بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
به نظر می‌رسد که در بازار امروز همچنان شاهد روند نوسانی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم.
کد خبر : ۲۰۲۱۶۸

افزایش نوسان قیمت‌ها زیر تابلوی بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در روز‌های اخیر روند نوسانی به خود گرفته است و در جریان معاملات روز گذشته شاهد حرکت قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها از محدوده منفی به محدوده مثبت و منفی شدن مجدد برخی نماد‌ها بودیم. با توجه به رشد سنگین قیمت‌ها در گروه‌های زیانده بازار و یا گروه‌های کوچکتر بازار، رشد مجدد قیمت‌ها در این گروه‌ها برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه غیرمحتمل به نظر می‌رسد و به این ترتیب شاهد افزایش عرضه‌ها در این گروه‌ها هستیم.

در گروه‌های صادرات‌محور و مرتبط با نرخ ارز نیز با توجه به عزم جدی بانک مرکزی و سایر بخش‌های اقتصادی کشور در خصوص خروج هیجانات از بازار ارز و کاهش مجدد نرخ دلار، انتظار‌های ایجاد شده در خصوص رشد سودآوری از محل افزایش نرخ ارز کمرنگ شده است. پس از آغاز طرح افزایش قیمت بنزین بسیاری از مدیران کسب و کار‌های بزرگ و همچنین دلالان بازار‌های مختلف فرصت را برای کسب سود سفته‌بازی و سواستفاده از شرایط کشور غنیمت شمردند و با احتکار کالا‌ها و عدم عرضه در سطح بازار، موجبات تشدید فضای التهابی موجود در اقتصاد کشور شدند. طی روز‌های اخیر شاهد موضع‌گیری محکم وزارت صمت در خصوص احتمال ممنوعیت و یا سهمیه‌بندی صادرات فولاد و برخورد شدید با متخلفان حوزه لاستیک در خصوص عدم فروش لاستیک در بازار بودیم. به نظر می‌رسد که بسیاری از فعالان اقتصادی کشور به جای توسعه و رشد کمی وکیفی محصولات تولیدی شرکت‌های تحت مدیریت، صرفا با قصد رشد قیمت و افزایش نرخ ها، امید به کسب سود و ایجاد بازده را دارند.

شاخص کل با ۶۱۹ واحد رشد به ۳۲۰ هزار و ۸۱۴ واحد رسید. شاخص هم وزن رشد بیشتری را تجربه کرد و با ۰.۸۹ درصد افزایش به ۹۷ هزار و ۴۷۵ واحد رسید.

اقتصاد جهانی
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد نرخ محاسباتی ارز در بودجه ۹۹ گفت: در جلسه بررسی بودجه در دولت مصوب شد تا همچنان ارز دولتی به کالا‌های اساسی و دارو تعلق بگیرد بنابراین نرخ ارز محاسباتی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نمی‌کند. همچنین ایشان در مورد میزان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: در سال قبل ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد. برنامه این است برای سال بعد ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر بگیریم. وی همچنین در رابطه با استفاده از اطلاعات حساب‌های بانکی برای اخذ مالیات گفت: یکی از روش‌های درست برای تامین مالیات استفاده از حساب‌های بانکی است.

در خبری در حوزه پتروشیمی، یک مقام مسئول گفت: سقف خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از امروز به بازه زمانی یک ماهه تغییر خواهد کرد. مرضیه طهماسبی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با اشاره به تلاش برای بهبود و تسهیل روند معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به روند افزایشی معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا، نسبت به افزایش عرضه محصولات پتروشیمی اقدام شده است.

در خبری در حوزه بین‌الملل، آمار‌ها نشان می‌دهد چین علیرغم نبرد سخت تجاری با آمریکا بر سر تعرفه ها، دو ماه زودتر از موعد به اهداف اشتغالزایی امسال رسیده و در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۱ میلیون و ۹۳۰ هزار شغل ایجاد کرده است. ایجاد این میزان اشتغال در چین در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی چین را تغییر داده و کاهش بیشتری را برای دومین اقتصاد دنیا در نظر گرفته است بر اساس این گزارش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۶.۱ درصد نخواهد بود.

انتشار گزارش این صندوق در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی حاکی از این بود که رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی بین ۶.۲ تا ۶.۵ درصد خواهد بود، اما ظاهرا تاثیرات تعرفه‌های آمریکا بر چین هر روز بیشتر شده است.

این صندوق همچنین در گزارش خود آورده رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی باز هم کمتر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود به رقم ۵.۸ درصد برسد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در بازار امروز همچنان شاهد روند نوسانی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. بازار در روز‌های اخیر نسبت به برخی متغیر‌ها از جمله نرخ ارز و تغییرات آن، ارقام مندرج در بودجه، تصویب و یا عدم تصویب قوانین مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی ها، اخبار مربوط به کاهش و تغییر معافیت‌های مالیاتی است. برای بازار امروز افت ارزش معاملات و همچنین افزایش نوسان قیمت‌ها پیش بینی می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر