بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
نگاهی به گزارش حسابرس "دی"؛

تزریق نوش‌دارویی موقتی

تفاوت درآمد و هزینه‌ای، مهم‌ترین عامل زیان‌دهی سنگین بانک در این سال است.
کد خبر : ۱۹۹۸۸۰

زیان انباشته هر سهم به رقم باورنکردنی ۱۲، ۸۷۴ ریال رسید

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک دی در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۷، زیان ۳۸ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریالی را محقق کرده و می‌توان گفت که با کسب این زیان تا پایان سال ۱۳۹۷، زیان انباشته ۸۲ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریالی را در حساب‌های خود به ثبت رسانده است.

از جمله نکات اساسی در گزارش این بانک، عدم لحاظ کردن برخی ذخایر و همچنین محاسبه مضاعف برخی از درآمد‌ها است.

زیان انباشته هر سهم به رقم باورنکردنی ۱۲، ۸۷۴ ریال رسید

بر اساس مجوز صادرشده توسط بانک مرکزی، میزان ذخایر اختصاصی و عمومی مطالبات بانک می‌بایست به ترتیب ۵.۷۳۳ و ۶۲۷ میلیارد ریال بیش از مانده ثبت شده ذخایر در صورت‌های مالی بانک، شناسایی شود که به این ترتیب از این بابت زیان انباشته بانک معادل ۶.۳۲۷ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

همچنین بابت وجه التزام شناسایی شده در صورت‌های مالی بانک در سنوات اخیر، بانک مرکزی اعلام کرده که مبلغ ۴.۱۴۰میلیارد ریال از این بخش از درآمد‌های بانک، محاسبه مضاعف شده و می‌بایست از این بابت اصلاح در صورت‌های مالی سال‌های قبل و جاری بانک صورت بگیرد و به این ترتیب زیان انباشته بانک معادل ۴.۱۴۰میلیارد ریال دیگر افزایش خواهد یافت.

همچنین بر اساس گزارش حسابرس بانک، مطالبات از شرکت آتیه‌سازان دی به مبلغ ۱.۱۶۳ میلیارد ریال با توجه به عدم وجود شواهدی مبنی بر دریافت این مطالبات که مربوط به سال۱۳۹۳ بوده، می‌بایست به طور کامل به عنوان ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته شود.

زیان انباشته هر سهم به رقم باورنکردنی ۱۲.۸۷۴ ریال رسید

در صورت‌های مالی بانک شاهد شناسایی مبلغ ۱۵.۱۷۹میلیارد ریال درآمد تسهیلات هستیم. این درآمد‌ها نسبت به سال۱۳۹۷ با کاهش ۲۱درصدی همراه بوده و با این حال، سود سپرده‌های مشتریان بانک بدون تغییر خاصی نسبت به سال۹۶، به مبلغ ۴۵.۹۰۹میلیارد ریال شناسایی شده است.

این تفاوت درآمد و هزینه‌ای، مهم‌ترین عامل زیان‌دهی سنگین بانک در این سال بوده همچنین هزینه‌های مالی بانک بابت استقراض از سایر بانک‌ها و نهاد‌ها به بیش از ۶.۱۴۴میلیارد ریال رسیده و این مبلغ در سال۹۶ کمتر از ۱.۰۰۰میلیارد ریال بوده است.

هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول بانک در سال ۱۳۹۷ به ۶.۵۲۱میلیارد ریال رسیده و این هزینه در سال مالی قبل از آن معادل ۳.۷۵۹ میلیارد ریال بوده است.

در صورت جریان وجوه نقد نیز وضعیت این بانک به طور جدی با مشکل روبرو است.

در حالی که سود و وجه التزام دریافتی بانک در این سال به حدود ۸هزار میلیارد ریال رسیده و سود پرداختی بانک بابت سپرده‌های مشتریان ۴۲هزار و ۵۳۳میلیارد ریال بوده و شاهد کسری منابع بابت پرداخت سود سپرده‌ها به مبلغ ۳۴هزار میلیارد ریال هستیم.

این کسری منابع از محل جذب سپرده‌های سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳۷هزار میلیارد ریال جبران شده است.

به این معنی که بانک به منظور پرداخت سود سپرده‌ها از منابع سپرده‌گذاران جدید استفاده کرده است. این ریسک زمانی شدت خواهد یافت که بخشی از سپرده‌گذاران بانک اقدام به برداشت منابع خود از این بانک کنند و یا بابت سود سپرده‌های پرداخت شده، سپرده‌های جدیدی در بانک جذب نشود.

لازم به ذکر است، جمع حقوق سپرده‌گذاران معادل ۲۳۳ هزار میلیارد ریال است.

همچنین باید اشاره کرد که با توجه به روند زیاندهی بانک که انتظار می‌رود در سال جاری نیز ادامه یابد، افزایش سرمایه بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها با توجه به محدودیت‌های این افزایش سرمایه بابت سرمایه‌گذاری‌ها، امکانپذیر به نظر نمی‌رسد و با این حال مشخص نیست که مدیران این بانک جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی چه برنامه‌ای خواهند داشت و مشخص نیست که سهامداران عمده این بانک توانایی افزایش سرمایه نقدی و تزریق منابع مالی جدید به بانک را خواهند داشت یا خیر؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سبد سرسبز این بانک جوابگوی زیان انباشته می‌شود!

«بانک دی» و سرمایه‌گذاری‌های سودآور

مدیرعامل کارگزاری بانک دی؛

۶ماهه‌ای که تکرار نمی‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رعایت جانب احتیاط از سوی فعالان بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
با کنسل شدن افزایش سرمایه به نظر می رسه که افت قیمت سهام این بانک همچنان ادامه باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
اصولا همه بانکها از بانکداری فقط بنگاه داری و اغلب هم اختلاس و پخش پولهای بانک بین خودیهارا بلدن پس همگی زیان میکنن.تنها راه نجات بانکها استخدام مدیران خارجی برای هدایت انهاست.بخصوص بانک دی.