بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
به نظر می‌رسد که علیرغم ورود نقدینگی جدید به بازار و افزایش مجدد خوش‌بینی‌ها نسبت به کلیت بازار، اصلاح شاخص و حرکت مجدد مثبت قیمت‌ها در سطح بازار ضروری است.
کد خبر : ۲۰۳۰۵۷

پیش گشایش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند صعودی شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. با توجه به رشد قیمت‌های جهانی در سطح کالا‌های مهمی همچون مس، فولاد و نفت و پتروشیمی، بیشترین رشد قیمت‌ها مربوط به گروه‌های کالامحور بود. از جمله می‌توان به تشکیل صف خرید نماد‌های ملی مس ایران و تاپیکو اشاره داشت.

شاخص کل با رشد ۳.۹۰۰ واحدی وارد کانال ۴۳۴ هزار واحدی شد. شاخص کل هم وزن نیز رشد قابل توجهی داشت و با حدود ۲ درصد افزایش به ۱۰۷ هزار و ۱۸۳ واحد رسید.
ارزش معاملات نیز همچنان روند مثبتی دارد و در جریان معاملات روز گذشته جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال رسید.

اقتصاد کلان

انتشار گزارش متغیر‌های پولی کشور در فصل تابستان نشان دهنده افزایش رشد نقدینگی در اقتصاد بوده است. بر اساس این گزارش روند افزایشی نقدینگی کشور در فصل تابستان و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل تر، رشد ۲۷ درصدی داشته است. این در حالی است که این میزان رشد در سال گذشته در حدود ۲۳ درصد بوده و این موضوع نشان دهنده افزایش ۴ واحد درصدی شتاب فزاینده رشد نقدینگی است.
لازم به ذکر است، کل نقدینگی کشور تا پایان شهریور ماه سال جاری به از ۲ هزار و ۱۲۶ میلیون میلیارد تومان رسیده است.

در خبری دیگر در حوزه اقتصاد کلان، بر اساس پیوست‌های لایحه بودجه ۹۹، بدهی دولت در پایان سال ۹۷ مشخص شد. گزارش مرکز بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد، در حالی که بدهی دولت در سال ۹۷ حدود ۷۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است، تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار (جاری) ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.


بر این اساس، نسبت بدهی بخش دولتی به تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ درصد بوده است.

در خبری از بازار ارز، شاهد ادامه روند نزولی قیمت‌ها در روز گذشته بودیم. قیمت دلار آمریکا در ساعات پایانی روز گذشته به کمتر از ۱۲.۷۰۰ تومان رسید تا به این ترتیب از زمان شروع روند کاهشی قیمت‌ها که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، قیمت دلار آمریکا بیش از ۱.۵۰۰ تومان کاهش را تجربه کند. این در حالی است که در سامانه نیما شاهد ثبات نسبی قیمت انواع ارز‌ها هستیم. بهای دلار آمریکا در این سامانه در محدوده ۱۰.۹۰۰ تا ۱۱.۰۰۰ تومان است.

بازار امروز
بازار امروز را با توجه به رشد قیمت‌های روز‌های اخیر با افزایش عرضه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که علیرغم ورود نقدینگی جدید به بازار و افزایش مجدد خوش‌بینی‌ها نسبت به کلیت بازار، اصلاح شاخص و حرکت مجدد مثبت قیمت‌ها در سطح بازار ضروری است.

در سالیان اخیر نیز روند حرکت کلی قیمت‌ها به این صورت بوده که رشد پله‌ای شاخص‌ها که همراه با اصلاح قیمت‌ها پس از رشد‌های سریع بوده است، پایدارتر و دارای ماندگاری بیشتری بوده و رشد هیجانی و بدون اصلاح قیمت‌ها با کاهش شدید و هیجانی در سمت مخالف همراه بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر