بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
بازار امروز را با افزایش مجدد عرضه‌ها به خصوص در گروه فلزات اساسی و پالایشگاه و پتروشیمی پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۱۳۳۵۹
پیش گشایش؛
آنچه در بازار دیروز گذشت
روز گذشته در حالی که انتظار می‌رفت شاهد افت سنگین قیمت‌ها در گروه‌های اصلی باشیم، با توجه به کاهش فروشندگان و حمایت‌های سهامداران حقوقی، شاهد افت کمتر از ۴ هزار واحدی شاخص کل بودیم تا به این ترتیب همچنان این نماگر در کانال ۵۰۰ هزار واحدی باقی بماند. شاخص هم وزن نیز با کاهش ۰.۵ درصدی به ۱۷۳ هزار و ۷۸۴ واحد تنزل کرد. 
 
ارزش معاملات بورس و فرابورس در مجموع به بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال رسید.
 
سیاست و اقتصاد کلان
آخرین روز کاری سال جاری را در حالی آغاز می‌کنیم که سال پر فراز و نشیبی را سپری کردیم. سال شکستن پیاپی رکورد‌های بازدهی در بازار، افزایش نرخ دلار، تصویب قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای تمامی شرکت‌ها و به مدت ۵ سال، سال عرضه‌های اولیه با بازدهی‌های سنگین، سال رشد حباب گونه قیمت برخی شرکت‌ها و در پایان آن، سقوط آزاد شاخص و قیمت‌ها در برخی گروه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا.
 
شب گذشته نیز بازار‌های جهانی ملتهب بودند. در این بین قیمت کالا‌ها و فلزات سقوط سنگینی را تجربه کردند. سطوح حمایتی نفت، مس و روی بار دیگر شکسته شد. قیمت مس به رقم نزال ۵.۱۴۵ دلار رسید. این در حالی است که در کمتر از ۳ ماه گذشته قیمت هر تن مس به بیش از ۷ هزار دلار نیز رسیده بود. با این حال سهامداران شرکت ملی مس ایران ظاهرا توجهی به این کاهش قیمت ندارند و شاهد معاملات متعادلی در نماد این شرکت بوده ایم.
 
قیمت جهانی روی نیز با حدود ۴ درصد افت به ۱.۸۸۳ دلار رسید.
 
بهای جهانی نفت برنت نیز به کمتر ۲۹ دلار به ازای هر بشکه رسید که در نوع خود و در چند سال اخیر بی سابقه است. از قضا، سهام شرکت‌های پالایشگاهی نیز با کاهش قیمت نفت، روز گذشته شاهد روند مثبت معاملاتی در برخی نماد‌ها از جمله پالایش نفت تهران بودند. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه ایران شرایط ویژه‌ای دارد و ظاهرا این تصور برای برخی وجود دارد که با حمایت‌های یک یا دو روزه، شرایط به حالت عادی خود بازخواهد گشت و این منجر به خرید سایر سهامداران حقیقی به ویژه تازه واردان به بازار سرمایه که حجم سرمایه گذاری سنگینی نیز دارند، می‌شود. با این حال باید به این دسته از اشخاص هشدار داد که سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی وابستگی مستقیم به قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های آن را دارد و به طور قطع سودآوری این شرکت‌ها با افت سنگینی در سال ۹۹ روبرو خواهند بود. با توجه به رشد سنگین تولید نفت کشور‌های عمده تولیدکننده، حتی با وجود بهبود شرایط از حیث کاهش شیوع کرونا، برگشتن قیمت نفت به روز‌های قبل بسیار بعید به نظر می‌رسد. قیمت نفت خام آمریکا نیز دیشب با بیش از ۶ درصد کاهش به ۲۷ دلار رسید.
 
قیمت جهانی طلا، اما روند صعودی داشت و بیش از ۲.۸۸ درصد و معادل ۴۳ دلار به ازای هر اونس رشد قیمت را تجربه کرد و به ۱.۵۳۰ دلار رسید.
 
بازار امروز
بازار امروز را با افزایش مجدد عرضه‌ها به خصوص در گروه فلزات اساسی و پالایشگاه و پتروشیمی پیش بینی می‌کنیم. با این حال و با توجه به حمایت‌های صورت گرفته در روز‌های گذشته از سهام این شرکت ها، بعید نیست که مجددا شاهد رنج‌های مثبت مقطعی و زودگذر باشیم که می‌توان فرصت فروش خوبی را برای سهامداران آن‌ها در شرایط فعلی ایجاد کند.
 
به نظر می‌رسد که در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه روندی مشابه با سال ۹۸ را نداشته باشد. با این حال، همچنان شاهد حمایت‌های دولت از این بازار با توجه به برنامه‌های آن جهت واگذاری دارایی‌های خود و تامین مالی بخشی از کسری بودجه از طریق بازار سرمایه خواهیم بود و برای سال آینده نیز می‌توان بازار سرمایه را هدف اول کلان دولت و مجموعه اقتصادی آن در زمینه هدایت سرمایه‌های سرگردان عنوان کرد. به امید روز‌های بهتر، شفاف‌تر و با رفتاری مسئولانه از سوی متولیان بازار و افزایش فرهنگ سهامداری در میان اهالی بازار سرمایه، سال جاری را به پایان می‌رسانیم و در کنار مهمان ناخوانده این روزها، سال جدید را با امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی کشور آغاز خواهیم کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر