بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
به نظر می‌رسد با رشد مجدد خبر‌های منفی در حیطه داخلی و بین‌المللی، امروز صف‌های خرید با عرضه توسط سهامداران مواجه شود.
کد خبر : ۲۰۶۰۲۳

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد ۱.۷ درصدی شاخص کل بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با ۶ هزار واحد افزایش به کانال ۳۵۹ هزار واحدی رسید و در آستانه ورود به ۳۶۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز با ۱.۶۶ درصد افزایش مواجه شد.

روز گذشته در بسیاری از نماد‌ها شاهد تشکیل صف خرید بودیم. با توجه به بازه قیمتی ۲ درصدی و افت سنگین قیمت‌ها در هفته گذشته، روند روز گذشته بازار با عدم عرضه بسیاری از صف‌های خرید همراه بود.


اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

اعلام خبر برخورد موشک‌ها پدافندی با هواپیمای مسافربری که از طریق اطلاعیه‌ی ستاد کل نیرو‌های مسلح منتشر شد، بار دیگر فضای غم‌زده و ناراحت‌کننده چند هفته اخیر را برجسته کرد. این فاجعه تلخ با عدم اعلام به موقع آن توسط نیرو‌های نظامی منجر به ایجاد فضای سنگین بی‌اعتمادی در بخش گسترده‌ای از آحاد مختلف جامعه شده است. به هر حال این موضوع نیز تبعات خاص خود را خواهد داشت و شاید بزرگ‌ترین هزینه آن افزایش فضای عدم اعتماد در ارکان مختلف و رسانه‌های داخلی باشد.

رئیس جمهور اوکراین و همچنین نخست وزیر کانادا در خصوص پرداخت غرامت، عذرخواهی رسمی و همچنین همکاری‌های گسترده ایران در زمینه‌های مربوط به این حادثه تاکید داشته‌اند. برخی از خطوط هوایی نیز نسبت به ادامه فعالیت در آسمان ایران تصمیمات از قبیل تعلیق پرواز‌ها به سمت ایران و یا جایگزینی فضای آسمان ایران با سایر کشور‌ها کرده اند.

همچنین در جریان اعتراضات دانشجویی شب گذشته که در دانشگاه امیرکبیر صورت گرفت و شاهد برخی شعار‌های تند بودیم، برای ساعاتی سفیر انگلستان که در این محل حضور داشت، توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر و پس از رایزنی‌های وزارت خارجه، این فرد آزاد شد. به هر حال مشخص نیست که این شخص با چه هدف و منظوری در این تجمع حضور داشته است.

در خبری در حوزه بازار پول، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد زمینه برای اجرای تدریجی عملیات بازار باز جهت مدیریت نرخ سود در بازار بین‌بانکی و هدایت نرخ سود در این بازار در چارچوب جدید سیاست‌گذاری پولی فراهم شده است. براساس این گزارش، متعاقب این امر کمیته اجرایی عملیات بازار باز در تاریخ ۱۳۹۸/۶/۳۱ به دستور رئیس کل محترم بانک مرکزی با هدف فراهم‌سازی بستر‌ها و الزامات مورد نیاز تشکیل شد. در همین راستا، طی ماه‌های اخیر با همکاری دستگاه‌های مربوطه بستر‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز اجرای عملیات به همراه تدارک ابزار‌های مورد نیاز فراهم شد؛ لذا در حال حاضر زمینه برای اجرای تدریجی عملیات بازار باز جهت مدیریت نرخ سود در بازار بین‌بانکی و هدایت نرخ سود در این بازار در چارچوب جدید سیاست‌گذاری پولی فراهم شده است.

همچنین در خبری دیگر در حوزه بازار سرمایه، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، از موافقت بانک مرکزی برای خرید اقساطی سهام در بورس خبر داد و گفت: بانک مرکزی در هفته جاری، عقود اسلامی مرتبط با اجرایی شدن این ابزار را معرفی خواهد کرد. معاون سازمان بورس همچنین در ادامه عنوان داشت که سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به اتفاقاتی که در بازار رخ داده، برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داد تا بتواند از حقوق سهامداران صیانت کند؛ بر این اساس امکان خرید اعتباری در بازار سرمایه فراهم شده و درصد تضمین سهام که قبلاً ۵۰ درصد بود، به ۶۰ درصد افزایش یافته است؛ ضمن اینکه پیگیری‌هایی نیز انجام شد تا معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیز، به تصویب هیأت دولت برسد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد با رشد مجدد خبر‌های منفی در حیطه داخلی و بین‌المللی، امروز صف‌های خرید با عرضه توسط سهامداران مواجه شود.

بازار سرمایه در حال حاضر با ریسک‌های متنوعی و چندگانه‌ای روبرو است و شاید در حال حاضر سنگینی ریسک سیاسی مجددا به این بازار برگشته است. این در حالی است که هفته گذشته ریسک و خطرات ناشی از درگیری‌های نظامی احتمالی با آمریکایی‌ها منجر به سقوط قیمت‌ها شد. به هر حال برخی نیز بر این باور هستند که رشد مجدد و احتمالی تورم در سال آینده با توجه به مفاد بودجه تنظیم شده توسط دولت، بازار سرمایه از جمله محل‌های اصلی جهت حفظ ارزش دارایی‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر، برخی نیز بر این اعتقاد هستند که هرگونه تشدید ریسک سیاسی و نظامی مجدد می‌تواند منجر به خروج سرمایه از این بازار و حضور در بازار‌های امن سنتی از جمله طلا خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر