بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
مذاکره آقای روحانی با مقامات ژاپنی در خصوص تحریم‌های آمریکا در سفر ایشان به ژاپن را می‌توان مهم‌ترین خبر موثر بر بازار سرمایه محسوب کرد. با این حال، ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها طی روز‌های آینده نیز می‌تواند توجهات را به خود جلب کند.
کد خبر : ۲۰۳۲۷۲

بازار چشم انتظار گزارش‌های ۹ ماهه

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد اندک شاخص کل بودیم و روز کم نوسانی را پشت سر گذاشتیم. شاخص کل با ۳۷۲ واحد رشد به ۳۴۴ هزار و ۴۸۷ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با افزایش ۰.۸۱ درصدی به ۱۰۸ هزار و ۵۹۸ واحد رسید.

اقتصاد کلان

سفر روز جمعه رئیس جمهور به ژاپن را می‌توان مهم‌ترین خبر روز‌های آتی کشور بر شمرد. به نظر می‌رسد که در این سفر قرار است ژاپنی‌ها به نمایندگی از آمریکا مباحثی را در خصوص احتمال کاهش برخی فشار‌ها و تحریم‌ها در ازای برخی نرمش‌ها از سوی کشورمان به مذاکره بگذارند. در حال حاضر شاهد ارائه برخی سیگنال‌ها از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر ایجاد جو مثبت در مذاکرات پیش رو هستیم. خروج نام آمریکایی از خلیج فارس، احتمال باز شدن کانال تبادلات مالی انسان دوستانه توسط سوئیس، احتمال معافیت ژاپن از تحریم‌های نفتی ایران و مبادله زندانیان بین دو کشور از جمله اقدامات چند روز اخیر و همچنین آتی مقامات آمریکایی در خصوص کاهش فشار‌ها بر کشورمان است.

به نظر می‌رسد که بازار ارز نیز با توجه به احتمال هر چند کوچک دستیابی به یک توافق حداقلی در این سفر واکنش محتاطانه‌ای نشان داده و خبری از هجوم نقدینگی به سوی این بازار و نوسان قیمتی شدید نیست. اهالی بازار سرمایه نیز با دوگانگی مبهمی در خصوص این قضیه روبرو هستند. از یک سو ایجاد یک توافق اولیه منجر به جو خوش بینی در فضای بازار خواهد شد و از سوی دیگر شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.

مسلم است که افزایش نرخ ارز در یک سال و نیم اخیر عامل و محرک اصلی رشد بازار سرمایه و ارائه بازدهی سنگین برای سرمایه‌گذاران این بازار به علت رشد نرخ ارز به وقوع پیوسته و در این بین رشد تولیدات و یا کارایی تولیدکنندگان هیچ نقشی در این میان نداشته است. بر این اساس، شاید اهالی بازار سرمایه که تفکر کوتاه‌مدت و هیجانی بر آنان حکمفرما است استقبال خاصی از ایجاد فضای کاهش فشار تحریمی بر کشور نداشته باشند.

در حوزه کلان، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در سه ماهه دوم سال ۹۸ شاهد رشد اقتصادی مثبت ۹.۵ درصد بخش کشاورزی، رشد ۰.۶ درصد گروه صنعت و معدن و رشد ۱.۴- خدمات بودیم؛ بنابراین با رشد ۰.۶ درصد در سه ماهه دوم سال در مجموع رشد ۰.۵ درصدی برای نیمه اول سال ثبت می‌شود.

در حوزه سیاسی، خبر‌ها حاکی از منتفی شدن استیضاح وزرای نفت و کشور در سطح مجلس شورای اسلامی است. این در حالی است که برخی از نمایندگان نسبت به این موضوع اصرار دارند، اما هیات رئیسه مجلس و همچنین روسای کمیسیون‌های مربوطه نسبت به استیضاح وزرای دولت موضع مثبتی ندارند. به هر ترتیب تجربه مجلس فعلی نشان داده که اجرای نظارت حاکمیتی و استفاده از حقوق قانونی مجلس توسط لابی‌بازی‌ها و سیاسی کاری‌ها اکثریت حاکم بر مجلس تقریبا بلااثر شده و تصورات در خصوص سوالات و استیضاحات در جریان و یا صورت گرفته صرفا دریافت برخی امتیازات از وزرا بوده است.


بازار امروز
همان گونه که گفته شد مذاکره آقای روحانی با مقامات ژاپنی در خصوص تحریم‌های آمریکا در سفر ایشان به ژاپن را می‌توان مهم‌ترین خبر موثر بر بازار سرمایه محسوب کرد. با این حال، ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها طی روز‌های آینده نیز می‌تواند توجهات را به خود جلب کند.

برای بازار امروز نیز ادامه روند کم نوسان قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر