بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
مدیر عامل شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایرانیان" هشدار داد؛

به صدا درآمدن زنگ خطر در "وگستر"

با توجه به شرایط واقعی در وضعیت حاضر، قیمت سهام "وگستر" بر اثر هیجان و رشد‌های بدون پشتوانه، سطح هشدار را نیز رد کرده است.
کد خبر : ۲۰۳۴۴۴

به صدا درآمدن زنگ خطر در

به گزارش بورس نیوز، از آن جا که سهام «وگستر» ۲۳۰ درصد بیشتر از ارزش واقعی و ذاتی در بازار معامله می‌شود، برای شفاف سازی بیشتر و آگاه کردن سهامداران، عرفان معماریان مدیر عامل شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایرانیان" در خصوص آخرین تغییر و تحولات چنین گفت: 

بدون شک با پذیرش ریسک، اقدام به خرید یک سهم می‌کنیم که ممکن است متحمل زیان شویم. ریسک ممکن است در عمل از پیش بینی ما کمتر باشد اما؛ نباید به لحاظ منطقی اجازه دهیم بیشتر از پیش بینی‌ها باشد؛ بنابراین در هر خرید باید نسبت ریسک به بازدهی یا همان نسبت سود به زیان که شاخصی برای تعیین حد ضرر و سود برای سرمایه گذاری در معاملات بورس است، یک عدد منطقی باشد. این شاخص می‌تواند جهت تصمیم گیری برای خرید یا عدم خرید سهم مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران قرار گیرد. به‌صورت ساده این‌گونه می‌توان بیان کرد که شما در مقابل چند درصد سود حاضر هستید چند درصد از سرمایه خود را به خطر اندازید؟!

وی افزود: نسبت ریسک به بازدهی سهام "وگستر" در بهترین حالت بالای ۷۳ درصد و در حالت واقعی بیشتر از ۱۰۷ درصد است که در یک حالت اضطرار و هشدار و زنگ خطر بزرگی را برای خریداران نشان می‌دهد.

مدیر عامل "گسترش سرمایه گذاری ایرانیان" در مورد حبابی بودن قیمت سهام این شرکت و همچنین ارزش دفتری و NAV آن اظهار داشت: شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایرانیان" با سرمایه ۴۰ میلیارد تومان، در بازار سرمایه با ارزش بازار (market value) بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان معامله می‌شود؛ به عبارت بهتر، ارزش بازار شرکت بیش از ۵ برابر سرمایه آن است در حالی که ارزش دفتری آن ۵۲ میلیارد تومان است. در واقع، ارزش دفتری هر سهم شرکت ۱۳۰ تومان و ارزش خالص دارایی‌های آن در حدود ۲۲۰ تومان است که در بازار در حدود ۴ برابر ارزش دفتری و ۲.۵ برابر ارزش خالص دارایی‌ها داد و ستد می‌شود. با توجه به شرایط واقعی در وضعیت حاضر، قیمت سهام "وگستر" بر اثر هیجان و رشد‌های بدون پشتوانه، سطح هشدار را نیز رد کرده و اگر خریداران سهام به این موارد توجهی نداشته باشند، آسیب سنگینی به پس‌انداز‌ها و اندوخته‌های چندین ساله آن‌ها وارد خواهد شد که علاوه بر متضرر ساختن آنها، ممکن است از لحاظ روحی و روانی نیز متضرر شود.

به صدا درآمدن زنگ خطر در

عرفان معماریان در ادامه تصریح کرد: فعالین بازار باید دقت داشته باشند که بازار‌های سهام همواره با نوسان‌ها سوداگرانه مواجه بوده که این نیز جزوی از ذات بازار است اما؛ گاهی این نوسان‌ها از شکل عادی خود خارج می‌شوند و جای خود را به صعود‌های افسار گسیخته و سقوط‌های ناگهانی می‌دهند و ضرر‌های جبران ناپذیری به این افراد وارد می‌کند. در واقع اساس و جوهره حباب قیمت‌ها بر اساس واکنشی است که نسبت به افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد. به این ترتیب که افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش تقاضا و اشتیاق سرمایه گذاران و در نتیجه افزایش دوباره قیمت‌ها می‌شود که در نتیجه ذهنیت مردم از بازدهی بالای اوراق بهادار در گذشته و خوش بینی آن‌ها نسبت به دریافت بازده بالا در آینده است. این عوامل باعث بالا رفتن مجدد قیمت‌ها بیش از میزان طبیعی می‌شود در حالی که حباب هیچ گاه ماندگار نیست.

وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به قیمت سهام "وگستر" عنوان کرد: این وضعیت نشانگر عدم آگاهی خریداران نسبت به ارزشگذاری و تحلیل شرکت‌ها است که باعث شده سهامدار عمده برای کنترل این هیجانات و برای جلوگیری از متضرر شدن بیش از اندازه خریداران، به عرضه سهام جهت کنترل قیمت اقدام کند تا در حد امکان بتواند این اختلاف فاحش بین ارزش ذاتی با ارزش بازار و حباب قیمت سهام را کاهش دهد اما؛ خریداران با توجه به اشتیاق به‌وجود آمده و هیجانات کاذب، توجهی به این اقدام سهامدار عمده که نشات گرفته از مسئولیت اجتماعی شرکت فوق بود، نکردند. این اقدام خریداران در صورت اصلاح شاخص یا آگاه شدن این بازار هوشمند نسبت به ارزش واقعی سهام "وگستر" و چرخش معاملات باعث وارد آمدن زیان سنگین به این خریداران در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.

مدیر عامل شرکت "گسترش سرمایه گذاری ایرانیان" در خاتمه گفت: در نهایت چنانچه این عطش سودآوری که خریداران را از توجه به واقعیت‌ها غافل ساخته پایدار بماند، در آینده در صورت تعدیل بازار، زیان‌های سنگین و غیر قابل جبرانی برای آن‌ها به بار خواهد آورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قلی خان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
شیر مادرت حلالت . کو گوش شنوا . گوسفندها مست کرده اند و افسار را پاره . منحصر به این سهم نیست در سیمانی . دارویی . بانکی . کاشی . قندی و هم می شود . شما دیدی که نا بینا یه چاه است و گفتی .
فرید
Germany
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
به نظر میرسه حرف های مدیر عامل بیشتر به خاطر از دست رفتن صندلی مدیر عاملی هست چون با خارج شدن سلیم از جمع سهامداران به احتمال زیاد تغییراتی در هیئت مدیره و به طبع مدیر عامل اتفاق میفته بنابرین بحث دلسوزی و ...نمیتونه باشه