بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نقدینگی "بورس" نباید در سیاه‌چاله برود

روند معاملاتی بازارسرمایه طی روزهای گذشته شاهد آن بوده که میلیارد‌ها تومان به "بورس" تزریق شده و این بازار با رشد قابل توجهی همراه بوده اما؛ نقدینگی در بورس "نه" به مسکن آسیب رساند و "نه" پایه پولی را دچار نوسان کرد.
کد خبر : ۲۰۹۴۷۷

توازن در اقتصاد و سرمایه گذاری در بورسحمید علیخانی مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه‌گذاری ایران سهام در خصوص سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه به بورس‌نیوز اظهار کرد: باید در ابتدا مقیاس بزرگی از اقتصاد را ترسیم کرد و سپس می‌توان گفت سهم بازار از اقتصاد به چه میزانی است.

وی ادامه داد: با توجه به نوسان دلار در سال۹۶ و ۹۷، سایر بخش‌های اقتصادی خود را با نرخ دلار تطبیق داده و سکه، خانه و ماشین جایگاه خود را تثبیت کردند و سایر عناصر اقتصادی با افزایش قیمت مواجه شد؛ تنها بخشی که جا مانده بود بورس بود که عوامل تشکیل دهنده آن همان ۵۰۰ شرکت بودند؛ معمولا بورس این تغییرات را پیش‌خور می‌کرد اما؛ این بار ته صف ایستاد.

وی اذعان کرد: از ۱۱مهر سال ۹۷ شاخص روی ۱۹۷ هزار واحد ایستاد و عملا از اسفند سال گذشته شاخص ۱۹۷ هزاری شکسته شد و از همان جا شروع به رشد کرد و با توجه به اینکه نوسان جز ذات بازار بوده و با افت و خیز همراه هست و در اردیبهشت و خرداد توانست خود را در ۲۰۰ هزار واحد ثابت کند و حرکتی که شاهد هستیم در اواسط سال افزایش پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رکود در بازار‌های موازی عملکرد بورس چرخه مثبتی ایجاد کرد و نقدینگی جدید به سوی بازار سرازیر شد و علت اصلی این فرایند عملکرد بازاربوده و تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز در سرعت بخشیدن به این رشد بی‌تاثیر نبوده کمااینکه حمایت‌های رهبری و ... نیز اثرگذار است.

علیخانی درادامه به سیاست کاهش مالیات شرکت‌ها اشاره و در ادامه عنوان کرد: کاهش مالیات شرکت‌ها تاثیر خود را بر eps شرکت‌ها می‌گذارد و زمانی که شرکتی ۱۵ درصد مالیات پرداخت نکند به عنوان پس انداز، سرمایه‌ای را وارد شرکت خود می‌کند که روی سودآوری و وضعیت سود سهامدراران تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی با اشاره به عملکرد و جایگاه بورس در دولت‌های مختلف و رشد بازار و توجه مردم به آن تصریح کرد: اگر روند رشد شاخص را طی ۲۵ سال گذشته بررسی کنیم به اعتماد و اقبال مردم به بازار سرمایه پی خواهیم برد. در پایان دولت سازندگی شاخص بورس ۱۸۷۲ واحد ؛ دولت اصلاحات این روند ۸ برابر شده و به عدد ۱۲۴۳۸ هزار واحد رسید؛ دولت مهروررزی این رقم ۴ برابرشده و به ۴۹۷۲۴ هزار واحد رسیده و امروز در دولت امید به رقم ۴۵۵هزار واحد رسیده و شاخص ۹ برابر رشد داشته است.

مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه‌گذاری ایران سهام بیان کرد: دولت اگر در ۲ سال اخیر این راه را طی کرده بود شاید افزایش قیمت و تورم برای سکه، مسکن و دلار پیش نمی‌آمد. با توجه به اینکه ارز از ۴ هزار تومان به یکباره به رقم ۲۰ هزار تومان رسید و تحت فشاردولت روی ۱۴ هزار تومان ایستاده، در روز میلیارد‌ها تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود و این رشد و نقدینگی در بورس نه به مسکن آسیب رسانده و نه پایه پولی را دچار نوسان کرده است.

علیخانی در پایان خاطرنشان کرد: بازر سرمایه جزء ابزار‌های مالی و پولی دنیاست و راه درست سرمایه‌گذاری به آن ختم می‌شود و باید زیرساخت‌ها و بستر مناسب برای ورود نقدینگی و پول سرگردان آماده می‌شد و در آن صورت سفره مردم کوچک‌تر و قیمت‌ها بالاتر نمی‌رفت، بازارسرمایه خود را با دلار ۱۴هزار تومانی تطبیق داده و هم اینک با توجه به اعتمادی که به بازارسرمایه شده حتما از عواید آن بهره‌مند خواهیم شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انتظارات ترسناک برخی سهامداران!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

پشتیبانی کارگزاری از سهامدار در مسیر رقابت

کارشناس بازار‌های مالی و مدرس دانشگاه مطرح کرد؛

سهم‌های جامانده جذاب برای سرمایه‌گذاری

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ابزاری برای کاهش ریسک اما به شرط!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
نه تنها به بخش های دیگر اسیب نمی رساند بلکه بالا رفتن سهام تازه اقتصاد جاده اصلی رو پیدا میکنه سهام ها باید شرکتها رو به قیمت اصلی خودشن برسونن قیمتی که در قیمت سهام دارایی شر کتها و زمین انها حساب نشده است پس افزایش سهام تازه شروع خواهد شدچون با قیمت های ذاتیش فا صله زیاد است واین فاصله با سرعت در حال جبران است چون ارزش ذاتی خودش رادارد باید بدست اورد و از بازار های دیگر جلو بزند تا اقتصاد کم کم تعادل اله کلگیه خودش رو حفظ کنه بنا بر این رشد سهام و خرید سهام به سرمایه گذاران پیشنهاد خواهد شد پول هوشمند است وبازار سرمایه بسیار عقب و تشنه و پر سود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
اقای وزیر اقتصادی فرمودن مردم در بورس سرمایه گذاری کنن و بورس حباب هم ندارد