بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
ماهیت کاری دولت از صندوق‌ها، تامین مخارج جاری خود بود
کارشناس بازار سرمایه گفت:معمولا شرکت‌ها با فروش اوراق بدهی، منابع مالی را به شرکت می‌آورند و به مصرف سرمایه ‌گذاری جدید داخل شرکت می‌رسد
کد خبر : ۲۳۶۲۳۶

خواندن ۴ دقیقه

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا عربی مزرعه‌شاهی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان اظهار کرد: فروش سهام زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت بخواهد سهام خود را واگذار کند و سهامدار از منابعی که به دست می‌آورد را به روی پروژه دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی بابیان اینکه هدف تأمین مالی شونده بسیار مهم است که با چه هدفی تأمین مالی و نیازش را برآورده کند، افزود: معمولاً شرکت‌ها با فروش اوراق بدهی، منابع مالی را به شرکت می‌آورند و به مصرف سرمایه‌گذاری جدید داخل شرکت می‌رسد و در سال‌های آینده منجر به سودآوری بهتر، تولید و توان بهتر شرکت می‌شود.

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان با اشاره به اینکه قصد تأمین مالی شونده بسیار مهم است در اینکه سهام بفروشد یا اوراق بدهی منتشر کند،گفت: تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد، زمانی سهام را می‌فروشیم منابعی وارد شرکت نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال فروش "شستا" هیچ منابعی را وارد شستا نکرده، بنابراین زمانی که در بازار سرمایه سهمی عرضه اولیه می‌شود منابع عرضه اولیه وارد شرکت نمی‌شود، بلکه وارد شرکت مادر می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان بیان کرد: اما تأمین مالی از طریق اوراق بدهی وارد شرکت می‌شود و برای توسعه شرکت قابل‌استفاده است، معمولاً شرکت‌ها برای تأمین مالی خودشان باید اوراق منتشر کنند.  

مزرعه شاهی  بابیان اینکه دراین‌باره که دولت تأمین مالی کرده تصورم این است که ماهیت این موضوع با ماهیت مسئله که ما در بازار به آن تأمین مالی نگاه می‌کنیم فرق دارد، بیان کرد: دولت تصمیم گرفته بود سال گذشته سهام شرکت‌هایی را که در اختیار دارد عرضه کند، دو صندوق را به مردم واگذار کرد؛ بنابراین ماهیت کاری دولت برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فروش به بازار سرمایه به خاطر این بود مخارج جاری خود را تأمین کند.

وی توضیح داد: به‌عنوان‌مثال سهام "شستا" سازمان تأمین اجتماعی متعلق به دولت نیست، مالکیت تأمین اجتماعی متعلق به دولت نبوده و "شستا" هم متعلق به دولت نیست و خریدوفروش این سهم را نباید به عهده دولت بگذاریم.

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان ادامه داد: تأمین اجتماعی در مقطعی "شستا" را وارد بورس کرده و سهامش را فروخت، آنچه اتفاق افتاد سهام از قیمت عرضه اولیه رشد بسیار زیادی کرد و پس‌ازاینکه شرایط بازار در مردادماه تغییر کرد و منفی شد تأمین اجتماعی به‌عنوان سهامدار "شستا" برای اینکه این سهام را سیال نگه دارد و قابلیت نقد شوندگی داشته باشد ممکن است سهامش را خریدوفروش کند که به آن بازار گردانی می‌گویند تا سهام قابلیت نقد شوندگی داشته باشند، خریدوفروش سهام توسط سهامدار تأمین مالی نیست درواقع این بازار گردانی است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این مدل تأمین مالی نیست اگرچه ممکن است در انتهای کار سودی عاید سهامدار شود و از این خریدوفروش، سهامدار سود کند، اما در مفهوم کلی به این روش با عنوان تأمین مالی نگاه نمی‌شود، شرایط بازار این الزام را ایجاد کرد که شرکت‌ها سهام خودشان را نگه‌دارند.  

مزرعه شاهی در خصوص عرضه سهام دولت در بازار سرمایه گفت: دولت می‌تواند برای تأمین مالی سهام بفروشد،  چون سهامدار بخشی از شرکت‌های پتروشیمی پالایشگاهی، خودرویی،صنایع فلزی و... است و  کماکان مالک سهام بوده و می‌تواند از طریق فروش سهام برای خود تأمین مالی کند.

بیشتر بخوانید:

نسخه پیچ‌های ناشی و درد بی‌درمان بورس

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
روح الله جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
متوجه نشدم اینو که گفتید یعنی چه