بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
بررسی ورود سبز پسته در تالارنقره‌ای؛

پسته خندان می‌شود یا دربسته می‌ماند!

درحالی که فعالان بازارپسته منتقد ورود پسته به بورس‌کالا بخاطر هزینه آن هستند اما کارشناسان بازارسرمایه و نمایندگان خانه ملت، موافق حضور پسته در تالارنقره‌ای و گشوده‌شدن بازارصادراتی آن هستند.
کد خبر : ۱۹۶۱۳۹
 
 
پسته این بار با صورتی گریان ظاهر شد/ هزینه سه درصدی سودی در پی ندارد
 
محمد صالحی رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران درخصوص ورود پسته به بورس‌کالا، به خبرنگار بورس نیوز گفت: بورس بین دو تا سه درصد برای اشخاصی که تمایل به خرید داشته باشند، هزینه داشته و این هزینه مانعی برای ادامه کار محسوب می‌شود، چراکه درآمد و سود حاصل از امور پسته حداکثر یک تا دو درصد است.

هزینه‌ای سه درصدی برای خریدار
این فعال اقتصادی ادامه داد: شخصی که در حوزه پسته فعالیت می‌کند سود خود را زمانی تجربه می‌کند که حجم بالایی از آن را معامله کند اما؛ با حضور در بورس مجبور به پرداخت دو تا سه درصد هزینه نیز هست.

صالحی تصریح کرد: فرقی نمی‌کند این شخص کشاورز باشد یا سهامدار، در هر دو صورت مجبور به پرداخت است و با این کار میزان درآمد شخص و سود یکی شده و عملا هیچ صرفه اقتصادی برای فرد ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران به شرایط خاص اشاره‌ای داشت و گفت: تورم ناگهانی یا بازار خوب معاملات شاید بتواند هزینه سه درصدی یک فعال بازار را جبران کند، اما همیشگی نیست و در کل پیش‌بینی می‌شود که حضور «پسته» در بورس پاسخگوی بازار نباشد. 

در این میان برخی افراد معتقدند عرضه پسته در بورس کالا باید سریع‌تر اجرایی شود. 
 
پسته این بار با صورتی گریان ظاهر شد/ هزینه سه درصدی سودی در پی ندارد
 
عرضه پسته در بورس ابزار مهم صادراتی

احمد انارکی محمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این محصول را استراتژیک و ارز آور نامید و یکی از ابزار‌های مهم در جهت صادرات را عرضه پسته در بورس کالا دانست.

حمایت دولت برای گذر از تحریم آمریکا

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، آمریکا را رقیب اصلی پسته ایران می‌داند و گذر از تحریم‌های اعمال شده توسط این کشور را شناسایی هر چه بیشتر بازار‌های خارجی جهت فروش و حمایت از کشاورزان با ارائه تسهیلات عنوان کرد.
وی معتقد است باید اقدامات لازم جهت عرضه پسته در بورس سریع‌تر به مرحله اجرا برسد و تسریع این امر را استانداردسازی محصولات جهت صدور گواهی سپرده بوس کالا دانست.

انارکی در پایان خاطرنشان کرد: شفافیت قیمت و معاملات در بازار محصولات کشاورزی می‌تواند مشکلات ساختاری بخش کشاورزی را پوشش دهد؛ روند موفقیت آمیز عرضه محصولاتی، چون زعفران را می‌توان امری تاثیرگذار در ورود دیگر محصولات به این عرصه دانست، زیره، پسته و در ادامه خرما از جمله محصولاتی هستند که در صف عرضه قرار دارند و امید می‌رود با رفع مشکلات بیان شده و ارتقای شرایط گامی مثبت در جهت پیشرفت برداشته شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر