بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
به نظر می‌رسد با توجه به ثبات وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز و کالایی، رشد مجدد بازار سرمایه به گروه‌های کوچکتری منتقل شده که صرفا با شایعات و خبر‌های مربوط به تجدید ارزیابی فرصت نوسان و رشد قیمت کوتاه مدت را به سهامداران می‌دهد.
کد خبر : ۲۰۱۳۴۲

نقدینگی در حوض کوچک

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، رشد ۲.۴ درصدی شاخص هم وزن در معاملات روز گذشته نشان از استقبال مجدد سرمایه‌گذاران بازار سرمایه از سهام شرکت‌های کوچک دارد. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ در این روز‌ها با استقبال ضعیفی روبرو بوده‌اند. نگاهی به نماد‌های تاثیر گذار بر شاخص کل نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در صنایع پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی اثر اندک مثبت و بعضا اثر منفی بر شاخص کل داشته اند.

در گروه خودرویی، بانکی و سیمانی وبرخی دیگر از گروه‌های کوچک همچنان با خبر‌های مربوط به تجدید ارزیابی شاهد رشد مجدد قیمت‌ها بودیم. این روز‌ها شاهد گزارش‌های موردی طرح توجیهی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی شرکت‌های حاضر در گروه‌های مختلف بازار هستیم.

در حالی که شرکت‌ها و صنایع با مشکلات عملیاتی و بعضا زیان‌های سنگین روبرو هستند، اجرای قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی منجر به رشد قیمت‌ها در گروه‌های کوچک شده است.
در گروه‌های اصلی بازار با توجه به احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین اصلاح قوانین مالیاتی در کنار افت قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی شاهد روند نزولی و تدریجی قیمت‌ها هستیم.


اقتصاد کلان و صنایع

واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر در رقم ۵۳۲ هزار و ۷۹۰ تن ثابت ماند و اندکی از رقم ۵۳۸ هزار و ۸۷۸ تن ماه سپتامبر کمتر بود. این در حالی است که واردات نفت از آمریکا نیز به ۹۰۸ هزار و ۴۲۲ تن رسید و رکورد زد. خرید نفت از روسیه نیز به ۶.۹۷ میلیون تن رسیده است. در بازار‌های جهانی نفت قیمت‌ها با رشد اندکی همراه بودند. بهای هر بشکه نفت خام برنت در جریان معاملات شب گذشته با ۲۰ سنت افزایش به ۶۲ دلار و ۴۶ سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز به ۵۷ دلار و ۸۵ سنت رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه صادرات غیر‌نفتی ما به ۱۵ کشور اطراف صورت می‌گیرد، گفت: طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در جلسه روز گذشته اقتصاد مقاومتی، باید صادرات غیر‌نفتی را در سال آینده به ۴۸ میلیارد دلار برسانیم.

نقدینگی در حوض کوچک

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در مواقع حساس، با حضور پرقدرت در بازار حواله‌ای ارز وارد می‌شود، گفت: بانک مرکزی با اینکار، عدم تعادل‌های مقطعی را مرتفع و تعادل مبتنی بر متغیر‌های واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر می‌گرداند. بهای دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه) با رشد ۵۰ تومانی قیمت نسبت به دیروز به رقم ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. همچنین در سامانه نیما دیروز هر حواله یورو ۱۲ هزار و دو تومان فروخته شد، هر حواله دلار نیز ۱۰ هزار و ۸۲۲ تومان به فروش رسید.

در سامانه کدال شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها هستیم. از جمله گزارش‌های مهم شب گذشته می‌توان به گزارش شرکت پتروشیمی زاگرس اشاره کرد. نرخ فروش هر تن متانول شرکت در حدود ۲۲۰ دلار محقق شده است. متوسط نرخ تسعیر ارز ۱۰۸ هزار ریال بوده است. مقادیر فروش تجمیعی شرکت نیز به بیش از ۲ میلیون تن رسیده است. فروش ضعیف و کمتر از یک هزار میلیارد ریالی شرکت پتروشیمی خارک نیز از جمله گزارش‌های ضعیف گروه پتروشیمی محسوب می‌شود.

کاهش نرخ پی‌وی‌سی شرکت پتروشیمی غدیر نیز در ادامه گزارش‌های ضعیف گروه پتروشیمی نشان‌دهنده ادامه روند نزولی در این گروه است. در گروه سرب و روی همچنان مشکلات فروش وجود دارد و شرکت سرب و روی ایران صرفا موفق به فروش ۴۰ تن شمش سرب در آبان ماه گردیده است. در گروه سیمانی و در گزارش شرکت‌های سیمانی عمدتا شاهد ثبات نرخ‌های فروش و کاهش مقادیر فروش بوده ایم.

بازار امروز
بازار امروز با ادامه حضور نقدینگی در گروه‌های کوچک و ادامه روند نزولی و کم‌حجم در گروه‌های اصلی بازار پیش‌بینی می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به ثبات وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز و کالایی، رشد مجدد بازار سرمایه به گروه‌های کوچکتری منتقل شده که صرفا با شایعات و خبر‌های مربوط به تجدید ارزیابی فرصت نوسان و رشد قیمت کوتاه مدت را به سهامداران می‌دهد.

نقدینگی در حوض کوچک

اشتراک گذاری :
ارسال نظر