بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
انتظار می‌رود که امروز نیز همچون روز گذشته که در ساعات پایانی شاهد جمع شدن برخی از صف‌های فروش و کم شدن برخی صف‌های فروش دیگر بودیم، سهامداران عمده و صندوق تثبیت بازار نسبت به خرید برخی سهام شرکت‌ها در صف فروش اقدام کنند.
کد خبر : ۲۲۸۴۵۳

جمع آوری صف فروش برخی نمادها توسط سهامدار عمده

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ثبت یکی دیگر از روز‌های منفی بازار سرمایه بودیم و در روزی که ارزش معاملات اندکی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود (که نسبت به روز‌های اوج بازار افت ۸۰ درصدی در ارزش معاملات را شاهد هستیم) شاخص کل با افت سنگین بیش از ۵۰ هزار واحدی، از سطح حمایتی یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی پایین‌تر آمد و به رقم یک میلیون و ۵۱۶ هزار واحد رسید. به این ترتیب شاخص کل به ارقام محدوده زمانی هفته اول تیر ماه (سه ماه قبل) بازگشت.

شاخص کل هم وزن نیز در آستانه از دست دادن کانال ۴۰۰ هزار واحدی قرار گرفت و با بیش از ۵.۳۸۰ واحد کاهش به ۴۰۲ هزار و ۲۶۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به ارقام بازه زمانی هفته آخر خرداد ماه سال جاری رسید و نسبت به سقف ثبت شده این شاخص که در ۲۰ مرداد ماه ثبت شد، افت ۲۴ درصدی را شاهد باشد. این میزان افت در خصوص شاخص کل به بیش از ۳۱ درصد رسیده و این بدین معنی است که در ۵۰ روز گذشته شاخص کل در حدود یک سوم اصلاح را ثبت کرده است.

ارزش معاملات بورس و فرابورس در مجموع اندکی بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال بود که این میزان معاملات در نوع خود کمترین ارزش معاملات از سه ماه گذشته محسوب می‌شود. اخذ تصمیمات خلق الساعه مدیران بورس و سازمان در خصوص ممنوعیت معاملات روزانه و همچنین معاملات الگوریتمی را می‌توان علت اصلی افت سنگین ارزش معاملات برشمرد. به این ترتیب بار دیگر ضعف مدیریتی سنگین در نظام تصمیم گیر بازار سرمایه منجر به تحمیل ریسک نقدشوندگی و افت قیمت به فعالین بازاری شد که تقریبا هیچ نقش و اختیاری در تعیین مدیران نهاد‌های مرتبط ندارند.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار سرمایه، همچنان شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها در سامانه کدال هستیم. گزارش شرکت‌های بزرگ و ارزمحور همچنان قابل ملاحظه‌ترین و قابل ذکرترین گزارش‌های این سامانه است. از این جمله می‌توان به رشد ۳۳ درصدی نرخ گندله و کنسانتره گل گهر در عرض یک ماه اشاره کرد.

همچنین ثبت فروش بیش از ۴ هزار میلیارد ریالی پتروشیمی کرمانشاه که معادل فروش ۵ ماه گذشته شرکت بوده نیز از دیگر گزارش‌های مثبت ماهیانه است. پتروشیمی پارس نیز با رشد دو رقمی نرخ محصولات خود همراه بوده و رکورد فروش ماهیانه این شرکت در شهریور ماه شکسته شده است. متانول صادراتی پتروشیمی زاگرس با بیش از ۲۰ درصد رشد قیمتی در شهریور ماه به ۳۷ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال به ازای هر تن رسیده است.

در خبری دیگر از این حوزه، درحالیکه مدیر عامل بورس تهران از ابلاغ مصوبه لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس خبر داده، دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری گفت که بانک‌ها فقط براساس ابلاغیه‌های بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار عمل می‌کنند که تاکنون ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌اند و طبق قانون رفع موانع تولید نمی‌توانند در بورس فعالیت کنند و تنها برای اعطای تسهیلات می‌توانند در بازار سرمایه دخالت کنند. از آنجا که خرید و فروش بانک‌ها در بازار سرمایه با خلق پول و افزایش تورم همراه می‌شود و ثبت دارایی‌های پرریسک در ترازنامه بانک‌ها مشکلات پولی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، واکنش‌ها و هشدار‌های کارشناسان اقتصادی را در پی داشت که مدیر عامل بورس تهران در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد: ورود بانک‌ها به بورس سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و آن‌ها پس از خرید می‌توانند هر زمان که صلاح دانستند طی یک تا دو سال آینده بفروشند و جزو سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید.

با این حال، بعید به نظر می‌رسد که مصوبات مربوط به مجاز دانستن سرمایه گذاری بانک‌ها و تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه فاقد هر گونه تصمیم کارشناسی باشد و اجرای این مصوبات در نهایت همچون موضوع پرداخت سپرده موسسات غیرمجاز صرفا منجر به رشد پایه پولی و تحمیل تورم به ۸۵ میلیون ایرانی باشد. با این حال، در این شرایط مسئولین بازار سرمایه از مدیران سازمان و شرکت بورس گرفته تا اعضای شورای عالی بورس و تمامی به اصطلاح کارشناسان ذینفعان آن (که برخی از این کارشناسان از قضا در ضرر‌های سنگینی هم هستند) بر ضرورت تزریق منابع بانک‌ها که می‌بایست در خدمت تولید در شرایط سخت و بغرنج کنونی باشد، تاکید می‌کند و صرفا به فکر نجات پرتفوی خود و صندوق‌های تابعه شان از زیان‌های سنگین هستند.

در خبری از حوزه سیاسی، امروز شاهد جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت خواهیم بود. این جلسه با برخی حواشی همراه خواهد بود که از آن جمله می‌توان به مشکل احتمالی دو تابعیتی بودن وزیر پیشنهادی و حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه اشاره کرد. در صورت عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه به نظر می‌رسد که رزم حسینی کار سختی در دریافت رای اعتماد از مجلس داشته باشد.

بازار امروز
همچنان سمت تقاضا در بازار با مشکلات مهمی روبرو بوده و افزایش ریسک سرمایه گذاری از بابت نقدشوندگی و چشم انداز کاهش نرخ دلار در ماه‌های پیش رو و ابهامات سیاست بین الملل در خصوص انتخابات آمریکا از جمله دلایل حضور کمتر خریداران در بازار محسوب می‌شود.

با این حال، انتظار می‌رود که امروز نیز همچون روز گذشته که در ساعات پایانی شاهد جمع شدن برخی از صف‌های فروش و کم شدن برخی صف‌های فروش دیگر بودیم، سهامداران عمده و صندوق تثبیت بازار نسبت به خرید برخی سهام شرکت‌ها در صف فروش اقدام کنند. با این حال بعید به نظر می‌رسد که سمت خرید توانایی مقابله با عرضه کنندگان را داشته باشد و همچنان دست بالا در بازار را فروشندگان خواهند داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
با سلام حقوقيهاي كه ابششاري سهام فروختن تو قيمت هاي بالا كجا هستن كه حالا دست گدايي به سمت صندوق توسعه ملي برميداريد