بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

از بنیادی‌ها، نوسان نگیرید!

حجم بازار سرمایه ما با اقتصاد کشور تناسبی ندارد و ارزش بازار سرمایه کشور از ارزش مجموع املاک فقط چند منطقه تهران هم کمتر است.
کد خبر : ۲۰۰۶۱۴

از بنیادی ها، نوسان نگیرید!

رشد ۸۰ درصدی شاخص بورس در ۶ ماه نخست سال پرشتاب بود درنتیجه این رشد، بازار سرمایه به محلی برای جذب سرمایه‌های مردم تبدیل شد. اما در شرایطی که برخی پیش‌بینی رشد بازار تا محدوده ۴۰۰ هزار واحد می‌کردند، بازار شیب نزولی به خود گرفت و حالا هم چندهفته‌ای است که مرتباً درجا می‌زند.

نیما فاضلی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی و پیش‌بینی روند آتی بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد بعد از اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ‌داده، با ارائه بودجه دولت، بازار سرمایه به‌تدریج روند صعودی به خود خواهد گرفت و سهم‌های ارزنده بازار، مجدداً رشد خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها هم حاکی از آن بود که آبان ماه دوره استراحت بازار است و از آذرماه بعد از انتشار بودجه دولت و مشخص شدن سیاست‌های دولت، روند بازار سرمایه مثبت‌تر خواهد شد. البته به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت برای سال آینده، تورم‌زا است و معمولاً اثر تورم بر بازار سرمایه، مثبت است.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که «چرا سهم‌های بنیادی بازار رشد چندانی نداشته؟» گفت: سهم شرکت‌های بنیادی عمدتاً به دلیل سود تقسیمی در مجامع جذابیت دارند و سهامداران می‌بایست با استراتژی بلندمدت (حداقل یک‌ساله) اقدام به سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی بازار کنند. سهم‌های بنیادی بازار معمولاً روند صعودی کندی دارند و برای نوسان گیری کوتاه‌مدت مناسب نیستند؛ اما سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهم‌های بنیادی، قطعاً کام سهامداران را شیرین خواهد کرد.

وی افزود: سهامداران به‌خصوص سهامداران تازه‌وارد بهتر است سهم‌های بنیادی بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. منظور از سهم‌های بنیادی، سهم شرکت‌هایی است که سودده هستند؛ احتمالاً طرح‌های توسعه در دست اجرا دارند؛ دارایی‌های ارزنده‌ای در اختیاردارند؛ با احتمال بروز اتفاقی که سودآوری شرکت را افزایش دهد مواجه‌اند؛ و ضمناً تداوم فعالیت دارند.

فاضلی در این خصوص، گفت: با این نگرش، بنیادی‌های بازار فقط شامل گروه پتروشیمی و فلزی و معدنی نیست و سهم هر شرکتی که شرایط ذکرشده را داشته باشد، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت جذاب خواهد بود. سهامداران بهتر است با تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی و عملکرد سنوات قبل و برنامه‌های آتی، از بین سهم‌های بازار مناسب‌ترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت گروه پتروشیمی گفت: چشم‌انداز شرکت‌های پتروشیمی، مثبت است. صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به نفت، مشکلات و محدودیت‌ها و ریسک‌های کمتری دارد و پتروشیمی‌ها به‌رغم تحریم‌ها، فروش خوبی محقق کرده‌اند و با شرایط کنونی، افتی برای پتروشیمی‌ها متصور نیستم.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع تشریح کرد: البته برخی پتروشیمی‌ها به دلیل شرایطی مانند اورهال و تعمیرات دوره‌ای، مدتی است در قیمت‌های فعلی درجا زده‌اند که این موضوع اصلاً نگران‌کننده نیست و در صورت‌های مالی پتروشیمی‌ها هم پیش‌بینی‌شده بوده و اتفاقاً بعد از تعمیرات دوره‌ای، پتروشیمی‌ها با وضعیت مناسب‌تری تولید خواهند کرد. اوضاع سیاسی کشور قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی این سهم‌های گروه در بلندمدت بازدهی مطلوبی برای سهامداران به ارمغان داشته‌اند. برای مثال، سهم پتروشیمی پارس علاوه بر سود تقسیمی در مجمع، در یک سال و نیم رشد قیمت بیش از ۱۲۰ درصدی داشته است.

فاضلی در ادامه ضمن تأکید بر پتانسیل‌های صنعت ساختمانی اظهار کرد: یکی دیگر از صنایع پر پتانسیل بازار، سهم شرکت‌های گروه ساختمانی است. معمولاً دوره‌های رشد و رکود در شرکت‌های ساختمانی، ۲ سال است.

وی افزود: شرکت‌های انبوه‌ساز، حدود ۲ سال بعد از دریافت پروانه‌های ساختمانی، پروژه را آماده می‌کنند و بعدازاین ۲ سال، دوره رشد شرکت‌ها آغاز می‌شود. افزایش تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی در ماه‌های اخیر، بیانگر نزدیکی به پایان رکود و آغاز دوره رونق است. آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی هرماه حدود ۱۷_۱۸ درصد بیش از ماه قبل است و با این شرایط، احتمالاً دوران رکود به‌زودی به پایان رسیده و آمار معاملات افزایش می‌یابد.

فاضلی گفت: شرکت‌های ساختمانی طبق استاندارد‌های حسابداری بر اساس کار تکمیل‌شده و نیز درصد پیشرفت کار درآمد شناسایی می‌کنند. یعنی شروع یک پروژه هم در افزایش درآمد شرکت‌های ساختمانی مؤثر است. ضمن اینکه این صنعت، چشم‌انداز روشنی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه با اشاره به برخی چالش‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه، عنوان کرد: در چند سال گذشته، سهم اکثر صنایع بورسی به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات و نیز رشد ارزش دارایی‌ها روند صعودی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: حجم نقدینگی هرساله افزایش می‌یابد و این نقدینگی باید درجایی ورود کند و با در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای جذب نقدینگی و سرمایه‌گذاری است. اما حجم بازار سرمایه ما با اقتصاد کشور تناسبی ندارد و ارزش بازار سرمایه کشور از ارزش مجموع املاک فقط چند منطقه تهران هم کمتر است.

فاضلی در پایان خاطرنشان کرد: عمق کم بازار سرمایه، مهم‌ترین مشکل بازار سرمایه است و امیدواریم این مشکل با ورود شرکت‌های جدید مانند مجموعه شستا و زیرمجموعه‌هایش و خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های دولتی برطرف شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش سرمایه ۶۴ درصدی "فارس"

مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

حفظ کیک بزرگ نقدینگی

ارسال نظر