بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
خوب‌ها و بد‌های هفته را بشناسید؛

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

در هفته‌ای که سپری شد تعداد بسیار اندکی از سهم‌ها همانند «بایکا» و «قجام» موفق به صعود قیمتی شدند و اغلب نماد‌ها همچون «مادیرا» با شتاب فراوان به سمت دایره سرخ زیان حرکت کردند.
کد خبر : ۲۰۵۷۷۷

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، این هفته از بازار سرمایه به شدت تحت تأثیر حادثه ترور شهدای مقاومت قرار داشت و بسیاری از سهامداران تازه وارد و ناآگاه به جریان معاملات، از ترس جنگ، در آتش زدن به سرمایه‌های خود پیش قدم شدند و انتقام سختی از خود گرفتند.

در این هفته دماسنج بازار سهام در اعداد و ارقام عجیبی قرار گرفت و افت سنگینی را رقم زد و در همان اولین روز کاری هفته بیش از ۱۶ هزار واحد سقوط کرد که این فضا در ادامه نیز تداوم داشت و کار به جایی رسید که مسئولان سازمان بورس برای کاهش تبعات هیجان سهامداران و جلوگیری از سقوط قیمت ها، دامنه نوسان سهم‌ها را به ۲ درصد کاهش دادند.

این میزان جوزدگی و فشار برای خروج از بازار سرمایه در حالی رخ داد که در سایر بازار‌ها همچون دلار و طلا تحرکات شدیدی مشاهده نشد و رفتار آن بازار‌ها به مراتب منطقی‌تر از بازار سرمایه بود.

با همه این اوصاف، شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت ۷.۸ درصد تنزل درجه داشت و در بازه زمانی ۳۰ روزه ۱۴ درصد بازدهی به ثبت رسانده است.

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

در مجموع، طی این هفته فقط ۹ درصد نماد‌های حاضر در جریان معاملات سبزپوش بودند و نسبت به آخر هفته گذشته، بر قیمت خود افزودند. ۹۱ درصد نماد‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

در بین اندک سهم‌های سبزپوش این هفته، نماد «بایکا» حدود ۱۴ درصد رشد قیمت داشت و سهامداران خود را خوشحال نگه داشت. «قجام» نیز در این هفته ۱۱ درصد بازدهی به ثبت رساند و پس از آن، «وبیمه» به عنوان سومین سهم پربازده هفته معرفی شد.

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

در آن سوی معاملات، سهامداران «مادیرا» هفته‌ای زیان‌بار را سپری کردند و ۲۰ درصد از سرمایه خود را از دست دادند. دومین سهم زیانده هفته، «وگستر» بود که ۱۸ درصد افت قیمت داشت. «رتکو» با ثبت زیانی کمتر در جایگاه سوم ایستاد.

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

وضعیت بسیار بد بازار سرمایه در این هفته و افت همگانی قیمت‌ها موجب شد تا شاخص همه صنایع به جز صنعت «مخابرات» افت کند. در این هفته، صنعت «مخابرات» با رشد ۶ درصدی شاخص خود، یکه‌تاز صنایع بود و سازی مخالف زد.

در میان صنایع، بیشترین افت شاخص در گروه «محصولات کامپیوتری» که نماد «مادیرا» را در خود جای داده، رقم خورد. «استخراج سایر معادن» با افت شاخص ۱۲ درصدی، ردای سرخ بر تن کرد و سومین صنعت زیانده هفته به نام «محصولات کاغذی» ثبت شد.

نمایش ارقام سنگین زیان در مانیتور‌های «مادیرا»

پیش بینی بازار هفته آینده

با توجه به این که آیین نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در هیئت دولت نیز به تصویب رسید، مسیر تجدید ارزیابی برای همه شرکت‌ها به طور کامل باز شد و این خود می‌تواند محرکی خوب برای رشد بازار باشد. از سوی دیگر، بنا به تصمیم سازمان بورس، دامنه نوسان در هفته آینده نیز ۲ درصد خواهد بود که این نیز به نوبه خود از افت شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و به حفظ سرمایه‌ها کمک می‌کند؛ هر چند که برخی معتقدند این اقدام موجب می‌شود فاز اصلاحی شاخص زمان‌بر شود.

در مجموع، با توجه به موارد ذکر شده و همچنین کاهش تنش‌های سیاسی و عقب نشینی دولت آمریکا از مواضع تند روز‌های گذشته، انتظار می‌رود در هفته آینده معاملات متعادل شود و مثل چند روز اخیر فشار سنگین فروش در کف قیمتی مشاهده نشود. البته بعید به نظر می‌رسد رشد شاخص‌های بازار سهام و قیمت‌ها دیگر مانند مدت گذشته باشد و صعود‌های شدید کمتر به چشم خواهد خورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد ۱۰درصدی روی مانیتورهای این شرکت نقش بست؛

افزایش ۴درصدی نرخ‌های فروش "مادیرا"

همزمان با خروج برندهای معروف از بازارلوازم خانگی؛

"مادیرا" و انعقاد تفاهم‌نامه تولید کولرگازی با TCL

پربازده‌‎ترین و زیانده‌ترین سهم‌ها را بشناسید؛

از تلخ کامی قندی‌ها تا آوای خوش بازدهی «وآوا»

خوب‌ها و بد‌های هفته معرفی شدند؛

«وسدید» گل کاشت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناصر
United States of America
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
سلام شما دیگه نگین این حرفارو که ادعا میکنین آگاهین.
بابا جان طبیعی بود این فروشها.
اگر جنگی رخ میداد وامریکا کوتاه نمی آمد بازار بازم بر میگشت!!! مطمئن باشید تا دو ماه دیگه هم منفی بود.
الان که خداروشکر این جنگ رخ ندادین همتون شدین علامه دهر که مردم ازترس فروختن.
چرات وپرت میگی اقای کارشناس