بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
تحقق پیش‌بینی‌ها زودتر از انتظارات؛

شاخص کل همگام با نظر سهامداران حرکت کرد

در نظرسنجی که چندی پیش برگزار شد، بسیاری از سهامداران اعتقاد شدید به عبور شاخص کل از مقاومت ۳۳۰ هزار داشتند که زودتر از انتظار این اتفاق رخ داد اما؛ آیا این روند رو به رشد باز هم ادامه می‌یابد؟
کد خبر : ۲۰۲۷۰۵

شاخص کل همگام با نظر سهامداران حرکت کرد

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، تا مدتی قبل، اغلب فعالان بازار سرمایه تصور می‌کردند بودجه سال ۹۹ یک ریسک برای بازار به شمار خواهد رفت و دولت به سود شرکت‌ها چنگ می‌اندازد!

با انتشار فایل بودجه مشخص شد نه خبری از اعمال مالیات بر صادرات هست و نه نرخ خوراک و بهره مالکانه افزایش می‌یابد. شب گذشته نیز دولتمردان خبر دادند که نرخ خدمات دولت در سال آینده افزایش نمی‌یابد و این بدین معنا است که نرخ حامل‌های انرژی هیچ تغییری نخواهد کرد و این خبری خوش برای صنایع بورسی است.

از سوی دیگر، ارز در مدت اخیر عزم صعود کرده و نرخ دلار به بیش از ۱۳۶۰۰ تومان افزایش یافته است. روند حرکتی دلار نیز نشان می‌دهد فعلا قصدی برای استراحت ندارد.

این رخداد‌ها امید‌ها به رشد بازار سهام را بیش از پیش کرد و اغلب تحلیلگران معتقدند این روند ادامه‌دار خواهد بود.

در همین راستا، قبل از آغاز معاملات بازار سهام در هفته جاری، آبسیم پلاس نظرسنجی به جریان انداخت که از میان ۱۳۴۱۱ نفر شرکت کننده، ۶۲ درصد اعتقاد داشتند که شاخص کل با قدرت از مقاومت ۳۳۰ هزار واحد عبور می‌کند.

بالغ بر ۳۱ درصد پیش بینی کرده‌اند دماسنج بازار سرمایه بین ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت و ۷ درصد باقیمانده، بر این باور هستند که تا پایان هفته جاری، شاخص کل کانال ۳۲۰ هزار واحد را از دست می‌دهد و روند اصلاحی در پیش می‌گیرد.

شاخص کل همگام با نظر سهامداران حرکت کرد

البته در نهمین روز آذر ماه نیز در این خصوص نظرسنجی انجام شده بود که طی آن ۷۴ درصد معتقد بودند که تا پایان آذر ماه شاخص کل بورس تهران موفق به شکست کانال ۳۳۰ هزار واحد خواهد شد.

شاخص کل همگام با نظر سهامداران حرکت کرد

به این ترتیب، نتیجه نظرسنجی‌ها خیلی زودتر از آن چه تصور می‌شد، محقق شد و شاخص کل از سد ۳۳۰ هزار واحد عبور کرد و در حال حاضر در کانال ۳۳۵ هزار واحد به سر می‌برد. آیا این روند رو به رشد باز هم ادامه می‌یابد؟

در این خصوص نیما پروانی مدیر سرمایه‌گذری صندوق سرمایه گذاری نوین پایدار در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت:

عوامل مختلفی بر رفتار شاخص کل اثرگذار است و نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده دماسنج بازار سرمایه داشت. در حال حاضر، سهم‌های بزرگ بنیادی که از نرخ ارز تأثیر می‌گیرند، با حرکت خود موجب عبور شاخص از مقاومت ۳۳۰ هزار واحد شدند.

وی افزود: همانند سنوات گذشته، بازار سرمایه تا پایان دولت، مثبت است؛ به طور معمول، در دو سال آخر دولت‌ها بورس جهش داشته است. در این میان، هنوز اثر رشد نرخ ارز به درستی روی قیمت سهم‌ها ننشسته است و با توجه به نقدینگی مناسب در بازار، برخی سهم‌ها همچنان فضای رشد مناسبی دارند.

مدیر سرمایه‌گذری صندوق نوین پایدار در ادامه گفت: اقتصاد در حال بزرگ شدن است و قطعا در سال آینده تورم بالایی خواهیم داشت. رشد کنونی شاخص‌های بازار سهام نیز بیش از هر چیز تحت تأثیر ارز بوده است.

پروانی به سهامداران یشنهاد کرد سهم‌هایی را انتخاب کنند که ریسک کم و بنیاد قوی دارند و عنوان کرد: مواردی همچون میزان نقدشوندگی و سود نقدی را باید در نظر داشت و به سمت شرکت‌های صادرات محور حرکت کرد و از سهم‌های حباب گونه دوری کنند.

وی در پاسخ به کسانی که ادعای حبابی بودن بورس را دارند، گفت: برخی شرکت‌ها در قیمت‌های کنونی همچنان ارزنده است و جای رشد دارد. به عنوان مثال، در خصوص شرکت‌های فولادی و پتروشیمی که نسبت P/E پایین دارند، نمی‌توان گفت حباب دارند. شرکت‌های پیمانکاری و تجهیزاتی‌ها که صورت‌های مالی شفافی ندارند و نمی‌توان درآمد‌های آتی آن‌ها را پیش بینی کرد، چندان برای سرمایه گذاری مناسب نیستند.

مدیر سرمایه‌گذری صندوق نوین پایدار در خاتمه ورود به بازار سرمایه را توصیه کرد و گفت: سرمایه گذاران با چشمان باز نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و به‌جای پیروی از گفته‌های افراد ناشناس، با تحلیل وارد شوند و گزینه‌های کم ریسک بازار را با دید بلندمدت خریداری کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دنده معکوس شاخص به رنگ سرخ؛

نظرسنجی بورس نیوز رنگ واقعیت گرفت

دماسنج بازار سرمایه در نزدیکی ۳۴۰ هزار واحدی رسید؛

شاخص کل بورس تهران رکورد جدید ثبت کرد

جبران گذشته با اقدام نصفه و نیمه تجدید ارزیابی؛

«حریل» از ایستگاه پیش‌بینی‌ها عبور می‌کند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز از دغدغه بازار گفت:

نرخ "حامل‌های انرژی" یا "سوخت" بنگاه‌های تولیدی

ارسال نظر