بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
افزایش قیمت‌ها را در روز جاری در گروه‌های صادرات محور و بنیادی به صورت پررنگ‌تری خواهیم دید.
کد خبر : ۲۰۱۹۱۲

سیطره فضای مثبت در بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاهد رشد مجدد شاخص‌ها بودیم. تفاوت رشد مثبت دیروز با روز‌های قبل از آن را می‌توان اضافه شدن سهام شرکت‌های بنیادی و بزرگ به روند مثبت حاکم بر بازار سرمایه عنوان کرد. در روز گذشته اکثر نماد‌های گروه فلزات اساسی با روند مثبتی همراه بودند. افزایش قیمت دلار و افزایش مجدد انتظارات تورمی در کنار معاملات مثبت شرکت ملی مس در بورس کالا که با افزایش حجم معاملات و قیمت روبرو بود، منجر به تشکیل صف خرید در این نماد و روند افزایشی در اکثر نماد‌های این گروه‌ها شد.

افزایش بهای ارز به ۱۲.۷۰۰ تومان در بازار آزاد مجددا منجر به افزایش انتظارات تورمی در تمامی بازار‌ها شده است. برخی بر این گمان هستند که دولت نرخ دلار بودجه سال آینده را حداقل ۱۱ هزار تومان منظور می‌کند. این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر از دلار ۴.۲۰۰ تومانی در تهیه کالا‌های اساسی از جمله دارو را داده است. خبر دلار ۴.۲۰۰ تومانی نه تنها منجر به ضعف معاملات در گروه‌های غذایی و دارویی نشده است، بلکه شاهد صف‌های خرید پیاپی در این گروه‌ها می‌باشیم. ریسک سنگین حبابی شدن در این گروه‌ها بسیار چشمگیر است، اما با توجه به عدم سهام شناوری بالای این شرکت‌ها و عدم عرضه سهام توسط سهامداران عمده، فعالیت‌های سفته‌بازی در این گروه‌ها را به شدت افزایش داده و در واقع رشد قیمت‌ها در این گروه نه بر اساس اخبار و وضعیت بنیادی، بلکه بر اساس حضور نقدینگی فعال سفته‌بازان در این گروه‌ها شکل گرفته است.

اقتصاد جهانی

در خبری از گروه فلزات، خداداد غریب‌پور در مراسم رونمایی از برنامه یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی شرکت ملی مس با بیان اینکه منابع حاصل از سود شرکت ملی مس صرف توسعه در این حوزه خواهد شد، افزود: تعریف طرح‌های توسعه شرکت مس به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان و جذابیت سهم این شرکت در بورس برای سهامداران حاکی از عملکرد درست این مجموعه در بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین اقتصاد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تصمیم کارخانه‌های تولید لاستیک برای توزیع نکردن محصولات تخلف است و با آن‌ها برخورد می‌شود. در روز‌های اخیر شاهد عدم عرضه محصولات توسط این کارخانه با هدف افزایش قیمت در بازار بوده ایم. پس از آغاز طرح اصلاح قیمت بنزین در بسیاری از بازارها، موضوع احتکار و عدم عرضه بازار با هدف رشد مجدد قیمت‌ها صورت گرفته و ضعف مفرط و شاید بی میلی نهاد‌های نظارتی در برخورد با این اشخاص و بنگاه ها، شاهد فضای نامساعدی در کسب و کار‌ها و فعالیت‌های روزمره افراد و شرکت‌های مصرف‌کننده و خریدار هستیم. بهتر بود مدیران شرکت‌های تولید کننده لاستیک به جای احتکار و سواستفاده از شرایط سخت اقتصادی کشور به فکر توسعه و افزایش حجم تولید و جایگزینی تولید داخلی لاستیک با واردات سنگین این محصول باشند. به هر حال آنچه که مسلم است این موضوع برای سهامداران این قبیل شرکت‌ها خبر خوبی تلقی می‌گرددو مسلما آن‌ها از رشد قیمت‌ها و یا عدم عرضه محصولات شرکت‌های تحت سهامداریشان خوشحال و مسرور خواهند بود.

طبق دستور رییس سازمان برنامه و بودجه، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه سال آینده مشمول معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی شدند. در حالی که کارمندان بسیاری از بخش‌ها در حال حاضر بخشی از ارقام دریافتی ناچیز خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌نمایند، معافیت مالیاتی هنرمندان که بعضا با درآمد‌های هنگفتی در جامعه زندگی می‌کنند، در نگاه اول بسیار تعجب‌برانگیز خواهد بود، اما نگاهی به سوابق فعالیت‌های سیاسی اشخاص مطرح در این حوزه نشان می‌دهد که هدف دولت در این زمینه ادامه استفاده ابزاری از شهرت این افراد در جهت بهره‌برداری‌های سیاسی گروه‌های همسو خواهد بود. در واقع، منابع و منافع ملی کشور که با اخذ مالیات منصفانه از همه اقشار و گروه‌ها محقق خواهد شد، فدای جناح بندی و سیاسی بازی دولت مردان قرار گرفته و در این بین برخی از هنرمندان سرشناس با درآمد‌های چند میلیاردی مسلما به وظیفه و ماموریت خود در حمایت از جریان سیاسی حاکم بر دولت و یا هر گروهی که منافع مالی آنان را تامین کند، ادامه خواهند داد.

در حوزه بین‌الملل، گلوبال تایمز، روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت: پکن اصرار دارد به عنوان بخشی از هر توافق تجاری فاز اول با واشنگتن، تعرفه‌های آمریکا لغو شوند. این روزنامه در حساب توییتر خود نوشت: این که آمریکا می‌خواهد تعرفه‌های زمان‌بندی شده برای ۱۵ دسامبر را لغو کند، نمی‌تواند جایگزین لغو تعرفه‌های دیگر آمریکا شود. در این توییت اشاره شده است در صورتی که توافق تجاری‌ای صورت نگیرد، یک دور تعرفه دیگر هم بر واردات چینی وضع خواهد شد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز نیز فضای مثبت در بازار سرمایه ادامه داشته باشد. افزایش قیمت‌ها را در روز جاری در گروه‌های صادرات محور و بنیادی به صورت پررنگ‌تری خواهیم دید. به نظر می‌رسد که نقدینگی بازار که طی هفته‌های گذشته به سمت گروه‌های کوچک سوق یافته بود، مجددا به سمت سهام شرکت‌های بزرگ و بنیادی تغییر جهت دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر