بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قله از دست رفته را پس میگیریم

قله از دست رفته را پس میگیریم
به نظر می رسد در کوتاه مدت نرخ ارز شیب افزایشی داشته باشد و با استقرار کابینه دولت، نرخ ارز کنترل شود؛ ولی اگر گشایشی در روند احیای برجام صورت نگیرد، نرخ ارز مجددا صعودی خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۶۱۶۴

خیز منطقی بازار سرمایه/ قله از دست رفته را پس میگیریم

به گزارش بورس نیوز، با وجود وعده کاهش نرخ ارز و دلار ۱۵ هزار تومانی، این روزها دلار آرام آرام خود را بالا می کشد و به ۲۷ هزار تومان رسیده است. بازار سرمایه هم شیب صعودی دارد و سهامداران عزم فتح قله ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی دارند. با این حال، عده ای هنوز نگران رشد بازار سرمایه هستند و معتقدند رشد نرخ ارز، پایدار نیست و بازار سرمایه هم پتانسیل افت دارد. به ویژه آنکه در ۲ ماهه اخیر فقط برخی نمادهای شاخص ساز رشد کرده اند.

علی دهدشتی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: محاسبه و اعلام نرخ واقعی دلار، کاری غیرمنطقی است؛ اما به‌هرحال انتظار می‌رفت با تغییر دولت، نرخ ارز کنترل‌شده و کمی کاهش یابد تا اعتماد مردم به اقتصاد کشور خدشه‌دار نشود. شاید افزایش نرخ روزهای اخیر را بتوان به عدم استقرار کابینه دولت جدید گره زد و بعد از آغاز به کار وزرای جدید، نرخ ارز هم تا حدودی کنترل شود. اما درمجموع با شرایط فعلی اقتصاد کشور و کسری بودجه دولت، کنترل نرخ ارز کار دشواری خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت نرخ ارز شیب افزایشی داشته باشد و با استقرار کابینه دولت، نرخ ارز کنترل شود؛ ولی اگر گشایشی در روند احیای برجام صورت نگیرد، نرخ ارز مجدداً صعودی خواهد بود.



دهدشتی نژاد در ادامه با اشاره به رشد بازار سرمایه و تأثیر افزایش نرخ ارز بر این روند اظهار کرد: روند بازار سرمایه کاملاً منطقی بوده و معتقدم حرکت سهم‌هایی که در این دو ماه پیشتاز رشد بازار بوده‌اند، حرکت صحیحی بوده است. در ۲ _ ۳ اخیر اکثر نمادهای وابسته به قیمت‌های جهانی و مربوط به شرکت‌های صادرات محور رشد کرده‌اند که اتفاقاً این شرکت‌ها در سال جاری سودهای مناسبی هم محقق خواهند کرد. صنایع صادرات محور در ۶ ماهه اول سال گذشته با دلار ۱۶۵۰۰ تومانی سامانه نیما اقدام به صادرات محصول می‌کردند؛ حال‌آنکه امسال صادرات با دلار حداقل ۲۲ هزارتومانی صورت گرفته و این افزایش نرخ ارز منجر به رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. کما اینکه گزارش‌های ۳ ماهه اول این شرکت‌ها هم جذاب بود. بنابراین حتی اگر در ۶ ماهه دوم امسال تغییر مثبتی در نرخ ارز نداشته باشیم، با توجه به عملکرد نیمه اول امسال، اکثر این صنایع نسبت‌های P بر E فوروارد پایینی خواهند داشت و این موضوع، نقطه قوتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های معقول برای سرمایه‌گذاری گفت: اگر بازار سرمایه ما روند منطقی داشته باشد، لیدرهای رشد بازار در ماه‌های بعد، همچنان صنایع صادرات محور و کامودیتی محور بالاخص سهم‌های گروه فلزی و معدنی و پتروشیمی و همچنین صنایعی که افزایش نرخ محصول گرفته‌اند، خواهند بود. با توجه به اینکه احتمالاً در کوتاه‌مدت، توافقی صورت نخواهد گرفت؛ نه‌تنها انتظار کاهش نرخ ارز نمی‌رود، بلکه افزایش نرخ ارز نیز محتمل است. افزایش نرخ ارز، آثار تورمی خواهد داشت و اگر دلار از سقف سال قبل عبور کند، دوباره شاهد جذابیت سهم‌ها به سبب افزایش ارزش جایگزینی خواهیم بود.



وی در خاتمه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، صبر و حوصله است. به‌رغم آنکه در ماه‌های قبل بسیاری از کارشناسان از بازگشت بازار به مدار صعودی صحبت کرده بودند، خیلی از سهامداران باتحمل ضرر و زیان، خارج شدند. با توجه به شرایط تورمی، رشد بازار سرمایه و بازپس‌گیری قله قبلی دور از انتظار نیست‌. امیدوارم در این روند سرمایه‌گذاران صبر و حوصله کافی داشته باشند تا بازدهی مناسبی از این بازار کسب کنند‌ یا حداقل، ضرر و زیانی که متحمل شده‌اند، جبران گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عدم توافق و کابینه ترسناک دولت
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عدم توافق و کابینه ترسناک دولت

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال

کم ریسک ترین گروه های بازار کدامند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کم ریسک ترین گروه های بازار کدامند

دلیل صف خرید زغال سنگی ها چیست؟
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

دلیل صف خرید زغال سنگی ها چیست؟

ارسال نظر