیارد ریال در ۶ ماهه ۹۷ به ۵۲۳۹ میلیارد ریال سود خالص در ۶ ماهه ۹۸ دست یابد.

رشد ۳۴۳ درصدی سود خالص شرکت صنایع مس شهیدباهنر

شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین محصولات با استاندارد‌های جهانی تولید و علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، به کشور‌های مختلف جهان از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، چین، تایوان، ویتنام، تایلند و کویت صادر می‌شود.

شرکت صنایع مس شهید باهنر توانسته میزان تولید خود را تا حد بالایی حفظ کند و توانسته با تاکید بر تامین نیاز بازار‌های داخلی، عملکرد مثبتی از خود به جا گذارد. بر اساس گزارش عملکرد ۶ماهه منتهی به شهریور ۱۳۹۸ شرکت صنایع مس شهید باهنر تولید این شرکت از ۱۲۲۵۸ تن در ۶ماهه ۹۷ به ۱۱۹۹۱ تن در ۶ماهه اول سال ۹۸ رسیده است. بر این اساس تولید این شرکت با وجود مشکلاتی که برای تولید در فضای کل اقتصاد ایجاد شده تنها ۲ درصد کاهش داشته است.

رشد ۲۸۲ درصدی سود عملیاتی مس باهنر

در عین حال درآمد‌های عملیاتی شرکت مس باهنر نشان‌دهنده بهبود عملکرد این شرکت نسبت به دوره مشابه است. در مقایسه رشد عملکرد ۶ ماهه ۹۸ به ۶ ماهه ۹۷ نشان می‌دهد فروش (درآمد‌های عملیاتی) این شرکت ۷۴ درصد رشد داشته و از ۳۷۷۷ میلیارد ریال در نیمه اول سال ۹۷ به ۶۵۷۴ میلیارد ریال در نیمه اول سال ۹۸ رسیده است. بر این اساس سود عملیاتی این شرکت با ۲۸۲ درصد رشد از ۵۶۹ میلیارد ریال به ۲۱۷۵ میلیارد ریال رسیده و سود خالص این شرکت با جهشی قابل‌توجه از ۳۹۵ میلیارد ریال به ۱۷۴۹ میلیارد ریال رسیده و رشدی ۳۴۳ درصدی را تجربه کرده است.

رشد ۱۸۶ درصدی سود خالص شرکت معدنی املاح ایران

شرکت معدنی املاح ایران به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه "تاصیکو" با داشتن ۴ واحد تولیدی و یک طرح توسعه در حال اجرا، بزرگ‌ترین تولیدکننده سولفات سدیم و یکی از تولیدکنندگان عمده و بزرگ نمک تصفیه در ایران است.

بر این اساس تولید این شرکت در ۶ ماهه نخست ۹۸ نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۵ درصد رشد داشته و از ۱۲۹۸۵۵ تن به ۱۳۶۶۵۷ تن رسیده و این رشد در صادرات این شرکت نیز تکرار شده است. صادرات این شرکت در دوره‌های زمانی فوق‌الذکر از ۱۴۵۹۵ تن به ۱۶۹۳۳ تن رسیده است. داده‌هایی که از رشد ۱۶ درصدی صادرات محصولات این شرکت خبر می‌دهد. آن هم در شرایطی که صادرات با مشکلات و موانع زیادی رو‌به‌رو بوده که نکته قابل تامل صادرات ارزی این شرکت است. در ۶ ماهه نخست ۹۷ صادرات ارزی این شرکت صفر و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ صادرات ارزی این شرکت به ۳۳۴۵۴۴ دلار رسیده است.

رشد ۱۰۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی این شرکت نشان می‌دهد این شرکت توانسته میزان تولیدات و فروش محصولات خود را به میزان بالایی افزایش دهد. بر اساس گزارش‌های عملکردی در ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه ۹۷ میزان فروش شرکت از ۶۷۱ میلیارد ریال به ۱۳۷۰ میلیارد ریال در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۸ رسیده و رشدی ۱۰۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین سود خالص این شرکت از ۲۹۳ میلیارد ریال در ۶ ماهه منتهی به شهریور ۹۷ به ۸۳۸ میلیارد ریال در مدت مشابه سال ۹۸ رسید و موجب شده رشدی ۱۸۶ درصدی را آشکار سازد.


رشد ۱۸۷ درصدی سود خالص صنایع خاک چینی ایران

شرکت صنایع خاک چینی ایران تولیدکننده و صادرکننده پیشتاز انواع کائولن به صورت خردشده، شسته‌شده میکرونیزه و نودل (رشته‌ای) که با صادرات به کشور‌های امارات، سوریه، بنگلادش و پاکستان، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خاک چینی را به خود اختصاص داده است.

گزارش عملکرد این شرکت نشان می‌دهد درصد رشد تولیدات این بنگاه اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال گذشته نسبت به ۶ماهه نخست سال جاری ۷ درصد رشد داشته و از ۲۴۲ هزار تن به بیش از ۲۶۰ هزار تن رسیده است.
صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد علیرغم کاهش ۹ درصدی صادرات، درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات این شرکت ۱۴ درصد افزایش یافته و از ۶۴۲۵۲۹ دلار به ۷۳۲۵۰۷ دلار رسیده است.

گزارش عملکرد این شرکت نشان می‌دهد که درآمد‌های عملیاتی این شرکت که از فروش محصولات حاصل می‌شود با رشد ۱۲۷ درصدی داشته است.

فروش این شرکت بر اساس گزارش ۶ ماهه نخست سال گذشته ۴۳۱ میلیارد ریال بوده و این رقم بر در ۶ ماهه نخست سال جاری به بیش از ۹۷۸ میلیارد ریال رسیده است. این افزایش فروش محصولات تاثیر خود را بر سود خالص این شرکت گذاشته است. سود خالص این شرکت در ۶ ماهه اول سال ۹۷، ۲۷۰ میلیارد و در ۶ ماهه اول سال ۹۸، ۷۷۵ میلیارد ریال بوده است. این تغییرات نشان‌دهنده رشد ۱۸۷ درصدی سود خالص شرکت صنایع خاک چینی ایران است.

۳۳۶ میلیارد ریال سود خالص فرآورده‌های نسوز


شرکت فرآوره‌‌های نسوز ایران در حال حاضر با بیش از ۴ دهه تولید، اکثریت قریب به اتفاق نسوز‌های مورد مصرف در صنایع اعم از دیرگداز‌های شکل‌دار (آجرها) و بی‌شکل (مونولیتیک) را در سبد محصولات خود عرضه می‌کند.
تولید این شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۲۱۱۶۴ تن و در  6ماهه نخست سال ۹۸ تولید این شرکت به ۱۸۵۳۰ تن رسیده و ۱۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین صادرات این محصول در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۷۹۶ تن و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ میزان صادرات به ۱۸۹ تن کاهش یافته است.

درآمد‌های عملیاتی این شرکت از ۸۱۸ هزار میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ به ۱۳۶۱ میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ رسید. بر این اساس درآمد‌های عملیاتی شرکت ۶۶ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین بر اساس صورت‌های مالی رشد سود خالص در ۶ ماهه ۹۷ به ۶ ماهه ۹۸، ۲۶ درصد رشد داشته است و از ۲۶۶ میلیارد به ۳۳۶ میلیارد ریال رسید.

۱۳۳۸ میلیارد ریال سود خالص زغال پروده طبس

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نفر در معادن زغال‌سنگ طبس مشغول به کار هستند که با اجرای طرح‌های توسعه، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد خواهد شد. این پروژه عظیم ملی تضمین‌کننده توسعه فولاد کشور در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران خواهد بود.

تولیدات شرکت زغال سنگ پرورده طبس بر اساس گزارش‌های عملکردی در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۳۱۶۲۵۰ تن و در ۶ماهه نخست سال ۹۸، ۳۲۳۷۷۱ تن بوده که بر این اساس ۲ درصد رشد کرده است.

در شرایطی که تولیدات محصولات افزایش یافته، اما صادرات این محصولات این شرکت کاهش یافته و در بازه‌های زمانی فوق‌الذکر از ۴۶۲۴۰ تن به ۲۰۲۵۲ تن کاهش یافته است.

فروش محصولات شرکت بر اساس صورت‌های مالی در ۶ ماهه منتهی به شهریور ۹۷، ۲۰۹۷ میلیارد ریال و در ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۳۹۸، ۴۱۳۷ میلیارد ریال بوده است. این داده‌ها نشان می‌دهد درآمد‌های عملیاتی این شرکت در یک بازه یک ساله ۹۷ درصد رشد داشته است. همچنین سود خالص این شرکت از ۴۳۵ میلیارد به ۱۳۳۸ میلیارد ریال افزایش یافته و رشدی ۲۰۸ درصدی را تجربه کرده است.

رشد ۱۹۴ درصدی سود خالص پشم شیشه ایران

شرکت پشم شیشه ایران (سهامی عام) اولین و بزرگترین تولیدکننده عایق‌های حرارتی - صوتی پشم شیشه و عایق‌های رطوبتی ایزوگام به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تاصیکو با تامین ۷۰ درصد از نیاز بازار داخلی کشور رهبری بازار را در ایران و بخش‌هایی از خاورمیانه در دست دارد.

.
تولید میانگین وزنی همگن شده محصولات مختلف این شرکت بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه در سال ۹۷ برابر با ۵۱۹۸ تن و بر اساس گزارش ۶ماهه سال ۹۸ برابر با ۴۵۱۲ تن بوده است.

با وجود کاهش ناچیز تولیدات، این شرکت توانسته درآمد‌های عملیاتی خود را افزایش دهد. بر اساس گزارش ۶ ماهه نخست سال ۹۷، میزان فروش شرکت ۲۶۹ میلیارد ریال بوده، اما این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ به بیش از ۴۰۳ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین سود خالص این شرکت نیز بر اساس گزارش‌های فوق‌الذکر ۱۹۴ درصد افزایش داشته و از ۲۲ میلیارد ریال به ۶۶ میلیارد ریال رسیده است.

رشد ۲۴ درصدی سود خالص کاشی الوند


صنایع کاشی و سرامیک الوند دارای پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا و توانایی تولید ۱۰ میلیون مترمربع انواع کاشی‌های دیوار، سرامیک‌های کف و محصولات پرسلانی در سه کارخانه خود است.

تولید این شرکت به مقدار ۳۵۳۷ هزار متر مربع نسبت به سال قبل به مقدار ۳۳۳۱ هزار متر مربع به میزان ۶ درصد افزایش داشته است. همچنین مقدار و مبلغ فروش دوره مالی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب بیانگر ۹ درصد کاهش و ۳۲ درصد افزایش بوده است.

رشد ۱۵۱۷ درصدی سود خالص کاشی سعدی

کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی در سال ۱۳۴۰ فعالیت خود رابا تولید کاشی دیوار آغاز کرد. این شرکت با سابقه بیش از ۵۰ سال در این صنعت، فاز توسعه و نوسازی را در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسانده و محصولات خود را با ترکیب تجربه طولانی و بکارگیری ماشین آلات و تکنولوژی پیشرفته و بدنه سفید پخت به نام کاشی بوستان تولید کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده فروش این شرکت ۸ درصد افزایش یافته که میزان درآمد‌های عملیاتی این شرکت بر اساس گزارش‌های ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۳۳۲ میلیارد ریال و این میزان در ۶ ماهه نخست سال ۹۸، برابر با ۳۵۹ میلیارد ریال بوده است.


افزایش قابل توجه قیمت، ایجاد بازار‌های جدید داخلی برند و فروش حداکثری محصولات تولید شده را می‌توان از عوامل افزایش درآمد‌های عملیاتی خواند همچنین این شرکت در این بازه یک ساله رشد خیره‌کننده ۱۵۱۷ درصدی در سود خالص را آشکار می‌سازد.

رشد ۶۴۵ درصدی سود خالص سرام آرا

این شرکت تولیدکننده انواع قطعات دکوری، تکمیلی مربوط به کاشی‌های دیواری، کف و پرسلانی است.
شرکت سرام آرا توانسته است تولیدات خود را به میزان ۱۸ درصد افزایش دهد. بر اساس گزارش‌ها در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ تولید این شرکت برابر با ۳.۶ میلیون قطعه معادل شده بود و این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ به بیش از ۴.۲ میلیون قطعه معادل شده رسیده است. همچنین میزان صادرات محصولات این شرکت در بازه‌های زمانی فوق الذکر از ۷ هزار به بیش از ۵۶ هزار قطعه معادل شده رسیده است.


درآمد‌های عملیاتی حاصل از فروش محصولات این شرکت بر اساس گزارش مالی ۶ ماهه نخست سال ۹۷، از ۱۰۴ میلیارد ریال به ۱۵۳ میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ رسیده است. این داده‌ها نشان‌دهنده رشد ۴۷ درصدی این شرکت در بخش درآمد‌های عملیاتی است. می‌توان عمده این افزایش را نتیجه فروش و بهای تمام شده محصولات تلقی کرد. همچنین سود خالص این شرکت در بازه زمانی مورد اشاره در سال ۹۷ برابر با ۷۲۵ میلیون ریال بوده و این رقم در شش ماهه سال ۹۸ به ۵.۳ میلیارد ریال رسیده است.

رشد ۲۹ درصدی سود خالص لعابیران


شرکت لعابیران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لعاب در ایران و اولین صادرکننده لعاب در کشور در ۶ ماهه منتهی به شهریور ۹۷ میزان تولیداتش ۲۸۱۲ تن بوده و این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۳۳۰۲ تن رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهد میزان رشد تولید محصولات ۱۷ درصد افزایش یافته است. در عین حال درآمد‌های ارزی از صادرات این شرکت در ۶ماهه نخست سال ۹۷، ۵۸۶ هزار دلار و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸، ۶۰۹ هزار دلار بوده است.

 
درآمد‌های عملیاتی حاصل از فروش شرکت لعابیران در ۶ماهه نخست سال ۹۷ برابر با ۱۵۱ میلیارد ریال و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ برابر با ۲۳۹ میلیارد ریال بوده و این داده‌ها رشد ۵۸ درصدی تولید را آشکار می‌کند.


همچنین سود خالص این شرکت در این بازه زمانی از ۸.۵ میلیارد ریال به ۱۱ میلیارد ریال رسیده که این داده‌ها نشان می‌دهد سود خالص این شرکت ۲۹ درصد رشد را تجربه کرده است.

افزایش ۹۸ درصدی سود خالص ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد ساختمانی در ایران است.

مقدار کل تناژ تولید در ۶ ماهه اول سال ۹۸ برابر با ۱۱۵۰ هزار تن که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۰۹۳ هزار تن، ۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط این شرکت، افزایش تقاضا و سیاست افزیش تعهدات با عرضه‌های مستمر و منظم در بورس کالامطابق با بودجه پیش بینی شده شرکت از عوامل افزایش فروش یاد شده است.

بر اساس همین گزارش‌ها سود خالص شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۲۳۳۲ میلیارد ریال و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸، ۴۶۱۷ میلیارد ریال بوده است. بر این اساس سود خالص شرکت در این بازه‌ زمانی ۹۸ درصد رشد داشته است.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاشی‌سازی که خیال افزایش‌سرمایه ندارد؛

صادرات "کسعدی" به ۵ کشور دنیا

رشد ۶ درصدی سودآوری نسبت به سال قبل؛

"کپرور" و هیاهوی بسیار برای هیچ

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتامین خبر داد؛

راه اندازی نخستین شتابدهنده تا پایان سال

ارسال نظر