بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که برخی رویه‌های تکراری در دستور کار سازمان بورس باشد که از جمله می‌توان به محدود کردن فروش حقوقی‌ها اشاره کرد.
کد خبر : ۲۲۹۸۵۷

رویه تکراری سازمان بورس و حقوقی ها

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند نزولی بازار بودیم و علاوه بر کاهش سنگین قیمت‌ها شاهد افت محسوس ارزش معاملات بودیم، به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب شاهد یکی از کم ارزش‌ترین روز‌های معاملاتی در ماه‌های اخیر باشیم.

شاخص کل با بیش از ۵۱ هزار و ۹۸۹ واحدی کاهش به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی سقوط کرد تا شاهد کمترین میزان این نماگر در سه ماه اخیر باشیم. شاخص کل هم وزن نیز افت ۱.۴۲ درصدی را داشت و در معرض از دست دادن کانال ۴۰۰ هزار واحدی قرار گرفت و به ۴۰۰ هزار و ۶۵۰ واحد رسید.

نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی" و "تاپیکو" همچون روز یکشنبه بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.


سیاست و اقتصاد کلان

میزان تولید شمش فولاد کشور در نیمه نخست امسال از مرز ۱۴ میلیون تن فراتر رفت که این رقم ۱۰ درصد بیش از عملکرد نیمه نخست سال گذشته است.

بر اساس اطلاعات انجمن فولاد، شرکت‌های فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، ۱۴ میلیون و ۳۹۲ هزار تن شمش فولاد تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، (۱۳ میلیون و ۸۹ هزار تن) ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین میزان تولید محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، انواع ورق و غیره) طی ۶ ماهه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۳ هزار تن بود که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (۱۰ میلیون و ۱۷۳ هزار تن)، حاکی از افزایش ۸ درصدی این محصول است.

در خبری از حوزه بانکی، بانک مرکزی روز گذشته برای اولین بار با هدف تأمین نقدینگی بسیار کوتاه‌مدت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، در قالب قرارداد توافق بازخرید (ریپو) با درخواست اعتبارگیری یک بانک متقاضی موافقت کرد. میزان این اعتبارگیری ۸.۹ هزار میلیارد ریال بود که در نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) صورت گرفت. معاملات مربوط به نقل و انتقال اوراق توسط کارگزاری بانک‌مرکزی انجام و تسویه ریالی آن نیز صورت پذیرفت.

در بازار سرمایه، گمانه زنی‌ها در خصوص دستورالعمل قیمت گذاری جدید محصولات فولادی از جمله حاشیه‌های جدید و یکی از عوامل افت بازار عنوان شده است.

به نظر می‌رسد که قیمت گذاری جدید سقف رقابت محصولات فولادی را تا ۹۰ درصد قیمت جهانی محدود کرده که این موضوع منجر به بروز اعتراضاتی توسط سهامداران شرکت‌های فولادی شده است.

به نظر می‌رسد که همچنان این صنایع از رانت عظیم انرژی و سنگ آهن ارزان برخوردارند و ظاهرا سهامداران این گروه اینگونه رانت‌ها را حق طبیعی صنعت فولاد و شرکت‌های تحت اختیار خود می‌دانند.

همچنین اخباری مبنی بر احتمال افزایش نرخ سود بانکی منجر به عامل دیگر کاهنده قیمت‌ها دربازار سرمایه شده است. کنترل نقدینگی سرگردان و افزایش فروش اوراق دولتی را می‌توان از دلایل افزایش احتمالی نرخ سود بانکی برشمرد. این موضوع که ظاهرا با موافقت ضمنی رییس جمهور نیز همراه شده می‌تواند منجر به اصلاح قابل توجه نسبت قیمت به درآمد بازار شود.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز انتظار سنگین شدن عرضه‌ها را داریم. به نظر می‌رسد که برخی رویه‌های تکراری در دستور کار سازمان بورس باشد که از جمله می‌توان به محدود کردن فروش حقوقی‌ها اشاره کرد و این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌های مردم در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری بوده و این موضوع می‌تواند منجر به متضرر شدن دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری این صندوق‌ها شود. این در حالی است که متولیان بازار سرمایه همواره به اشخاص غیرحرفه‌ای توصیه به حضور در صندوق‌های سرمایه گذاری دارند و با محدود کردن فروش حقوقی‌ها صرفا ضرر و زیان این اشخاص را بزرگ‌تر و عمیق‌تر می‌کنند.

امیدواریم که مسئولین بازار سرمایه روند‌های طبیعی بازار سرمایه را بپذیرند و نسبت به افزایش قوانین محدودکننده که می‌تواند رکود بازار و نقدشوندگی آن را افزایش دهد، اقدامی نکنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارزیابی درآمد از واگذاری سهام در اختیار پتروشیمی آبادان بررسی شد؛

"تاپیکو" و کاهش ۵۹درصدی درآمد ناشی از فروش سهام

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

حجم مبنا تله‌ای که نماد‌ها را گرفتار می‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
از قالیباف اصل و صحرایی انتظار مدیریت دارید ؟؟؟ مگه کارنامه شش ماه گذشته ایشان رو نمیبینید ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
بورس نیوز معلومه خودت ازون حقوقی های گنده هستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
نمی‌دانیم چرا دلالان در همه عرصه های اقتصاد _ فرهنگ و سیاست که این سه رکن ؛ در واقع مثلث ساختار یک جامعه را تشکیل میدهد حضور دارند جامعه شناسان و اقتصاددانان و... بدانند اگر در حذف دلالان مخرب و نابودگر هرچه زودتر با تعریف یک راهبرد علمی مشخص اقدامی صورت نگیرد جامعه به قهقرا خواهد رفت و اگر اقدام شود جامعه به اوج شکوفایی و رشد صعود خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
لعنت به بورس لعنت به حقوقی ها برای تامین کسر بودجه سهام را به مردم قالب کردند الانم که همه چیز گران می شود کاملا دستوری سهام ارزان می شود لعنت به بازیگران این بورس که مردم را بیچاره کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
محلسی که ادعای انقلابی داشت چکار کرد
همش حرررررررررف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
گیریم که با انواع ترفند و به بهای نابودی اعتبار بورس فروشها رو محدود کردید ایا میتوانید حقیقیها رو هم مجبور به خرید کنید؟؟!!
دانش آموز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
بورس علیرغم همه سنگ اندازی ها مثبت پیش می رفت . نامه آن چند باصطلاح اقتصاددانان !!!؟؟ مدرک بدست اتفاق افتاد تأثیر زیادی نداشت تا اینکه محسن رنانی از غار تنهایی بیرون جهید و با وجود این همه رانت و تبعیض و گرانی و بیکاری و نابودی معیشت و سلامت خانواده های ایرانی به بی‌خطر ترین مورد که بورس باشد حمله کرد و دولت و نفرات بشدت امنیتی آنرا ترساند ، که چه نشسته اید که با سهامدار شدن بیش از پنجاه میلیون ایرانی ،مردم سهامدار دنبال شفاف سازی و ثبات اقتصادی و تولید و شکوفایی اقتصادی می افتند . و با ورود بیش از پنجاه میلیون نفر سهامدار نمی‌شود مثل داستان صندوقهای قرض الحسنه مردم و اقتصاد مملکت را پیچاند . و دولت امنیتی را ترساند .
تیم اقتصادی دولت نهاوندیان و نوبخت و .. که عاملان اتاق بازرگانی و واردکنندگان و دلالان هستند از ترس اینکه اقتصاد به سمت تولید و شکوفایی نرود و لاجرم تولید ملی بالا نرود و معیشت مردم بهتر نشود پس تا دیر نشده جلوی رشد اقتصاد ملی را بگیرید که دیگر سودهای نجومی و رانتی و زد و بند جای خود را به شکوفایی اقتصادی می‌دهد و نور چشمی های شما واردکنندگان و دلالان اقتصادی نمی‌توانند هر روز با کاهش ارزش پول ملی توجیه گر صادرات مواد خام به خارج و واردات از میخ طویله تا سوزن تا قطعات خودرو و همه چیز از چین عزیز دلبند بوسیله نورچشی های دلال باشند .
و‌ تیم اقتصادی هم واعظی را به عنوان تحلیلگر تکنیکال به صحنه رسانه پرتاب کرد و مثل بقیه شروع به تحلیل آب‌دوغ خیاری کردند و با لجبازی زنگنه فردی که از اول انقلاب تا کنون همیشه وزیر و معاون وزیر بوده و الی ماشاءالله در همه امور از وزارت جهادکشاورزی وزارت نیرو و وزارت نفت و. . در همه چیز متخصص!!؟؟ است در برنامه پالایش یکم با شل کن سفت کن تیر خلاص را به بورس زد .
و اگر معیشت و اشتغال و لاجرم اقتصاد رشد کند و جوانان مملکت اشتغال داشته و ازدواج کنند و زندگی تشکیل دهند نیاز به مسکن باعث رشد خانه سازی و تولیدات سیمان و آجر و فولاد و آلومینیوم و شیشه و خلاصه دومینوی رشد اقتصادی شروع می‌شود و دیگر گوش مفتی برای شنیدن تحلیل های دایی جان ناپلئونی آن جناب تحلیلگر و دوستانش پیدا نمیشود .