بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
به نظر می‌رسد که در حال حاضر پیش بینی بازار، ساده‌ترین کار ممکن باشد. تشکیل صف‌های خرید و رنج‌های مثبت تا ۳ و ۵ درصد مثبت در بازار، شاید معمول‌ترین اتفاق این روز‌های بازار سرمایه باشد.
کد خبر : ۲۱۷۳۲۶

جریان مثبت پیش روی بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، رشد سنگین بازار سرمایه با ورود و هجوم نقدینگی تازه نفس همچنان ادامه دارد و در پایان معاملات روز گذشته وارد ابر کانال ۹۰۰ هزار واحدی شدیم. به این ترتیب انتظار می‌رود تا قبل از پایان هفته جاری قله بی نظیر یک میلیون واحدی نیز فتح شود تا به این ترتیب شاهد ایجاد تاریخ جدیدی در سطح بازار سرمایه کشورمان باشیم.


سیاست و اقتصاد کلان

از امروز پذیره نویسی صندوق بانک و بیمه‌ای دولت با ارزش بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان آغاز می‌شود. هر شخص امکان خرید ۲ میلیون تومان از این صندوق را خواهد داشت. همان طور که بار‌ها در رسانه‌ها اعلام شده است، خرید واحد‌های صندوق ذکر شده بدون نیاز به کد بورسی خواهد بود. همچنین پس از دو ماه از فعال شدن آن، امکان فروش واحد‌های سرمایه گذاری وجود خواهد داشت. انتظار می‌رود که این صندوق‌ها با استقبال گسترده مردم مواجه شود. اشخاص دارای کد بورسی از طریق درگاه‌های برخط و شرکت‌های کارگزاری امکان خرید را خواهند داشت. همچنین، اشخاصی که فاقد کد بورسی هستند، از طریق درگاه پرداخت بانک‌های مختلف امکان پذیره نویسی این صندوق‌ها را خواهند داشت.


همچنین بنابراعلام سخنگوی دولت، از ابتدای تیرماه نیز شاهد پذیره نویسی صندوق سهام شرکت‌های پالایشگاهی خواهیم بود. سخنگوی دولت افزود: مرحله دوم واگذاری‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس که در مرحله دوم واگذار خواهند شد، باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس بوده که از اول تیرماه سال جاری آغاز شود.


ربیعی اضافه کرد: مرحله سوم واگذاری ایی تی اف از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، باقی مانده سهام دولت در "ایران خودرو"، "سایپا"، "فولادمبارکه" و شرکت "صنایع مس" است که این هم طبق برنامه ریزی انجام شده باید در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ انجام شود. بخشی از واگذاری از طریق‌ای تی اف انجام خواهد شد که در سه مرحله انجام می‌شود.

ربیعی افزود: دولت یک برنامه جامع و مفصل در زمینه واگذاری‌ها دارد؛ به طوری که در قالب سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های مادرتخصصی تا سقف ۳۰ درصد در این بخش، پس از این که در بازار سرمایه پذیرش شوند، واگذاری‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به فهرست واگذاری سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: «ایدرو» و «ایمیدرو» از مهمترین سازمان‌های توسعه‌ای هستند که هر کدام با ارزش‌هایی که مشخص شده واگذار خواهند شد. دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: تولید نیروی برق حرارتی، سازمان «تهیه کالای آب و برق» (ساتکاپ) و در نهایت در بخش تخصصی‌ها «شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی» بوده که دولت بنا دارد در مراحل مختلف و با شیوه‌های مختلف آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و با تامین مالی آن‌ها بتواند در دوران کرونا از سرمایه‌گذاری‌های جدید و ایجاد اشتغال‌های جدید و یا حتی اتمام پروژه‌های نیمه تمام حمایت کند.

در خبری از بازار فولاد، در نشست معاون معدنی وزیر صنعت با تولیدکنندگان ورق فولادی و نوردکاران مقرر شد سهمیه‌ای برای صادرات محصولات نهایی در نظر گرفته شود. در این نشست مقرر شد تا با اولویت، نیاز بازار داخلی به فولاد تامین شود و سهمیه‌ای نیز برای صادرات محصول نهایی به بازار‌های جهانی در نظر گرفته شود.
همچنین در خصوص راهکار‌های لازم جهت یکسان سازی قیمت‌ها در داخل کشور بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد تا پایان هفته تصمیمات اتخاذ شده با هماهنگی بورس کالا نهایی شود.


همچنین در خبری از صنعت خودرو، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش چند ده درصدی قیمت خودروی تولیدی کارخانجات در محافل کارشناسی شنیده می‌شود و مدیران عامل خودروسازی‌ها هم بر این باورند که خودرو‌ها به دلیل حاشیه سود بالایی که دارند، دلالان را منتفع می‌کنند و خودروسازان از این سود نصیبی ندارند.

نکته حائز اهمیت رایزنی این روز‌های برخی اعضای شورای رقابت برای بازگرداندن مکانیزم قیمت‌گذاری از وزارت صنعت به شورای رقابت است. شورایی متشکل از منصوبان رئیس‌جمهور، نماینده وزیر دادگستری، نمایندگان قوه قضائیه، نماینده‌های اتاق بازرگانی و اتاق تعاون، نمایندگان مجلس که قرار است سکان نرخ گذاری در شورای رقابت را با یک دستورالعمل جدید بر عهده بگیرند.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که در حال حاضر پیش بینی بازار، ساده‌ترین کار ممکن باشد. تشکیل صف‌های خرید و رنج‌های مثبت تا ۳ و ۵ درصد مثبت در بازار، شاید معمول‌ترین اتفاق این روز‌های بازار سرمایه باشد. واگذاری صندوق‌های دولتی، فرآیند‌های مرتبط با سهام عدالت و عرضه‌های پیش روی دولت در بازار سرمایه، همگی نشان از روند‌های مثبت در روز‌های پیش رو حکایت دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیش‌بینی‌های بورس‌نیوز محقق شد؛

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

معاون امور بانکی بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت:

منفعت مردم از مقایسه قیمت‌ها در ETF

ارسال نظر