بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
برای بازار امروز کاهش فشار فروشندگان و همچنین احتمال فشار بر صندوق توسعه بازار از سوی وزارت اقتصاد در جهت جمع شدن صف‌های فروش سنگین نماد‌های پرطرفدار را انتظار داریم.
کد خبر : ۲۲۷۵۳۸

کاهش فشار فروشندگان و احتمال فشار بر صندوق توسعه بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت:

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز منفی دیگری را نیز پشت سر گذاشت و شاخص کل با افت تاریخی و تقریبا بی نظیر ۷۲ هزار واحدی در آستانه سقوط به کانال یک میلیون و هشتصد هزار واحدی قرار گرفت.

ارزش کل معاملات نیز سقوط سنگینی را تجربه کرد و در حالی که میانگین ارزش معاملات بازار در هفته‌های اخیر به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده بود، کل ارزش معاملات بورس و فرابورس در جریان معاملات روز گذشته به کمتر از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسید. این موضوع نشان دهنده افت معاملات و احتیاط سرمایه گذاران در روند‌های نزولی و احتمال کاهش حضور سرمایه‌های مازاد در هفته‌های آتی باشد.


نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "شپنا" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در موضوع «شناسایی الکترونیکی مشتریان و انعقاد قرارداد الکترونیکی» اعلام شد. نایب رئیس هیئت مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اخیراً نامه مدیریت فناوری اطلاعات سازمان و نامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع شناسایی الکترونیکی مشتریان و انعقاد قرارداد الکترونیکی، مورد بررسی قرار گرفت. عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: دریافت خدمات پایه از قبیل دریافت کد معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، نیازمند مراجعه حضوری است و در خصوص سایر خدمات (غیر پایه) نیاز به مراجعه حضوری مشتری نیست.

در خبری از گروه فلزات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید مس در افق ۱۴۱۰ اعلام کرد که برای سال جاری نیز برنامه تولید ۲۸۰ هزار تنی کاتد و ۳۳۵ هزار تنی آند در نظر گرفته شده است.

اردشیر سعدمحمدی با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید مس در سال جاری و در افق ۱۴۱۰ گفت: براساس یک برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده که برای شرکت مس تدوین کرده‌ایم، بنا داریم در سال ۱۴۱۰ تولید کاتد را به ۵۵۰ هزار تن و تولید آن را به ۶۶۶ هزار تن در سال ارتقا دهیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن تاکید بر این‌که عملیات توسعه‌ای لازم برای دستیابی به هدف تولید ۵۵۰ هزار تن کاتد در سال تا سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد، افزود: تا سال ۱۴۱۰ بیش از ۲۴ میلیارد تومان و ۲.۴۷۳بیش از دو میلیون یورو در طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد. تا پایان خردادماه ۹۹ نیز رقم نزدیک به سه میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از ۱۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی در ۲۳ طرح و پروژه توسعه‌ای سرمایه‌گذاری شده است.

در خبری از بازار طلا و ارز، پس از به آرامش رسیدن نوسان بازار جهانی طلا، بازار سکه و طلای ایران روندی کاهشی را تجربه کرد. براین اساس سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. بازار طلا هم با کاهش قیمت مواجه بود و یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و چهار هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی با قیمت چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت دلار نیز با کاهش در حدود ۲۰۰ تومانی به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

 

بازار امروز
بازار سرمایه در ماه‌های اخیر رشد سنگین و بدون اصلاحی را تجربه کرده که بخشی از اصلاح و کاهش قیمت‌های ناگهانی نیز مربوط به این رشد بدون توقف در این مدت بوده و این در حالی است که بسیاری از به اصطلاح کارشناسان که می‌بایست اصول بی طرفی و تخصص را در مباحثات خود لحاظ می‌نمودند، با توجه به ذینفع بودن خود و عدم اجرای اصول اخلاقی، همواره و در هر شرایطی و در هر قیمتی اشخاص را به خرید سهام ترغیب می‌کردند و مشخص است که در حال حاضر نیز دولت را مسئول اصلاح بازار و افت قیمت‌ها می‌دانند. این در حالی است که رشد و افت قیمت‌ها در بازار سرمایه طبیعی بوده و افت شدید و سنگین پس از یک رشد بی وقفه و بعضا حبابی در برخی از صنایع همچون پالایشگاهی و خودرویی نیز روندی طبیعی لحاظ می‌شود.

برای بازار امروز کاهش فشار فروشندگان و همچنین احتمال فشار بر صندوق توسعه بازار از سوی وزارت اقتصاد در جهت جمع شدن صف‌های فروش سنگین نماد‌های پرطرفدار را انتظار داریم. با این حال، مشخص است که رشد مجدد بازار سرمایه در ماه‌ها و هفته‌های پیش رو بسیار سخت‌تر از روند طی شده در چند ماه گذشته خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید حاجی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
تو این برهه حساس از بازار .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
اشتباه درج کردین
صفر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
لطفا دقت کنید بنظر میاد اشتباهی زدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کجایید عزیزان!