بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
در نوشتار گذشته به بررسی شرکت‌ های پتروشیمی در زمینه تولید متانل پرداختیم. اکنون در این مقاله قصد داریم شرکت‌های تولیدی اوره و آمونیاکی را مورد ارزیابی قرار دهیم.
کد خبر : ۱۶۴۹۹۰
در نوشتار گذشته به بررسی شرکتهای پتروشیمی در زمینه تولید متانل پرداختیم. اکنون در این مقاله قصد داریم شرکتهای تولیدی اوره و آمونیاکی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

به بیان ساده، شرکت پتروشیمی کرمانشاه، گاز طبیعی را به عنوان ماده اولیه ورودی در مجتمع پتروشیمی استفاده نموده و پس از فرآیندهای اجرایی، به محصولات بسیار مهمی ازجمله اوره و آمونیاک تبدیل می نماید.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، با این وجود سرمایه گذار برای بررسی آینده رشد سودآوری شرکت، باید اولا از نرخهای فروش داخلی محصولات همانند اوره ، در بودجه اطلاعات کسب نموده و از سیاستهای قیمت گذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی مطلع باشد و اگر تغییرات مثبتی از نظر رشد قیمت جهانی اوره نیز مشاهده نمود، نسبت به سرمایه گذاری مجدد خود تصمیم گیری نماید. ثانیا باید نسبت به تعیین قیمت مواد اولیه شرکت نیز اطلاعاتی کسب نموده و تصمیم درست را اتخاذ نماید.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 5 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی و روند p/e:

سرمایه گذاری در بورس با هدف کسب سود نقدی/ پتروشیمی کرمانشاه

پس از آشنایی کوتاهی که با ورودی (مواداولیه) و خروجی (محصولات) داشتیم، حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه وخارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است ودر نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی ازدارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سودنقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی درحدود 5 سال پیش ( 90.10.11) معادل 1 سهم به قیمت حدود 500 تومان خریداری کرده است. در طی این سالها در 7 مجمع به شرح زیر شرکت نموده است (5 مجمع سالیانه و 2 مجمع افزایش سرمایه).

سرمایه گذاری در بورس با هدف کسب سود نقدی/ پتروشیمی کرمانشاه

درحال حاضر در تاریخ 1395.3.23 قیمت سهم 294 تومان بوده و p/e سهم معادل 4.9 می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره معادل 500 تومان و واریز 100 تومان بابت شرکت افزایش سرمایه اول و واریز 200 تومان بابت شرکت در افزایش سرمایه دوم، معادل 800 تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 1390 تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 4 سهم * 294 تومان، معادل 1176 تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت 5 سال سرمایه گذاری خود، توانسته است از محل سود تقسیمی اصل سرمایه خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 4 سهم مجانی دارد و مادامیکه شرکت در حال تولید وفروش می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

سخن آخر:

در حال حاضر p/e سهم در محدوده 4.9 بوده و دوره بازگشت سرمایه در حدود 5 سال برآورد می گردد. حال نکته حائز اهمیت اینست که قیمت جهانی اوره نیز در کف قیمتی خود قرار داشته و سودسازی شرکت در حداقل می باشد. پس اینطور می توان عنوان نمود که سرمایه گذاری در این شرکت با هدف 5 ساله و دریافت سود نقدی و ایجاد یک دارایی مولد در این محدوده قابل بررسی است و اگر قیمت جهانی اوره نیز افزایش یابد، شما می‌توانید از افزایش قیمت سهام هم منتفع گردید و میزان ارزش دارایی مولد شما نیز افزایش یابد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر بلاگ های رسانه تحلیلی اجتماعی ارشن بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/pst/feed

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
بی ارزش ترین سهم همین پتروشیمی کرمانشاه است من سه سال این سهم را نگه داشته وباکلی زیان فروختم .این تفسیر ها را باور نکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
آیا در ایران با وضعیت متلاطم و بی ثبات اقتصاد می توان مثلا مشابه بازار بورس نیویورک دیدگاه بلند مدت چند ساله داشت و وارن بافتی به بازار نگاه کرد ؟
آیا با وضعیت تورم و همزمان رکود در کلیت اقتصاد ، این نوع نگاه به بازار منطقی است ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
تحلیل خوبی بود ولی کامل نبود زمانی سود اوری پنج ساله زا میتوانستید تاکید کنید که با سود بانک هابا سرمایه گذاری پنج ساله در حلت پرداخت سود در سررسید (نه دریافت سود ماهانه) مقایسه میشد.