بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
پیش‌گشایش؛

دوربرگردان سبز

با توجه به روند ساعات پایانی بازار دیروز که همراه با عرضه‌های سنگین و بعضا منفی شدن قیمت‌ها در برخی گروه‌های پیشرو بازار همچون صنایع بانکی و خودرویی بود، انتظار می‌رود که امروز بازار را با افت قیمت‌ها آغاز کند.
کد خبر : ۱۹۸۱۵۱

دوربرگردان سبز

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان طور که پیش‌بینی می‌شد شاهد افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت بودیم. در حالی که روند افزایشی شاخص کل در ساعات ابتدایی بازار به رشد حدود ۸ هزار واحدی نیز رسید، پس از عرضه سنگین سهامداران در قیمت‌های مثبت و به خصوص در گروه‌های بنیادی، شاهد عقب‌نشینی بازار و بعضا منفی شدن قیمت در برخی نماد‌های عمده و اصلی بازار شد. به این ترتیب در پایان معاملات دیروز شاخص کل با رشد ۴ هزار و ۱۳۰ واحدی به ۳۲۶ هزار و ۱۹۰ واحد رسید تا به این ترتیب جبران افت یک هفته گذشته خود را تنها در دو روزکاری انجام دهد.

با این حال نکته قابل توجه را می‌توان منفی بودن شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات دیروز عنوان کرد. شاخص کل هم وزن با حدود نیم درصد کاهش به ۹۲ هزار و ۶۰۲ واحد رسید. افت شاخص هم وزن در روزی که شاخص کل بیش از یک درصد رشد را تجربه کرد این نکته را نشان می‌دهد که در دو روز گذشته شاهد رشد قیمت‌ها در شرکت‌های بزرگ بازار بوده‌ایم، ولی در کلیت بازار شاهد افت قیمت‌ها هستیم. نماد‌های «فارس»، «فملی»، «شتران» و «پارس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات نیز همچنان در محدوده کمتر از ۳۰ هزار میلیادر ریال بوده و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس در معاملات دیروز به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسید.


اقتصاد کلان
آمار رسمی بانک مرکزی از فروش ۹ میلیارد یورو ارز صادراتی در سامانه نیما خبر می‌دهد؛ در حالی که برای واردات، ۷.۷ میلیارد یورو تخصیص یافته است. طبق آخرین آمار درج شده در سامانه نیما، ۹ میلیارد یورو ارز صادراتی از اول فروردین تا ۲۰ مهرماه ۹۸ وارد این سامانه شده که در مقابل، برای حدود ۷.۷ میلیارد یورو نیاز وارداتی نیز تامین ارز از این سامانه صورت گرفته است، پس یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در شرایط کنونی، سامانه نیما هنوز هم ۱.۳ میلیارد یورو ذخیره دارد؛ به این معنا که ارز صادراتی به طور کامل واردات را پوشش داده و بخش عمده‌ای از بار دولت را برای تامین منابع ارزی به دوش کشیده است.

بر اساس آمار، مجموع معاملات فروش ارز صادراتی در سامانه نیما از اول فروردین ۹۸ تا ۲۰ مهرماه ۹۸ معادل ۹ میلیارد و ۴ میلیون و ۱۶ هزار یورو انواع ارز بوده که در مقابل، مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات معادل ۷ میلیارد و ۷۰۳ میلیون و ۳۱۰ هزار یورو انواع ارز بوده است.

دوربرگردان سبز

آنگونه که معاملات نشان می‌دهد، میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه (نیما) ۱۰ هزار و ۷۹۸ تومان و میانگین نرخ خرید یورو نیز ۱۱ هزار و ۸۶۲ تومان بوده و تا حدود زیادی به نرخ بازار آزاد و صرافی‌های بانکی نزدیک شده است؛ به این معنا که دیروز (۲۰ مهرماه ۹۸) بر اساس اعلام رسمی صرافی‌های بانکی، نرخ خرید هر دلار آمریکا (اسکناس) ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو (اسکناس) نیز ۱۲۵۰۰ تومان بوده است؛ اگرچه بیشتر معاملات در سامانه نیما را حواله‌های ارزی تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پنج ماهه نخست امسال سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی به ۳۳ درصد رسید، درحالی که دوره مشابه پارسال این میزان ۲۰ درصد بود. «خداداد غریب پور» روز یکشنبه در ششمین کنفرانس بین‌المللی زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت‌های پنهان استیل پرایس در هتل استقلال، افزود: سال گذشته تولید فولاد میانی (خام) بیش از ۲۵ میلیون تن بود که ظرفیت ۳۵ میلیونی تنی را داشتیم و امسال حداقل به ۴۰ میلیون تن خواهیم رسید. وی پیش‌بینی کرد مجموع صادرات بخش فولاد امسال به ۱۱ میلیون تن برسد و این رقم گویای مصرف داخلی افزون بر ۱۵ میلیون تن است که روند تولید را استمرار می‌بخشد.

در خبری دیگر در حوزه فولاد، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: واحد احیای مستقیم چادرملو که تولید آزمایشی خود را از اواخر سال گذشته آغاز کرده به زودی با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. وی عنوان کرد: این واحد فولادی قادر است سالانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تنی آهن اسفنجی تولید کند.

بازار امروز
با توجه به روند ساعات پایانی بازار دیروز که همراه با عرضه‌های سنگین و بعضا منفی شدن قیمت‌ها در برخی گروه‌های پیشرو بازار همچون صنایع بانکی و خودرویی بود، انتظار می‌رود که امروز بازار را با افت قیمت‌ها آغاز کند. با این حال انتظار می‌رود که به تدریج شاهد مثبت شدن معاملات در گروه‌های بنیادی و صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اساسی باشیم.

دوربرگردان سبز

اشتراک گذاری :
ارسال نظر