بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
در گروه‌های اصلی بازار که نماد‌های ارزمحور محسوب می‌شوند، روند نوسانی قیمت‌ها محتمل‌ترین پیش بینی خواهد بود و علت این موضوع نیز افزایش نوسانات نرخ دلار در یک ماه پیش روی قبل از انتخابات امریکا خواهد بود.
کد خبر : ۲۲۸۹۳۸

تاثیر نوسان نرخ دلار بر گروه‌های ارزمحور

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند نزولی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار بودیم. با این حال در برخی گروه‌های کوچک‌تر بازار همچون سیمان، دارویی و برخی نماد‌های گروه ساختمانی شاهد تغییر روند و جمع شدن صف‌های فروش و ایجاد روند مثبت بودیم. در واقع می‌توان اینگونه عنوان کرد که روز گذشته را می‌توان روز گروه‌های کوچک برشمرد و این در حالی بود که در اکثر نماد‌های اثرگذار بر بازار (به جز "خساپا"، "خودرو" و "وتجارت")، روند منفی همچنان بر کلیت معاملات حکم فرما بود. این موضوع منجر به از دست دادن مجدد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شد و این نماگر به کمترین حد خود در سه ماه اخیر رسید و در عدد یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد ایستاد. افت ۲.۱۵ درصدی شاخص کل در نتیجه معاملات منفی گروه‌های پتروشیمی، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پالایشگاهی روی داد.

شاخص کل هم وزن نیز در حدود ۰.۵ درصد تنزل داشت و به رقم ۳۹۶ هزار و ۷۶۶ واحد رسید تا به این ترتیب فاصله خود را با مرز روانی ۴۰۰ هزار واحدی بیشتر کند.

جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۱۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نکته قابل ذکر در خصوص معاملات روزگذشته ادامه صف خرید دو نماد بزرگ خودرویی‌ها یعنی "خودرو" و "خساپا" بود. پس از عرضه صف خرید خودرو و تشکیل مجدد صف خرید در این نماد، شاهد بهبود کلی وضعیت بازار بودیم و در واقع می‌توان این نماد را در حال حاضر به عنوان لیدر بازار محسوب کرد.

سیاست و اقتصاد کلان

در حوزه کلان اقتصاد و سیاست، وضعیت جسمانی ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنان در صدر خبر‌ها است. در آخرین خبر اعلام شد که احتمال دارد ترامپ به کاخ سفید بازگردد. با این حال نگرانی‌ها در خصوص شیوع کرونا در بین کارکنان کاخ سفید مجددا اوج گرفته و این موضوع به دلیل ابتلای سخنگوی کاخ سفید به کرونا شرایط ویژه تری به خود گرفته است. با این حال، در بورس‌های جهانی شاهد رشد قیمت‌ها و افزایش شاخص‌ها بودیم. در حالی که بسیاری این موضوع را به سلامتی ترامپ مرتبط می‌دانند و از آن جمله می‌توان به دلالان وطنی اشاره کرد، خبرگزاری‌های اقتصادی بیان داشتند که کاهش ریسک‌های تعویق انتخابات و ابهامات ناشی از آن، افزایش فاصله بایدن از ترامپ در نظر سنجی‌ها (که می‌تواند نتیجه انتخابات پیش رو را قطعی‌تر کند و بازار‌ها را از ریسک‌های ناشی از قبول نکردن نتایج انتخابات توسط ترامپ و فرآیند‌های مربوط به آن بر حذر دارد) و همچنین احتمال تصویب بسته محرک ۲ تریلیون دلاری در کنگره آمریکا، از دلایل اصلی رشد بازار‌های سرمایه در آمریکا عنوان می‌دارند.

در بازار داخلی کشورمان نیز متاسفانه شاهد وابستگی عجیب و تاسف برانگیز قیمت ارز به تحولات مربوط به کرونای ترامپ هستیم. در حالی که قیمت دلار در معاملات صبح روز گذشته به کمتر از ۲۷ هزار تومان رسیده بود، پس از اعلام روند رو به بهبود سلامتی ترامپ و احتمال حضور مجدد وی در کاخ سفید شاهد رشد مجدد قیمت‌ها در بازار ارز بودیم و قیمت دلار در صرافی ملی به بیش از ۲۸ هزار تومان بودیم. (البته این موضوع خوشحالی سراسری و عمومی هموطنان دلال و سفته باز را نیز در شبکه‌های مجازی و تریبون‌های در اختیارشان را نیز در پی داشت).

در حالی که سالهاست به قطع وابستگی شدید به تحولات خارجی در حوزه اقتصاد هشدار‌های لازم از سوی مسئولین کشور ارائه شده، شاهد هستیم که قیمت تمامی اجناس و خدمات بر اساس نرخ دلار تعیین می‌شود و با تاسف و شرمساری فراوان می‌بینیم که وضعیت سلامتی رئیس جمهور کشوری در آن سوی دنیا ارزش پول ملی ما را به طور لحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. اینجاست که مشاهده می‌شود که استراتژی‌های دولت دوازدهم نتیجه داده و اقتصاد ما در حال حاضر جز فعالیت سفته بازی و دلالی که مورد پسند آقایان و اطرافیان آنان نیز بوده، هیچ بازدهی خاصی ندارد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در گروه‌های کوچک که شاهد تعیین بازارگردان در آن‌ها بودیم شاهد روند صعودی کوتاه مدتی باشیم. همچنین در گروه‌های اصلی بازار که نماد‌های ارزمحور محسوب می‌شوند، روند نوسانی قیمت‌ها محتمل‌ترین پیش بینی خواهد بود و علت این موضوع نیز افزایش نوسانات نرخ دلار در یک ماه پیش روی قبل از انتخابات امریکا خواهد بود. همچنین عرضه احتمالی صف‌های خرید "خودرو" و "خساپا" نیز می‌تواند اثرات با اهمیتی بر روند معاملات سایر گروه‌ها داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر