بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
معاون علمی و فن آوری رییس جمهور در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، از برنامه های توسعه استارت آپ ها

سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین، در واقع سرمایه گذاری بر ایده ها و اندیشه های جوانان خلاق کشور است و امیدواریم بیش از پیش، به آن توجه گردد.
کد خبر : ۱۸۹۶۴۷
به گزارش بورس نیوزwww.boursenews.ir، در ۲_۳ سال اخیر واژه «استارت آپ» را به کرات شنیده ایم. «استارت آپ کمپانی ها» یا «کسب و کارهای نوپا» عمدتا شرکت هایی هستند که برای رفع مشکلات، راهکارهای مبتنی بر فناوری ارائه می کنند و فعالیت شان بر پایه تکنولوژی های نوین همچون وب سایت، اپلیکیشن، گجت، اینترنت اشیا و... است. این شرکت ها به سرعت در حال رشد و فراگیر شدن هستند و برخی از آنان همچون «دیجی کالا» آنقدر بزرگ شده اند که در تدارک ورود به بورس و فرابورس هستند. 


مدیران سازمان بورس نیز در صحبت های خود از ورود کسب و کارهای نوپا و استارت آپ کمپانی ها به بازار سرمایه استقبال کرده اند. حضور استارت آپ ها در بورس های جهانی هم تجربه شده و بعضی استارت آپ ها مانند «فیس بوک» و «آمازون» از جمله سهم های موفق در بورس های جهانی هستند.


اما ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه موافقان و مخالفانی دارد و به نظر می رسد باید قبل از حضور گسترده کسب و کارهای نوپا به بازار سرمایه باید زیرساخت های این کار ایجاد شود و بدون شک یکی از مهمترین چالش های حضور استارت آپ ها و شرکت های دیجیتال به بازار، ارزش گذاری شرکت ها خواهد بود.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت کسب و کارهای نوین در کشور بیان کرد: کسب و کارهای نوین در کشور ما، اساسا به حمایت نیاز دارند. به هر حال تعارضی بین سیستم سنتی و کسب و کارهای جدید وجود دارد و فکر می کنم که اتفاق خوبی در این سال ها افتاده و وضعیت فعلی، مطلوب است.

وی افزود: به نقطه ای رسیده ایم که قشر جوان در حوزه های خدماتی کارهای نوینی انجام داده و طرح های خلاقانه ای ارائه کرده اند و این طرح ها در کشور پذیرفته شده و بسیاری از آنها در حال اجرا هستند که این استقبال، از همه مهم تر است. خوشبختانه در حال حاضر سرمایه گذاران بخش خصوصی، حاضر به سرمایه گذاری بر این گونه طرح ها هستند و این اتفاق، نویدبخش روزها روشنی پیش روی استارت آپ ها و طراحان این حوزه است.

ستاری ضمن تاکید بر امکان استفاده از پتانسیل های بازار سرمایه برای گسترش شرکت های اینترنتی و جذب سرمایه گذار از این بازار اظهار داشت:  برنامه مفصلی را در این مدت پیاده سازی کرده ایم و برنامه های دیگری هم در دست بررسی است. بخشی از برنامه ها، استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه است و حتی بازاری برای بورس ایده داریم. بخش دانش بنیان خود بورس مستقل دارد و تامین مالی صندوق های ونچر از طریق این بازار اتفاق افتاده و حدود 12،13 صندوق تاکنون در آن بازار ثبت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به همین برنامه ها در حوزه تامین مالی اتفاقات خوبی افتاده و شاهد حضور و فعالیت ونچرهای زیادی هستیم که تا دو سال پیش اصلا وجود نداشتند. البته باید پذیرفت نوع توسعه کسب و کار استارت آپ ها براساس سرمایه گذاری خطرپذیر باشد.

ستاری در رابطه با راهکارهای کاهش دغدغه سرمایه گذاران بابت ریسک های سرمایه گذاری در استارت آپ ها گفت: خوشبختانه نمونه های موفق استارت آپ ها نشان داده اند که ریسک این حوزه، کمتر از حوزه های مشابه است. سرمایه گذاری روی استارت آپ ها در بعضی موارد بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای سنتی همچون طلا و ارز دارد؛ چرا که بعضی از شرکت ها و کسب و کارهای نوین هفته ای 10 درصد رشد می کنند. بنابراین می توان گفت این حوزه، حوزه ای بسیار اقتصادی است. سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین، در واقع سرمایه گذاری بر ایده ها و اندیشه های جوانان خلاق کشور است و امیدواریم بیش از پیش، به آن توجه گردد.

مصاحبه از محمد علی رفیعی
اشتراک گذاری :
ارسال نظر