بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
آیا بورس تهران از خواب بیدار می‌شود؛

عطش بیشتر سهامداران با عرضه‌های قطره چکانی

در شرایطی که نقدینگی در بازار سهام فوران می‌کند و تشنه عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ است، خبری از بورس در این وانفسا نیست.
کد خبر : ۲۰۹۴۵۵

عدم رفع عطش سهامداران با عرضه‌های قطره چکانی

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، امروز ۵ درصد از سهام «گروه توسعه مالی مهر آیندگان» در فرابورس به قیمت هر سهم ۵۶۲۵ ریال عرضه شد که طی آن، یک میلیون و ۳۹۷ هزار نفر شرکت کردند و رکورد مشارکت در عرضه اولیه زده شد.

پیش از این، رکورد مشارکت در عرضه اولیه در اختیار «کلر» با یک میلیون و ۲۹۲ هزار شرکت کننده بود. این در حالی است که در اولین عرضه اولیه سال ۹۸ (تاصیکو)، ۴۲۷ هزار نفر شرکت کرده بودند.

در بین عرضه اولیه‌هایی که در سال جاری انجام گرفته، «درهآور» با وجود این که ۵ عرضه اولیه قبل از آن انجام گرفته بود، بیشترین بازدهی را عاید سهامداران کرده است. این سهم از زمان عرضه اولیه در دوازدهمین روز تیر ماه تا به امروز بیش از ۱۲۳۳ درصد رشد قیمت داشته است. یکی از دلایل ثبت این میزان بازدهی، سرمایه بسیار اندک ۲۰ میلیارد تومانی است. «درهآور» فروش انحصاری دارد و به تنهایی کل بازار مصرف را در اختیار خود گرفته است. این شرکت تنها تولیدکننده پلی وینیل پیرولیدون (PVP) در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود.

در این فهرست «دکپسول» نیز بازدهی قابل قبول ۳۵۷ درصدی را به ثبت رسانده و یکی از تولیدکنندگان انحصاری در حوزه خود است. این شرکت نیاز بیش از ۲۰۰ شرکت داروسازی در داخل کشور را تامین می‌کند و در خاورمیانه و آسیای میانه به جهت کیفیت و کمیت تولید پوکه‌های ژلاتینی کپسول، جایگاه منحصر بفرد دارد.

در واقع می‌توان چنین گفت شرکت‌هایی که بازار انحصاری دارند و از مزیت رقابتی مطلوب برخوردار هستند، عموما رشد قیمت بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند.

عدم رفع عطش سهامداران با عرضه‌های قطره چکانی

نگاهی به فهرست عرضه‌های اولیه سال جاری کم کاری شرکت بورس تهران را روایت می‌کند. از بین تمام عرضه‌های انجام شده، فقط ۵ عرضه اولیه در بورس صورت گرفته و مابقی همه سهم فرابورس ایران بوده است. پس از عرضه اولیه «کویر» در مهر ماه، شرکت دیگری در بورس تهران عرضه نشده است.

در شرایطی که نقدینگی فراوانی در بازار سرمایه جولان می‌دهد و پول‌های سرگردان راهی این بازار شده‌اند، عرضه اولیه یک شرکت بزرگ در جذب این نقدینگی بسیار مؤثر خواهد بود و آن‌ها را در مسیر درست هدایت می‌کند. با توجه به حجم نقدینگی بالای موجود، بازار تشنه عرضه سهام شرکت‌های بزرگ است.

این که چرا شرکت‌های بزرگ از نقدینگی فراوان موجود در بازار سرمایه برای تأمین مالی و سرمایه در گردش استفاده نمی‌کنند، جای سوال دارد!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آمار روبه‌رشد این پوکه‌ساز ادامه دارد؛

رشد نرخ روی پوکه‌های "دکپسول"

کش تنبون تأمین مالی به دور بورس بسته می‌شود؛

۱۵ میلیارد دلار تأمین مالی یک صنعت در بورس!

تازه وارد بورس در مرز حاشیه؛

آیا «سیمرغ» از قفس دولت آزاد می‌شود

ارسال نظر