بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها در ابتدای بازار و متعادل‌تر شدن روند معاملات در ادامه آن پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۰۳۱۶۳

رشد شرکت‌های صادرات‌محور و بنیادی


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار سرمایه و منفی شدن روند قیمتی برخی از گروه‌ها در جریان معاملات بودیم. در حالی که شاخص کل در یک ساعت ابتدایی بیش از ۳.۴۰۰ واحد افزایش را تجربه کرده بود، رشد شاخص کل در پایان معاملات به کمتر از ۹۰۰ واحد محدود شد. شناسایی سود توسط معامله‌گران کوتاه‌مدت و همچنین روند کاهشی نرخ ارز را می‌توان از جمله دلایل محدود شدن رشد بازار در جریان روز گذشته عنوان کرد.

شاخص هم وزن نیز با رشد در حدود ۰.۵ درصدی به ۱۰۷ هزار و ۷۳۱ واحد افزایش یافت. شاخص فرابورس نیز ۲۲ واحد رشد را تجربه کرد و به ۴.۴۷۱ واحد رسید.

اقتصاد کلان

در بازار ارز شاهد برخی شایعات در خصوص قرار گرفتن نام کشورمان در لیست سیاه FATF بودیم. برای ایجاد موج افزایش نرخ ارز عده‌ای از دلالان بازار ارز شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را در فضای مجازی را مطرح کردند، اما پیگیری از یک مقام آگاه در بانک مرکزی نشان می‌دهد FATF هیچ تصمیم جدیدی در ارتباط با ایران اتخاذ نکرده است. با این حال این موضوع نتوانست روند افزایشی در بازار ارز را موجب شود و بهای دلار آمریکا در محدوده ۱۲.۶۰۰ تا ۱۲.۷۰۰ تومان معامله شد.

در خبری در گروه قندی، مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امید می‌رود میزان تولید شکر درسال زراعی آینده به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول در سال جاری به همراه محصول تولیدی چغندر قند پاییزه به حدودچهار میلیون تن برسد. حصادی اضافه کرد: برنامه کشت چغندرقند در سال زراعی ۹۹- ۱۳۹۸ در سطح ۱۰۴ هزار هکتار هدفگذاری شده است. وی درباره تولید نیشکر در کشور گفت: ۷۰ هزار هکتار سطح قابل برداشت نیشکر در کشور وجود دارد که ۱۵هزار هکتار با میانگین عملکرد ۶۸.۶ تن محصول در ۸ ماه برداشت شده است. مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان تولید شکر امسال به حدود ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون تن خواهدرسید، افزود: میزان نیاز شکر کشور در حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزارتن بوده که باید مابقی آن از محل واردات تامین شود.

در گروه انرژی، وزیر نفت عنوان کرد که دولت در بودجه سال آینده که به مجلس داده شده، برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تک‌نرخی کردن آن ندارد و همچنین برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل نیز وجود ندارد. وی افزود: تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در فروش داخلی بین مردم توزیع می‌شود و درآمد حاصل از صادرات نیز به بودجه می‌رود، اما اینگونه نیست که به عنوان یارانه پرداخت شود؛ البته بودجه نیز برای مردم بوده و بخشی صرف پرداخت سایر یارانه‌ها خواهد شد.


بازار امروز
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها در ابتدای بازار و متعادل‌تر شدن روند معاملات در ادامه آن پیش بینی می‌کنیم.

با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و همچنین مرتفع شدن ریسک‌های مرتبط با لایحه بودجه سال آینده، شرکت‌های صادرات‌محور و بنیادی طی هفته گذشته با استقبال خوبی از سوی سهامداران همراه بوده و رشد قیمتی مطلوبی داشته اند.

با این حال به نظر می‌رسد که رشد مجدد این گروه‌ها در روز‌های آتی پس از ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه و مثبت بودن این گزارش‌ها مجددا امکان‌پذیر خواهد بود.

در گروه‌های کوچک بازار نیز همچنان شاهد رشد قیمت‌ها و با شتاب کمتر نسبت به هفته‌های گذشته هستیم.

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در سهام این دست از شرکت‌ها با ریسک‌های بالایی همراه باشد که از ان جمله ثبات و بعضا کاهش روند کسب درآمد و سودآوری این شرکت‌ها و عدم تناسب جدی قیمت‌ها با سودآوری آن هاست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ساعت پنج و نیم عصر؛

دلواپسان "بورس"

مدیر مالی «قجام» در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بررسی زوایای حذف احتمالی ارز دولتی ‌قندی‌ها

ارسال نظر