بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟
به رغم تورم داخلی و افزایش قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه هنوز حرکتی نکرده است.
کد خبر : ۲۵۸۷۱۶

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟

مهدی مدنی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بورس تهران که از اوایل بهمن ماه ۱۴۰۰ روند روبه رشدی را شروع کرده بود و طبق پیش بینی‌ها عدد شاخص از محدوده ۱.۲ میلیون به مقاومت مهم خود یعنی ۱.۶ میلیون در انتهای اردیبهشت ماه امسال رسید، اکنون پشت این مقاومت مهم در فاز احتیاط به سر می‌برد. شاخص بورس در ۲۷ اردیبهشت ماه توانست به عدد ۱.۶۰۶ میلیون واحدی برسد، اما چندان قدرتمند در حفظ روند صعودی و تثبیت بالای این مقاومت نبود. در ادامه روند معاملات نیز گزارش پالایشی‌ها که چندان مورد انتظار مطلوب بازار نبود (البته باید منتظر گزارش حسابرسی شده ماند) و همچنین شایعه ارزشگذاری پایین خودرو و خساپا که آن هم از طرف رئیس سازمان خصوصی سازی تکذیب شد، بر روند معاملات تاثیر منفی یکی دو روزه گذاشت.

وی افزود: اما مهم‌ترین مسئله‌ای که چندروز اخیر سایه منفی و فاز احتیاط بر بازار انداخت خبر ناامیدی از احیای برجام بود که دو صنعت بانکی‌ها و خودرویی‌ها را بیش از صنایع دیگر در فاز اصلاحی قرار داد. کمرنگ شدن خوش بینی‌ها نسبت به برجام و طولانی و فرسایشی شدن روند مذاکرات باعث شده که پول‌های بزرگ هوشمند همچنان در فاز احتیاط و عدم اطمینان باقی بمانند، که این نگرانی نیز باعث افزایش عرضه صنایع خودرویی‌ها و بانکی‌ها شدند. اما فارغ از شایعات و اخبار منفی اخیر، اتفاق مهم تابلو معاملات در چند روز گذشته شیفت خرید از حقیقی‌ها به سمت حقوقی‌ها بود. هر چند زیاد نمیتوان رفتار حقیقی‌ها و حقوقی‌ها را مبنای خرید و فروش قرار داد، ولی این خرید‌ها نشان می‌دهد شاید وظیفه عبور پرقدرتمند از محدوده ۱.۶ میلیون واحدی بر عهده حقوقی‌ها باشد.

وی اضافه کرد: اما به نظر می رسد دو صنعت که می‌توانند لیدر آتی بازار برای شکست مقاومت باشند، بانکی‌ها و خودرویی‌ها هستند که در ادامه شستا نیز می‌تواند به کمک این صنایع بیاید. اگر در تابلو معاملات دقت کرده باشیم در چند روز اخیر خرید‌های خوبی در اکثر نماد‌های بانکی از جمله: تجارت، ملت و صادرات انجام شده است.

 کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باتوجه به پارامتر‌های سود ناشی از تسعیر ارز، رشد درآمد حاصل ازکارمزد تراکنش ها، سود مبادله بین بانکی سپرده‌ها که در نتیجه، رشد تراز نقدینگی بانک‌ها را به همراه داشته است انتظار گزارش ۱۲ ماهه خوب از این صنعت را دارم که میتواند محرک خوبی برای رشد بازار باشد. خودرو و خساپا نیز به محدوده مهم حمایتی خود رسیدند و انتظار حمایت از این محدوده را دارم. تابلو معاملات این صنایع نیز اخیرا خرید‌هایی را به دلیل واگذاری بلوک نشان می‌دهد که این خرید‌ها موید آن است که دولت حاضر نخواهد بود تا بلوک این سهام را ارزان واگذار کند. برای شاخص نیز محدوده ۱.۵ -۱.۴۸۰ میلیون واحدی حمایت مهی است و تا وقتی زیر این محدوده تثبیت نشود بازار نگرانی خاصی ندارد.

بورس به کدام سمت خواهد رفت؟
وی بیان کرد: به هر حال انتظار دارم بازار در میان مدت (شاید انتهای تابستان) به محدوده ۱.۸ میلیون واحدی برسد. اما مهم‌ترین خبری که این روز‌ها بر بازار سایه انداخته و روند معاملات را تحت تاثیر قرار می‌دهد مسئله برجام است که در حال حاضر کسی نمی‌تواند به طور دقیق پیش بینی کند که سرنوشت آن چه خواهد شد. اما اگر بخواهیم روند بازار را برای بلند مدت تحلیل کنیم این گونه می‌توان گفت اگر تنش مهمی در عرصه سیاست نداشته باشیم ما بر خلاف دوره‌های قبلی ریاست جمهوری ها، این بار در دور اول ریاست جمهوری آقای رئیسی شاهد رشد خوب بازار بورس خواهیم بود.

مدنی ادامه داد: سناریو اول با برجام (که امیدوارم این سناریو اتفاق بیفتد که هم برای بازار بورس هم برای اقتصاد کشورمان به طور موقت خوب خواهد بود) که رشد آهسته را در پیش خواهیم داشت. سناریو دوم بدون برجام بعد از یک شوک اولیه منفی با توجه به قیمت دلار در که مرحله اول به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید بازار نیز رشد شتابانی در پبش خواهد گرفت و متاسفانه شاهد آشفتگی و تورم در سایر بازار‌ها نیز خواهیم بود. در هرصورت، در دور اول ریاست جمهوری آقای رئیسی، سقف مردادماه سال ۹۹ شکسته خواهد شد.
 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش ریسک تخلفات در بازار سرمایه با
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش ریسک تخلفات در بازار سرمایه با "سوت زنی"

شکست سقف قبلی شاخص کل بورس تا پایان سال جاری
مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شکست سقف قبلی شاخص کل بورس تا پایان سال جاری

دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دهن کجی بازار سرمایه به ریسک کسری بودجه دولت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
سلام ریسک توافق وعدم توافق بارها پیش خور شدهاست واثری ازان وجود ندارد ریسک اصلی در بازار سرمایه یکی اثبات نشدن ناهیت ذات وجوهره سازمان بورس وکلیه زیر مجموعهای داخل وفعال ان از نظر حقوقی قانون وشرع هست واثبات نشده است که این سازمان دولتی هست یا خصوصی وهیج جائی برای اثبات ان لحاض نشدهاست وهمین عدم اثبات بورس که جه هست بزرکترین خطر برای فعالان هست وازهمه مهمتر اینکه در کشورها سازمانی هست به نام عدالت اداری که این سازمان عدالت اداری هیجگونه شفافیت امید نامه شاخصها الزامات کزارشها تحلیلاها درمورد عدالت اداری درسازمانهای دولتی تعاونی وخصوصی نداشته وندارد وکوجکترین کمک ی درفهم واطلاع رسانی عدالت اداری انجام نشده است اینها بزرکترین خطرات بورس وکلیه زیر مجموعهای ان هست که تبذیل به زیست بوم وحشت بی اعتمادی بنیادین شدهاست عدالت وانصاف تعریف نشده تعیین نشده الزامات ندیده بزرکترین خطر هستند متا سفانه رزیم جعلی وغاصب ولایت فقیه ومطلق العنان ومطلق التقلید حوزهخای علمیه شیاین وسیدعلی موسادی با خصوصی سازی خلاف اسلام وتحریم تعاون اسلامی در این موارد دخیل وهمه کاره هست واین ازهمه خطرات وریسکها بیشتر هست
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
چرا حرف بیخود میزنی ؟ 2 ساله شماها که معلوم نیست چه جوری کارشناس شدین چوب تو اتیش این مردم بیچاره که همه زندگیشون توی بورس رفت میریزید خجالت بکشین این مسئولین بی کفایت تا روی کارند اتفاقی نمی افته این دزدهای جانی در قالب حقوقی بازار وظیفه شان از طرف دولت سوزاندن پول مردم بیچاره است خدا لعنتشون کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶
سهم خپارس از سال 99 رشد نداشته و 80 درصد افت قیمت دارد. در این بازه سه ماه که سهم های بورسی 50 تا 100 درصد بازدهی داشتند و شاخص 30 درصد رشد کرد، خپارس بازده منفی ثبت کرد در حالیکه هر روز در حال افزایش تولید و فروش است و 1000میلیارد تومان از بدهی انباشته را کاهش داد... قابل توجه عساتید بورسی که 1600 را مقاومت می دانند.