بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
پیش‌گشایش؛

آیا ضعف تقاضا ...

به نظر می‌رسد که ابهامات بازار و احتیاط سرمایه گذاران همچنان در سطح بالایی قرار دارد و این موضوع نمی‌تواند منجر به رشد محسوس بازار گردد.
کد خبر : ۲۲۸۸۵۳

آیا ضعف تقاضا ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد روند منفی در اکثر گروه‌های بازار بودیم. شاخص کل بیش از ۲۳ هزار واحد افت را تجربه کرد و به این ترتیب بخش مهمی از رشد خود در روز شنبه را پس گرفت. شاخص کل هم وزن نیز مجددا به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد برگشت و با حدود نیم درصد افت به ۳۹۸ هزار و ۷۰۴ واحد رسید.
جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیشترین حجم خود در دو هفته اخیر رسید و جمع این معاملات به ۱۹۷ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "تاپیکو" بیشترین اثر منفی را بر بازار داشتند. در جریان معاملات روز گذشته نماد "شپنا" به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه از محل سود انباشته متوقف شد. همچنین دو نماد "خودرو" و "خساپا" با عرضه‌های سنگین سهامداران مواجه شدند و در پایان بازار با صف خرید اندکی به کار خود پایان دادند. از سوی دیگر، همچنان شاهد عدم بازگشایی نماد "شستا" هستیم و مشخص نیست که سیاست‌های سلیقه‌ای ناظران بورس تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و در چه زمانی شاهد اجرای قانون توسط متولیان خواهیم بود را نمی‌توان تعیین کرد.

سیاست و اقتصاد کلان
قیمت دلار در بازار دیروز کاهشی شد. قیمت هر دلار آمریکا بر اساس اعلام صرافی ملی به کمتر از ۲۷ هزار تومان رسید تا به این ترتیب شاهد دور شدن بیشتر دلار از مرز روانی ۳۰ هزار تومانی باشیم. کاهش احتمال انتخاب مجدد ترامپ در پست ریاست جمهوری و خبر‌های مثبت رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بهبود روند بازگشت و عرضه ارز در بازار کشور از جمله دلایلی است که منجر به افت بیش از ۲ هزار تومانی قیمت ارز از ابتدای هفته شده و به این ترتیب قیمت سکه نیز کاهش بیش از یک میلیون تومانی را تجربه کرد و با کاهش حباب قیمتی به کانال ۱۳ میلیون تومانی بازگشت و به نرخ ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

در بازار سرمایه نیز احتمال کاهش نرخ دلار، بسیاری از نماد‌های ارزمحور را با روند منفی و بعضا تشکیل صف‌های فروش همراه ساخت. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه تحت تاثیر احتمالی بازار ارز قرار دارد و هر گونه احتمال کاهش محسوس نرخ ارز می‌تواند منجر به شروع مجدد روند نزولی در این بازار شود.

در گروه خودرویی، شاهد آغاز بازارگردانی نماد "خساپا" توسط صندوق بازارگردانی سهم آشنا بودیم. این خبر منجر به رشد تقاضا در این نماد شود. با این حال در اواخر بازار شاهد افزایش عرضه‌ها در این نماد بودیم. این در حالی بود که یکی از مدیران سایپا در اظهارنظری عجیب عنوان کرد که قیمت سهام این خودروساز به سقف قیمتی خود بازخواهد گشت.

لبته این مقام مسئول زمان این رویداد را مشخص نکرده و به نظر می‌رسد که صرفا در جهت ایجاد هیجان در بازار سرمایه این دست اظهارات بیان می‌شود. در خبری دیگر از این صنعت، جواد فلاح مدیرمطالعات بورس کالا گفت: طرح ورود خودرو به بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس به امضا ۴۴ نفر از نماینده‌ها رسیده و در مرحله بررسی در کمسیون صنایع بوده که در صورت تصویب، به صحن مجلس می‌رود.

بازار امروز
بازار امروز را با ضعف مجدد تقاضا پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که ابهامات بازار و احتیاط سرمایه گذاران همچنان در سطح بالایی قرار دارد و این موضوع نمی‌تواند منجر به رشد محسوس بازار گردد و احتمال منفی شدن بازار در جریان معاملات امروز بالاتر از مثبت شدن آن خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر